Roger Linn over drum timing (en meer)

pip

Ouwe rot
Hij snapt het niet echt hoor. Begrijp mij goed. Hij heeft een aantal dingen heel goed gedaan maar ik ken truken die hij helemaal niet bespreekt. Swing is meer dan wat ie daar beschrijft maar omdat zijn machines zo strak zijn heel goed uit te voeren zijn. Drm hebben sommige hip hop beats wel die echte 'neger' swing en andere weer niet. En dan is de bpm en swing % hetzelfde ;)

Hij snapt het niet echt hoor. Begrijp mij goed. Hij heeft een aantal dingen heel goed gedaan maar ik ken truken die hij helemaal niet bespreekt. Swing is meer dan wat ie daar beschrijft maar omdat zijn machines zo strak zijn heel goed uit te voeren zijn. Drm hebben sommige hip hop beats wel die echte 'neger' swing en andere weer niet. En dan is de bpm en swing % hetzelfde ;)

hahaha, ouwe racist, negerswing zolas die gasten van Average White Band zeker.

@MadR: Wijd dan vooral eens uit. Ik vind dat reuze-interessante kost.

Inderdaad, vind ik ook interessant.
Misschien ziet Roger Linn dingen over het hoofd (die ik ook niet weet), maar ik vind het altijd wel fijn als mensen gewoon praten over 'meetbare' dingen, zoals plaats van een drum in de beat (timing) of hoe hard de drums klinken ten opzichte van elkaar (dynamiek).
Sommige muzikanten werken intuitiever en denken niet op die manier na over muziek, maar als instrumentenbouwer moet je wel.

hahaha, ouwe racist, negerswing zolas die gasten van Average White Band zeker.

Nee Pete Rock en J Dilla. Ik had het wel over drummachines in deze.

En ik hou deze truuk mooi voor mij zelf. Heb er jaren over gedaan om er achter te komen wat ze precies deden. Maar er zullen geheid wat andere mensen kunnen uitleggen wat ik bedoel.

En als je iets wil leren over drums laat ik het Yogi wel effe uitleggen

https://www.youtube.com/watch?v=PTuFEikcbmM

Inderdaad, vind ik ook interessant.
Misschien ziet Roger Linn dingen over het hoofd (die ik ook niet weet), maar ik vind het altijd wel fijn als mensen gewoon praten over 'meetbare' dingen, zoals plaats van een drum in de beat (timing) of hoe hard de drums klinken ten opzichte van elkaar (dynamiek).
Sommige muzikanten werken intuitiever en denken niet op die manier na over muziek, maar als instrumentenbouwer moet je wel.

Echte ritmes laten zich niet vangen in 16de ;)

Ook wel leuk stukje:

The other thing that some groove templates do is to change the velocities of your notes. But as I stated before, if it’s changing both your swing timing and the velocities of notes you recorded, how much of the beat did you actually create? This seems to be moving closer to simply selecting a preset, which may sound good but isn’t all that creative.

To me, this is part of a bigger topic. I notice many musicians spending countless hours learning how to microscopically edit their music in order to get it to sound right. I can’t help but imagine a skilled drummer quietly chuckling inside when they see someone going to so much trouble in order to avoid learning to play the instrument skillfully. At a certain point, it might just be easier to focus on developing the skill to play it in realtime. If so, an added bonus is that you’d be able to play live with other musicians, which is quite a lot of fun and the resulting serendipity can be wonderful.

Echte ritmes laten zich niet vangen in 16de ;)

Misschien heb je gelijk, maar kan je dan uitleggen hoe "echte ritmes" (waarschijnlijk bedoel je dingen die lekker klinken) zich laten vangen, en wat specifieker zijn? ;)

Ik ging er zelf altijd van uit dat quantizen+swing niet echt goed zijn voor een lekker gevoel, maar Roger Linn zegt hier juist “The interesting thing I’ve found in the past about real-time drum machine sequencing without quantize is that many say they want it but few ultimately use it, finding better results by switching between quantize settings, which also permits use of swing degrees.”

Natuurlijk zijn gevoel en groove enzo belangrijk, maar als een drumleraar aan een leerling wil uitleggen hoe die moet spelen, en hij kan niks beters zeggen dan "je moet het voelen", dan heb je daar gewoon niet zoveel aan als je een instrument wil leren spelen ;)

Wel een beetje flauw dat je Roger Linn afkraakt op zijn verhaal, maar niet in details wil treden.
Hij snapt het wel hoor maar hij verteld het gewoon niet. En ik zit ook een beetje tof te doen.

