SU700 info tips en tricks thread

net met translator een akai sample cd gebrand. Ik kon de samples inladen maar ze klonken helemaal distorted gepiep en noisy, alleen de dynamiek kwam overeen met de sample, maar voor de rest onherkenbaar en vooral onbruikbaar :D
IK moet de samples toch naar aif converteren (linksboven eerste translate optie die er is?)

1 ding snap ik niet. Je knipt dan toch eigenlijk samples.. Je sliced dan toch gewoon samples in losse stukjes via die truuk.. heb je ze daarna dan evengoed nog in de juiste volgorde onder 1 pad zitten dan? Voor zover ik em ken gaat dat niet werken.

Zelf vond ik het wel jammer dat je samples niet chromatisch kunt bespelen.. ff oldskool met 'n stabje kloten bv..
't Was wel weer mogelijk de pitch aan 'n CC toe te wijzen en dat op te nemen (via een keynumber to CC convert iets binnen een DAW) maar dat moet dan weer via externe troep... maar goed 't is een phrase sampler natuurlijk

Je eerste zin begrijp ik niet helemaal waar je op doelt? Reactie op iets wat ik hierboven heb geschreven of gewoon review van de timestretch functie die idd niet zo goed is :D

Dat chromatische is idd erg jammer maar niet zo verschrikkelijk, dat kan ik wel weer ergens anders mee. De SU was vooral bedoelt om remix achtige dingetjes te doen of om eens live te gebruiken, maar op deze manier wordt dat een heel gedoe...

@ Monotron: de vraag staat er idd een beetje vaag.. Maar het ging idd om de tip die spdk gaf (..dus dat van die loops slicen en als losse samples opnieuw inladen in Akai formaat..) ff retry :)

@ spdk: Bij het importeren moet je de samples dan toch toewijzen aan pads lijkt mij?
En het is bij mij weten niet mogelijk om meerdere samples aan 1 pad toe te voegen.. en dan ook nogeens die volgorde van de loop aan te houden (??) Ben wel benieuwd hoe je dat dan deed.. :)
Werk zelf ook weleens met een Roland MV en daar kun je ook een loop redelijk eenvoudig in 16en slicen en zo redelijk gemakkelijk stretchen qua tempo.. als je de losse samples later weer triggered in 16en

De SU700 is idd wel beperkt qua chromatische mogelijkheden.. toch meer een drumsampler idd.. Hij werkt wel lekker snel vind ik. :)

Wat ik ook soort van jammer vond is dat het niet mogelijk is om de markers via een quantize te laten starten.. Je moet wel erg strak zijn.. (:D) om niet te laat te zijn en een stukkie uit de volgende maat mee te nemen..
Via scene's selecteren is het wel goed te doen.. (zoals hieronder bv :)) maar dan zit je wel vast aan de vaste mididata en kun je niet echt een ander pattern selecteren..

@MacGyverGear,

Ik heb het niet over slice gehad. Wat ik bedoelde is dat je bijvoorbeeld een drumloop van 4 bars exact kan knippen op je pc, zodat deze dus exact looped. Als je deze sample importeert, reageert de su700 daar veel beter op, klinkt vetter, dan dat je een loop gaat samplen met die su700 en het begin en eind gaat instellen, dat is veel minder precies.

Ik bedoel dus niet dat je een drumloop in stukken sliced.

Ah.. duidelijk :) Ga eens kijken of ik dat kan bewerkstelligen.. thanx..

Aangezien ik geen scsi kaart in mijn computer heb toch maar ff een loop ge-edit en als AIFF geïmporteerd.
Het gehannes op de SU is idd dat het echte eind best wel lastig te vinden is en het altijd 'n beetje scheef loopt.. op de computer is dat beeld erbij dan wel handig idd..

Het is daarnaast ook een plus dat je een berg samples op een ZIP hebt staan om uit te kunnen putten aangezien de SU zelf niet samples kan dumpen op een ZIP.. op zoek naar een SCSI kaart maar dus..

