Geluidsweerstand water.

Exoterrestrial

Het zal je kind maar weze 😳
Ik vraag me dus af wat de geluidsweerstand en/of -absorptie van water is.
Probeer eens onderwater te praten met iemand anders, zelfs van dichtbij, er valt weinig te verstaan/horen.
Ik vraag me af wat het nut van onderwaterspeakers is...
Bestaan er frequentietabellen over de geluidsdichtheid van water?
Het houdt me bezig... :koffie:.

Cheers,
Exo. :mega:

Nu weet ik hier weinig van, maar volgens mij zijn stembanden bedoeld om lucht in beweging te brengen, water is een ander verhaal.

Steek een ijzeren buis in het water en geef er een tik op, dan draagt het ver.

water heeft de hoogste geluidsweerkaatsing. zo iets van 95% of zo. had ik gelezen bij SEA .. die info is nu verdwenen of dat waar is .nooit uit getest.

edit: gaat over in het water..

Laatst gewijzigd:
onderwerp doet me denken aan Drexciya

Ik vraag me dus af wat de geluidsweerstand en/of -absorptie van water is.
Probeer eens onderwater te praten met iemand anders, zelfs van dichtbij, er valt weinig te verstaan/horen.
Ik vraag me af wat het nut van onderwaterspeakers is...
Bestaan er frequentietabellen over de geluidsdichtheid van water?
Het houdt me bezig... :koffie:.

Cheers,
Exo. :mega:

Dat komt omdat het grootste gedeelte van de geluidsenergie wordt teruggekaatst in de mondholte (impedantie).

Dus, geluid plant zich heel goed voort in het water (als de geluidsbron zich in het water bevindt) maar wordt heel sterk weerkaatst door het water als de geluidsbron zich niet in het water bevindt?

Ja klopt, de refractieve index van water is immers hoger dan die van lucht: 1.333 vs 1.

Die 1,33 gaat over lichtbreking, Arv. Hier gaat het over het verschil in akoestische impedantie. Ik heb even een paar getallen opgezocht:

http://www.schoolphysics.co.uk/age16-19/Sound/text/Acoustic_impedance/index.html
Code:
Material	Acoustic impedance (kgm-2s-1x106)
Air		0.000429
Water		1.50

De akoestische impedantie van water is dus zo'n 3500 keer zo groot als die van lucht. Dus nog geen 0,3 promille van de geluidsenergie van de geluidsbron in lucht wordt door het water opgenomen. Ook geluidsbron in water ondervindt die weerstand: slechts 0,3 promille springt over naar de lucht. De barrière werkt dus in twee richtingen.

Wil je geluidsbronnen in het water horen, dan kun je dus het best je hoofd onder water houden.
Een vriendin van me ging snorkelen op Bonaire, ze had enorm moeten lachen om de geluiden die kleine visje maakten: hoge toontjes als ze voorbij zoeven. Je schijnt ook hun tandjes te horen als ze knabbelen aan het koraal *D

Je hebt gelijk Waveguide!
Ik vond het eigenlijk al wat vaag toen ik het schreef (lessons learnt: niet te snel reageren) :)
Interessant topic is het wel iig.

korte versie.
geluid geleid beter door water dan door lucht.​

Ha! Leuk topic ja.

Ha! Leuk topic ja.

In de sauna heb je vaak onderwater geluid in de zwembaden. Het zijn vaak enigszins new age muziekjes maar het frequentiespectrum valt mij niet tegen. Het is geen quad esl die je hoort maar verrassend vond ik het wel. Nu is zo'n zwembad natuurlijk fysiek begrensd en het is wel leuk te bedenken hoe ver het geluid zou gaan als je het in een meer zou afspelen waar het stil en rimpelloos is. En het verschil tussen warm en koud water?
Exo...ga je een waterorgel kopen? Dan moet je een ander forum hebben:D:duivels:

Back