Maar waar het op neer komt is dat eigenlijk niemand het echt helemaal snapt. Kijk maar hoe Yogi struggled over het uitleggen van tijd. Is trouwens echt een aanrader. Beste drummer filmpje wat ik ken. Alleen Tony Allen is een gelijke denk ik. Maar die houd alles voor zichzelf.

Yogi was een zwaar ondergewaardeerde drummer trouwens. En dat vond hij zelf ook. En drm ook dat ie zo diep in gaat op de materie volgens mij.

Maak maar templates van hoe yogi hier drumt of bepaalde bakken van linn. Dan zie je dat het niet strak op de 16de zit en dat niet alleen accenten & swing % de magie behelst maar ook iets anders.

Wat mensen zoals Pete en Dilla gebruikten waren experimenten met trimmen van samples. En nu weten de echte beatmakers wel wat ik bedoel. Tijd is namelijk niet strak. Kijk maar naar spacetime. Daar wil Yogi het eigenlijk ook over hebben met zijn vertaalslag naar houding. Tijd is relatief ;)

Maar genoeg vaag gelul. ik ga pitten :)

Nee Pete Rock en J Dilla. Ik had het wel over drummachines in deze.

En ik hou deze truuk mooi voor mij zelf. Heb er jaren over gedaan om er achter te komen wat ze precies deden. Maar er zullen geheid wat andere mensen kunnen uitleggen wat ik bedoel.

En als je iets wil leren over drums laat ik het Yogi wel effe uitleggen

https://www.youtube.com/watch?v=PTuFEikcbmM

So much for sharing is caring..

Bedoel je soms op dubbel bpm opnemen zodat je een hogere resolutie creëert voor de quantise?

Je bedoeld de samples niet helemaal strak choppen zodat er een stukje stilte voor de sample zit?

Ik lees net dat hij zijn secret sauce niet wil delen. Ik vind het een rare attitude om er dan over te beginnen. Dit is een muziektheoretische thread, opscheppen kun je ook in de kroeg.

N.m.i. is al het gedoe rond drum weinig geloofwaardig t.o.v. het echte drumwerk. Ten eerste gebruikt men bijna altijd samples, welke (bij elke slag) op zich al zoveel afwijken tegenover een echt akoestisch slaginstrument. Verder zijn de timings op computer nog steeds gelimiteerd (zoals elders al uitgebreid behandeld). Dus, of je nu met oude of nieuwe DAW's of VST's werkt, om drums realistisch na te bootsen is er nog een lange weg te gaan. Tenzij je gebruik gaat maken van 'volledige' drum-wave-files.

Laatst gewijzigd:
So much for sharing is caring..

Bedoel je soms op dubbel bpm opnemen zodat je een hogere resolutie creëert voor de quantise?

Je bedoeld de samples niet helemaal strak choppen zodat er een stukje stilte voor de sample zit?
Mensen zelf laten nadenken is veel leuker. En idd je hebt het antwoord genoemd. Lees die comments onder dat interview maar over die gast die die snare eprom van een lm1 analyseert.

Pompen en zuigen is niet een compressor hard laten ingrijpen maar tijden verkorten en vergroten tussen de noten. En ik zat alweer tof te doen natuurlijk :D

Luister maar wat deze man verteld en laat horen op 2:50 ...'UHHHHHH'

https://www.youtube.com/watch?v=4Eocwn4wARE

}:|

Ik lees net dat hij zijn secret sauce niet wil delen. Ik vind het een rare attitude om er dan over te beginnen. Dit is een muziektheoretische thread, opscheppen kun je ook in de kroeg.

Opscheppen doe je tijdens het eten! En ik deel wel zeker. Alleen op mijn tempo en dmv hints. Veel leuker! Some wil je "hem" ook niet meteen "in een vrouw rammen" ;)

:D

N.m.i. is al het gedoe rond drum weinig geloofwaardig t.o.v. het echte drumwerk. Ten eerste gebruikt men bijna altijd samples, welke (bij elke slag) op zich al zoveel afwijken tegenover een echt akoestisch slaginstrument. Verder zijn de timings op computer nog steeds gelimiteerd (zoals elders al uitgebreid behandeld). Dus, of je nu met oude of nieuwe DAW's of VST's werkt, om drums realistisch na te bootsen is er nog een lange weg te gaan. Tenzij je gebruik gaat maken van 'volledige' drum-wave-files.

Je komt al een eind met:

- Meerdere drum hit samples gebruiken die verschillen in velocity en sound
- quantise uit zetten

Back