Roger Linn over drum timing (en meer)

Je komt al een eind met:

- Meerdere drum hit samples gebruiken die verschillen in velocity en sound
- quantise uit zetten

Over dat laatste is Linn heel duidelijk. Wat je wil is een losse feel maar binnen een strakke omgeving. En dat doen je door te trimmen van bijv je snare.

Het is namelijk heel moeilijk om precies die feel elke keer goed te doen. Zeker als je meerdere bars in 1 keer opneemt. Dat is trouwens ook de truuk voor levendigheid in je tracks. Lange loops maken ipv 1 bar.

Verder is het trouwens ook flink oefenen met die roll functie om die grace notes zoals yogi die noemt te maken. Wist volgens mij wel dat het kon maar ik was het vergeten. Ga ik binnenkort mee aan de slag :)

N.m.i. is al het gedoe rond drum weinig geloofwaardig t.o.v. het echte drumwerk. Ten eerste gebruikt men bijna altijd samples, welke (bij elke slag) op zich al zoveel afwijken tegenover een echt akoestisch slaginstrument. Verder zijn de timings op computer nog steeds gelimiteerd (zoals elders al uitgebreid behandeld). Dus, of je nu met oude of nieuwe DAW's of VST's werkt, om drums realistisch na te bootsen is er nog een lange weg te gaan. Tenzij je gebruik gaat maken van 'volledige' drum-wave-files.

Nee hoor. Gewoon 4 verschillende snares gebruiken uit een zelfde stuk muziek. ( i take four snare and put them in a line = pete rock) Beetje variëren met trimmen en lange bars maken. En dan een goede compressor gebruiken. Liefst analoog ( ook de summing) maar digitaal moet het ook kunnen. Dan gaan er drums die een beetje van elkaar verschillen qua timing klinken zoals echt drums. Een beetje zoals echt 'flams' klinken. Of een close hihat die een open hihat afkapt. En als je dat hard hoort zonder dat je te veel laag haalt uit je snares dan voel je dat heel subtiel in je lichaam. Drm klinken die oude disco en funk platen zo kk vet op een dikke systeem. }:|

En drm vind ik hedendaagse muziek vaak wack. Mensen doen alles strak en besteden te weinig tijd aan hun beats. ;)

Je komt al een eind met:

- Meerdere drum hit samples gebruiken die verschillen in velocity en sound
- quantise uit zetten

Volgens mij zijn dat prima en eenvoudige manieren om drum sequences levendig te maken (alhoewel Linn over die tweede zegt dat mensen het wel willen, maar vaak niet doen).

Wil je live drums realistisch namaken, dan is er meer nodig en ik vind wel grappig dat 'ie zegt "I can’t help but imagine a skilled drummer quietly chuckling inside when they see someone going to so much trouble in order to avoid learning to play the instrument skillfully. At a certain point, it might just be easier to focus on developing the skill to play it in realtime."

Nee hoor. Gewoon 4 verschillende snares gebruiken uit een zelfde stuk muziek. ( i take four snare and put them in a line = pete rock)
...
En als je dat hard hoort zonder dat je te veel laag haalt uit je snares dan voel je dat heel subtiel in je lichaam. Drm klinken die oude disco en funk platen zo kk vet op een dikke systeem.
Je gaat toch niet beweren dat de TR808 realistische drumpartijen kan weergeven hé ?!
Elders post je een link naar iemand die kan drummen ... wel dat bedoel ik met 'proberen weergeven/naspelen met samples en geen boem tsjak boem tsjak, tsjak...
En drm vind ik hedendaagse muziek vaak wack. Mensen doen alles strak en besteden te weinig tijd aan hun beats.
Idd, maar een drumpartij evenaren qua spelniveau bvb. zoals in dat youtube-filmpje, met elektronische middelen, ik wil het iemand nog wel eens zien doen en horen.
Zeggen ... ja dat kan ik ook ... hahaha ... daar dienen forums voor hé.

Je bedoeld de samples niet helemaal strak choppen zodat er een stukje stilte voor de sample zit?

Als ik goed begrijp wat MadR zegt gaat het over "slugging".

https://www.youtube.com/watch?v=9s1baxrxGHU

De snare is perfect gequantized. De kick niet, de basgitaar speelt ook met vertraging. Dat alles bij elkaar is die hele gave shuffle, en die krijg je niet met 100% quantizing.