Had ff een beetje gejammed met wat drums uit de SU.. loopje dus en nog wat losse sounds.. maar het ging al weer mis bij het saven.. weg "volume".. :erm:
Het valt me wel op dat een drumbeat bij het opschroeven van het BPM beter klinkt dan wanneer je em naar beneden gooit.. op zich niet zo erg natuurlijk.. :D

Hij loopt trouwens wel lekker strak mee met de computer (Cubase in dit geval).. :) een Elektron AR heeft daar duidelijk veel meer moeite met het meteen in sync starten..

https://soundcloud.com/macgyvergear/jam/s-oOHAv

Laatst gewijzigd:
Lekkere beat Mac!!

Net nog eens geprobeerd met Translator en het is me eindelijk gelukt, met veel dank aan KwantumMekanniks voor het stapsgewijs uitleggen van de convertie.

Uiteindelijk was het natuurlijk retesimpel en was ik veels te moeilijk bezig.
1. Gewoon in translator een akai image aanmaken en
2. wat samples in wav formaat (dus niet geconverteerd naar aif) naar de partities slepen. Translator maakt er dan zelf een Akai S1000/S3000 (.Ak1) file van met bijbehorende akai program bestand.
3. Deze image branden en importeren in de SU et voila!

Dit klinkt gelijk stukken beter zo dan wanneer je zelf loops chopt in de SU. Laden duurt wel lekker anno 1999 lang maar soit dat is dan maar zo. Wel ff een interne zip of HD zien te scoren zodat alles 'intern' kan worden opgeslagen

Verbeteren is de vraag want ik heb ze niet goed getest van te voren maar gelijk open gemaakt en schoongemaakt.
Hoeveel knoppen deden moeilijk? Nu zijn het er nog 2 die niet helemaal doen wat behoren te doen, één daarvan was vooraf al moeilijk aan het doen (3e van links, dus 1e grijze geloof ik)
De jog dial was me ook al opgevallen dat die vervelend reageerde en die werkt nu prima.

Binnenkort nog maar eens een extra keertje schoonmaken. Gewoon met videospray/koppencleaner en dan tig keer heen en weer draaien ;)

Verbeteren is de vraag want ik heb ze niet goed getest van te voren maar gelijk open gemaakt en schoongemaakt.
Hoeveel knoppen deden moeilijk? Nu zijn het er nog 2 die niet helemaal doen wat behoren te doen, één daarvan was vooraf al moeilijk aan het doen (3e van links, dus 1e grijze geloof ik)
De jog dial was me ook al opgevallen dat die vervelend reageerde en die werkt nu prima.

Binnenkort nog maar eens een extra keertje schoonmaken. Gewoon met videospray/koppencleaner en dan tig keer heen en weer draaien ;)

Nice, ik heb dat zelf nooit geprobeerd, ik dacht altijd dat de enige optie vervangen was..

Ah oke :)

De tweede lijkt me het meest geschikt.. even zoeken waar dat het best te bestellen is...

edit: http://nl.farnell.com/alps/ec12e242...orieën&categoryNameResp=Alle+categorie%C3%ABn
Moet alleen ff kijken hoe het daar wordt geregeld met verzenden en inklaren..

Afteredit: Beneden de 50 euro (excl. btw) komen er 8 euro verzendkosten bij.
Ze zullen wel een vestiging hebben binnen de EU en dus geen inklaringskosten bij komen.. :)

Laatst gewijzigd:
Ja, het is sowieso improviseren omdat de vervangers kleiner zijn en je die lipjes flink moet vervormen.
Er zijn verder weinig opties idd.. duurt ook nog wel een tijdje voordat ik er aan begin maar als het gelukt is laat ik het weten.

Had jij nog succes geboekt van het cleanen van jouw haperende encoder'(s)?

Ja heb ze nog een 2e keer schoongemaakt en schoongeblazen en ze werken redelijk goed.
Heb alleen geen echte referentie omdat ik ze gelijk heb schoongemaakt na aanschaf, dus weet niet goed hoe slecht ze er aan toe waren.
Staat nu al weer een tijd ongebruikt, dus zal het binnenkort wel merken. Staat op de planning om er binnenkort weer eens wat hiphop beats mee te maken :)

Back