SU700 info tips en tricks thread

MonoTron

Initiating Sequence..
Ik ben van de week een yamaha SU700 gekocht. Deze sampler had al jaren mijn interesse en heb nu de knoop maar eens doorgehakt, ondanks dat er ook wel wat slechte recensies te vinden zijn (met name laadtijden en onhandige scsi interfacing)

Het lijkt me leuk om andere handige weetjes bij elkaar te verzamelen, aangezien er erg veel info gefragmenteerd in heel vele threads op het forum staat.

Nu na een paar dagen ermee spelen loop ik toch wel tegen wat kleine irritaties aan die volgens mij alle SU owners hebben gehad. Ik vraag me dan ook af of ik er gewoon op een andere manier mee moet omgaan of dat het nou eenmaal zo is en ik dat maar moet accepteren.

Paar vraagjes en opmerkende zaken aan de SU700:
- Gesamplede loops in de SU willen niet echt lekker loopen. Het is fijn dat de SU zelf alvast de start en end points instelt, maar bij meerdere loops gaan ze toch iets te veel scheef lopen en dat krijg ik met de groove functies niet helemaal lekker klinkend
- Het lijkt er daarom op dat het alleen lekker strak klinkt als je juist geknipte samples inlaadt, zodat het een mooie lengte van 1 bar heeft. In the box sampling wordt een beetje overbodig voor phrases terwijl het voornamelijk daarvoor bedoeld is.
- Zelf drums en losse samples inrammen is natuurlijk zo gedaan, maar het is toch redelijk omslachtig om daarna met een note del en de betreffende sample knop stukken te wissen. Er zijn volgens mij geen andere manier om de ingespeelde sequence te editten toch?
- vraagje voor de mensen die er live mee hebben gespeeld: Het handigste lijkt mij om stems van tracks te gebruiken (die met een andere daw zijn gemaakt, die zeker weten goed loopen) en dat je dan gewoon een beetje met de lossen sporen van je track kan gaan zitten tweaken. Heeft iemand tips voor live gebruik?

De truuk is niet te samplen met de SU maar netjes geknipte samples te importeren. Als je echte strakke nette loops in je su zet, gaat ie heel anders reageren dan dat je die samples loopt te cutten in de SU.

- Je edit je samples, knipt je samples/loops op je pc.
- Download chickensys translator, en converteert die samples naar akai formaat.
- Formateer een zip disk in AKAI formaat.
- Zet de akai samples/loops op de akai zip.
- Stop de zip in je su en IMPORTEER de samples (dus niet openen of zo, maar import kiezen!). Nu staan de samples in je geheugen van de SU.
- Pak nu een SU geformatteerde zip om de hele performance, of scene (ik weet niet meer hoe dit heet op de su) inclusief loops op de SU zip te zetten.
- Nu heb je dus superstrakke samples, die ook nog eens heel lang kunnen zijn, op een SU disk, zonder dat je hoeft te samplen en knippen op je SU.

Thanks dude! Dat zijn handige tips. Ik was al bang dat dit de enige manier is om strakke loops te krijgen.
Zonde dat ik geen ZIP in mijn pc heb (en sinds win7 ook geen werkende SCSI kaart meer).
Kan de SU geen samples vanaf cd inladen? Heb nog wel een scsi cd speler en de yamaha A4000 sample cd's.

Ga dat zo eens proberen.. alleen heb ik dan niet mijn eigen sounds :S

Hmm, zover als spdk vertelt ben ik nooit gekomen.. hehe.
Succes Mono!

Enne anders mail je effe Jochem Paap / Speedy J, die wist er ook raad mee.

A4000/A5000 sample cd's inlezen via scsi cdrom gaat in ieder geval wel. Nu eens proberen of ik iets van mijn oude JAzz drive kan inlezen.
Zelf native AxK sample cd's branden is me nog nooit gelukt dus leuk dat ik ze kan inlezen, maar geen valide optie om mijn eigen muziek in de SU700 te krijgen :D

Thanks Arv ;)
Heb 2 jaar geleden in een opruimwoede mijn interne ZIP drive weggegeven, stom want heb wel een externe SCSI zip en JAZ drive, maar nu dus geen manier om iets van mijn pc op ZIP te krijgen aangezien mijn SCSI kaart niet meer past.
Toch maar eens op zoek gaan naar een PCIe SCSI kaart met win7 drivers... :D

Ik had zipdrives in mij su's gebouwd, maar dat is inderdaad al weer ff geleden. Ik weet niet of hier nu betere oplossingen voor zijn.

Op een of andere manier kun je de samplepositie onder die ribbon zetten, kun je gewoon scratchen jonge. Nou daar heeft mijn publiek van genoten hoor :dj:

Thanks Arv ;)
Heb 2 jaar geleden in een opruimwoede mijn interne ZIP drive weggegeven, stom want heb wel een externe SCSI zip en JAZ drive, maar nu dus geen manier om iets van mijn pc op ZIP te krijgen aangezien mijn SCSI kaart niet meer past.
Toch maar eens op zoek gaan naar een PCIe SCSI kaart met win7 drivers... :D

Je zou ook eens kunnen proberen of je een USB-zipdrive op de kop kan tikken. Mijn SU700 is weer gerepareerd en heeft een interne Zip. Overpompen vanuit een USB-zip naar PC gaat prima.

Hee Monotron,

de workflow die spdk voor de zips gebruikt kan je wss ook toepassen op cd-roms. Dat doe ik iig bij mijn A3000, werkt prima. Weet niet hoe de laadtijden van de SU700 zijn maar bij de A3000 duurt 't wel gruuuwelijk lang.

Nee ik bedoel dus voor het laden van je eigen samples.
Je gebruikt dus de akai manier en die importeer je. Dan in de sampler nog even de banks toewijzen aan een program en effecten/routing (evt je adsr goed zetten) en gaan!

Achteraf dan saven naar zip of interne schijf.

Thanks! Kan je de stappen beschrijven hoe en met welke programma's jij A3000 sample cd's kan branden?
Mij lukt dit namelijk nooit, de SU700 (en A4000) geven aan dat het onleesbare cd's zijn...

Werkt die chickensys translator zo op windows 7 of heb je dan nog andere zaken nodig?
En Soundforge kan samples ook als .aif opslaan. Werkt dit dan niet, moet het persé met chickensys translator?

Net even deze draad doorgelezen. :okdan: De timestretch vond ik ook wat tegenvallen.

1 ding snap ik niet. Je knipt dan toch eigenlijk samples.. Je sliced dan toch gewoon samples in losse stukjes via die truuk.. heb je ze daarna dan evengoed nog in de juiste volgorde onder 1 pad zitten dan? Voor zover ik em ken gaat dat niet werken. :)

Zelf vond ik het wel jammer dat je samples niet chromatisch kunt bespelen.. ff oldskool met 'n stabje kloten bv.. :D
't Was wel weer mogelijk de pitch aan 'n CC toe te wijzen en dat op te nemen (via een keynumber to CC convert iets binnen een DAW) maar dat moet dan weer via externe troep... maar goed 't is een phrase sampler natuurlijk :)

Back