Maar - even wat stilte laten voor een sample werkt ook niet altijd perfect, tenzij je goede controle hebt over de duur. Je kunt noten wat heen en weer nudgen voor hetzelfde, maar het is wel een gevoelskwestie; random stiltes kiezen lukt niet echt. Het is meer alsof je een groepje mensen bij wil houden in de drukte; als je langzamer loopt moet je elke keer weer even hollen om ze bij te houden.

Hoe dan ook, een systeem waarbij je alles strak kunt neerzetten is beter dan een waar je dat niet bij kan.

Je gaat toch niet beweren dat de TR808 realistische drumpartijen kan weergeven hé ?!
Schijnbaar kan het een hoop realistischer klinken (maar da's jaren 80 niveau van realisme waarbij de Linn koning was) als je alle outputs apart in een mixer stuurt, maar dat heb ik niet geprobeerd.

Volgens mij zijn dat prima en eenvoudige manieren om drum sequences levendig te maken (alhoewel Linn over die tweede zegt dat mensen het wel willen, maar vaak niet doen).

Wil je live drums realistisch namaken, dan is er meer nodig en ik vind wel grappig dat 'ie zegt "I can’t help but imagine a skilled drummer quietly chuckling inside when they see someone going to so much trouble in order to avoid learning to play the instrument skillfully. At a certain point, it might just be easier to focus on developing the skill to play it in realtime."

Dat is ook precies wat ik bedoel. Hij is geen drummer. Drm heeft hij ook moeite met het beantwoorden over die magie van timing van zijn machines.

Elders post je een link naar iemand die kan drummen ... wel dat bedoel ik met 'proberen weergeven/naspelen met samples en geen boem tsjak boem tsjak, tsjak...

Idd, maar een drumpartij evenaren qua spelniveau bvb. zoals in dat youtube-filmpje, met elektronische middelen, ik wil het iemand nog wel eens zien doen en horen.
Zeggen ... ja dat kan ik ook ... hahaha ... daar dienen forums voor hé.

Ik snap niet waar die 808 opeens vandaan komt in deze discussie. Ik heb hem iig niet vermeldt. :)

En ik heb al een voorbeeld gegeven maar wil hem best nog een keer plaatsten. Op 2:50

https://www.youtube.com/watch?v=4Eocwn4wARE

:doei:

Maar - even wat stilte laten voor een sample werkt ook niet altijd perfect, tenzij je goede controle hebt over de duur. Je kunt noten wat heen en weer nudgen voor hetzelfde, maar het is wel een gevoelskwestie; random stiltes kiezen lukt niet echt. Het is meer alsof je een groepje mensen bij wil houden in de drukte; als je langzamer loopt moet je elke keer weer even hollen om ze bij te houden.

Dat is een soort elasticiteit dat op zich wel te algoritmiseren is. Er zijn ook flocking-algoritmes voor 3D-animatie. Komt een beetje uit dezelfde hoek.

Een dataset van 'goed werkende grooves' en een analyse van de grid-afwijking zou wat dat betreft best nuttig kunnen zijn.

Als ik goed begrijp wat MadR zegt gaat het over "slugging".

https://www.youtube.com/watch?v=9s1baxrxGHU

De snare is perfect gequantized. De kick niet, de basgitaar speelt ook met vertraging. Dat alles bij elkaar is die hele gave shuffle, en die krijg je niet met 100% quantizing.

Hoe dan ook, een systeem waarbij je alles strak kunt neerzetten is beter dan een waar je dat niet bij kan.

Schijnbaar kan het een hoop realistischer klinken (maar da's jaren 80 niveau van realisme waarbij de Linn koning was) als je alle outputs apart in een mixer stuurt, maar dat heb ik niet geprobeerd.

Ik kan 123 niet zo veel vinden qua slugging als drum/muziek stijl.

Maar hier komt het wel op neer. Maar je kan alle kanten op. En het is idd gevoel die bepalend is.

Ik heb trouwens nog wel een oud probeerseltje van mijzelf gevonden.

https://www.youtube.com/watch?v=fokkq3KBiEU

Ergens gebeurt er ook iets raars. Is een normale 909 swing maar er is nog wat. Heb 2 van die sds7's en als je weet wat ik bedoel dan begrijp je wrm ik ze nooit meer weg doe ;)

Ik kan 123 niet zo veel vinden qua slugging als drum/muziek stijl.

Maar hier komt het wel op neer. Maar je kan alle kanten op. En het is idd gevoel die bepalend is.

Ik heb trouwens nog wel een oud probeerseltje van mijzelf gevonden.

https://www.youtube.com/watch?v=fokkq3KBiEU

Ergens gebeurt er ook iets raars. Is een normale 909 swing maar er is nog wat. Heb 2 van die sds7's en als je weet wat ik bedoel dan begrijp je wrm ik ze nooit meer weg doe ;)

Zijn veel 'magische' drumcomputers niet gewoon 'lucky shots' waar de jitter van de ingebouwde software toevallig lekker groovet?

Heeft met zoveel dingen te maken, reverb, cutoffs, tails van het geluid, swing, heel spoor vroeger of later zetten, verschillende geluiden met net een andere klank, volumes, EQ, drumpatroon en of het hele pakket wel goed op elkaar af gestemd is..

Met alleen timing kom je nergens!
Die dubbeltempo truc is mij ook altijd voorbij gegaan.. Mijn ervaring is dat ik precies hetzelfde kan doen op normaal tempo.

Wel je haalt deze aan :Hoewel die 808 absoluut geen referentie is hoor.

Je snapt dat ik pre 808 disco en funk bedoel. Maar een 808 met bijv een los gespeelde minimoog kan ook heel vet zijn.

Dat is ook precies wat ik bedoel. Hij is geen drummer. Drm heeft hij ook moeite met het beantwoorden over die magie van timing van zijn machines.

Volgens mij wil 'ie vooral zeggen dat je op een gegeven moment zoveel variabelen een het bespelen bent om iets realistisch te maken (veel ervan zijn op dit forum al langsgekomen), dat je gewoon beter kan leren drummen. En hij voegt er ook nog aan toe dat het leuker is om live met anderen te spelen, en dat een live drummer veel makkelijker interactief reageert op andere muzikanten.

VOOR HEM heb je voor een lekkere groove met een drummachine een paar variabelen nodig, en hoeft het blijkbaar niet ultrarealistisch te klinken. Voor anderen ligt dat misschien anders, maar ik ben wel met hem eens dat als je heel erg veel moeite stopt in allerlei trucs om tot een realistische drumbeat te komen, dat je dan beter live kan leren spelen.

Volgens mij wil 'ie vooral zeggen dat je op een gegeven moment zoveel variabelen een het bespelen bent om iets realistisch te maken (veel ervan zijn op dit forum al langsgekomen), dat je gewoon beter kan leren drummen. En hij voegt er ook nog aan toe dat het leuker is om live met anderen te spelen, en dat een live drummer veel makkelijker interactief reageert op andere muzikanten.

VOOR HEM heb je voor een lekkere groove met een drummachine een paar variabelen nodig, en hoeft het blijkbaar niet ultrarealistisch te klinken. Voor anderen ligt dat misschien anders, maar ik ben wel met hem eens dat als je heel erg veel moeite stopt in allerlei trucs om tot een realistische drumbeat te komen, dat je dan beter live kan leren spelen.

Als ik wil leren spelen zoals Yogi in dat filmpje doet ben ik wel 10 jaar verder hoor. En dan nog klinkt het nog niet dik als ik het opneem en het uitbreng.

Dat is natuurlijk wat deze machines allemaal veel makkelijker hebben gemaakt. In een dag heb ik wel een dikke beat die goed klinkt op een goed geluid systeem. Maar je hebt wel gelijk dat ik een zeikerd ben qua drums. Dat zal ik niet ontkennen. Maar ik let gewoon op waar mijn lichaam op reageert. Zodra er leven in een beat zit voel je veel meer energie. En die 20 jarige kids van tegenwoordig gelukkig ook. ;)

spijker op zijn kop; meer leven in een beat is meer energie is boeiender, dat raakt je.
of dat nu Yogi is die een overvolle groove meer laat swingen door random noten weg te laten (heel gaaf hoe hij dat doet) of Jeff Mills die live helemaal los gaat op een 909.

Timing? Hah..

Ik wil Roger Linn wel eens een Purdie shuffle zien programmeren op z´n MPC'tje :)

Dit is het echte werk:

Funkyyyy:

Laatst gewijzigd:
Back