Bouwverslag Ucapps SidSyntheziser

ziet er altijd ongeloofelijk geil uit... maareuh... bestaan er ook mini-projectjes die je met één sid-chip kunt bouwen?
ik meen ooit eens zoiets gezien te hebben. Misschien een leuk projectje voor de mindere die-hard :D

Onwijs gaaf zeg. Ik denk dat ik ook maar eens een poging ga wagen om dit te bouwen.

Twee vraagjes erover:

1) Ik wil gebruik maken van dat standaard knoppen board. Wil dus net zo'n exemplaar maken als op dat plaatje (die commodore met dat witte bord met knoppen erop). Ik vroeg me alleen af of je met die layout alle sids kunt besturen, of werkt die layout maar voor 1 sid. Stel dat ik er eentje wil met 4 sids, moet ik dan ook een ander knoppenbord maken?

2) Ik zie mooie plaatjes, maar waar zit nu de midi interface?

3) Is 4 sids het maximum?

Groeten,

Rene

Origineel geplaatst door renepela
Onwijs gaaf zeg. Ik denk dat ik ook maar eens een poging ga wagen om dit te bouwen.

1) Ik wil gebruik maken van dat standaard knoppen board. Wil dus net zo'n exemplaar maken als op dat plaatje (die commodore met dat witte bord met knoppen erop). Ik vroeg me alleen af of je met die layout alle sids kunt besturen, of werkt die layout maar voor 1 sid. Stel dat ik er eentje wil met 4 sids, moet ik dan ook een ander knoppenbord maken?

2) Ik zie mooie plaatjes, maar waar zit nu de midi interface?

3) Is 4 sids het maximum?

1: Met het frontpaneel kun je alle sids besturen. Je schakelt gewoon tussen de sids met de knoppen 1 t/m 4.
Zie ook deze pagina: http://www.ucapps.de/midibox_sid_csB.html
SID1-4 Use these buttons to select the SID(s).
They behave like "radio buttons" if only one is pressed so that you can quickly change between the SID setups. It's also possible to select multiple SIDs by holding one of the SID buttons and pushing the additional SID buttons - in this case every parameter change will be sent not only to one, but to all selected SIDs.

2: Een core module biedt standaard een midi in- en uitgang.

3: Yep.

Ik heb de sid nog niet multitimbraal kunnen gebruiken, dus ik weet niet helemaal hoe dat zit geimplementeerd. Volgens mij moet je met keyzones werken. In de toekomst komt er ook nog een "super poly mode".

ps: Ik heb voor de liefhebber nog een 20x2 lcd liggen. Werkt gegarandeerd met de Ucapps projecten.

Nog een vraagje

Ik twijfel welke SID ik ga gebruiken. de 6581 of de 8580.
Ik las ergens in deze thread wel iets over de karakteristieken.
Ik heb vroeger commodores gehad met beide type chips. Ik weet dat de 8580 vaak in demo's wat minder goed uit de verf kwam (vooral als er samples werden gebruikt). Ook het filter reageerde minder heftig.

Is dit bij de ucapps nog steeds zo? Samples spelen geen rol natuurlijk (dat was een vage truc van een 4e kanaal creeren).
Ik wil gewoon goede filters en een mooi geluid.

Zijn de chips ook door elkaar te gebruiken? Dus twee 6581 en twee 8550's? Of maak ik het me dan heel erg moeilijk i.v.m. de voeding.

Is het overigens zo dat in de nieuwere witte commodore 64's altijd een 8580 zit? Da's namelijk wel een heel stuk makkelijker zoeken. Of kan ik zeggen: In de oude bruine versie zit nooit een 8580 en in de witte kan zowel een 6581 als een 8580 zitten.

Over de sids staat genoeg op de Ucapps site (met audio voorbeelden). Ik heb nu 4x een 6581, maar ik krijg binnenkort 2 8580's binnen; Kan ik mooi afwisselen. :)

De 8580 heeft een ander voltage nodig (lager?). Je moet dus een onderdeeltje veranderen op de sid pcb. Het makkelijkste is het om de C64 voeding her te gebruiken voor het project.
En in de applicatie is een fix ingebouwd voor het 8580 filter. Deze schijnt nu veel beter te klinken.

In de oude bruine versie zit nooit een 8580 en in de witte kan zowel een 6581 als een 8580 zitten.
Volgens mij klopt dit als een bus. :) Als het een beetje meezit, heb ik straks wel een paar sids over...

't wordt me na het doorspitten van de ucaps site langzaam duidelijker allemaal.
Wat ik niet kan vinden is of je de chips door elkaar heen kunt gebruiken.
Ik zou in dat geval graag twee van de ene soort en twee van de andere soort gebruiken.
Beide types gebruiken echter een andere spanning en ik weet dus niet hoe ik dat moet regelen.

Mocht er iemand een oude commodore of sid chips over hebben, dan houd ik me aanbevolen !

Wat ik ook nog niet snap zijn die core modules.
Ik wil dus een versie maken met vier sids, dit betekent ook 4 core modules.
Moet ik nu elke core module voorzien van dat besturingssysteem, of hoeft dit maar in 1 core.
Wat meer info over het uploaden van dat OS is welkom, want dat is het enige wat voo rmij nog in nevelen gehuld is.

@rene, you've got mail.

Ik heb vandaag een printje met 4 bankstick chips gemaakt en het werkt. Zodoende kan ik 4x 128 patches opslaan. :)

http://ucapps.de/mbhp_bankstick.html
http://ucapps.de/mbhp/mbhp_multi_bankstick.gif

Ik ben ook nog bezig met het aanpassen van de sidapplicatie voor mijn frontpaneel. Dit is wel een vervelend karwei! :frons: Je moet in assembler programmeren, waar ik de ballen verstand van heb, en de applicatie zelf is niet gedocumenteerd. Je moet zelf maar een beetje uitvogelen hoe het zit... Gelukkig werken de belangrijkste functies. Ik moet alleen het "savemenu" nog aanpassen, ik kan nu nog niet saven omdat ik encoders gebruik ipv knoppen. Maar dit komt wel goed.

Hier een goede nederlandse tutorial PIC assembler

Origineel geplaatst door renepela
In de oude bruine versie zit nooit een 8580 en in de witte kan zowel een 6581 als een 8580 zitten.

In de witte zit meestal een 8580.

En was zat er nou in de C 16 en C 128 ?

Volgens mij heeft de Amiga niet echt een muziekchip. De amiga heeft meen ik 4 DA convertors aan boord en is dus eigenlijk niets anders dan een sample player. De Amiga heeft dus niet echt een eigen geluid en speelt gewoon samples. Kun je met elke PC tracker of sampler zo maken.

Rene

On Acid hoe heb jij je midibox gevoed? met een aparte adapter? en vreet ie veel stroom?
ik heb nog wat trafo's liggen hier die wil ik misschien gaan gebruiken voor de voeding van de midibox stepsequencer. Maar moet ff weten hoe het zit met de stroom die er loopt ;) leveren namelijk niet allemaal al te veel.

Origineel geplaatst door cloudman
ziet er altijd ongeloofelijk geil uit... maareuh... bestaan er ook mini-projectjes die je met één sid-chip kunt bouwen?
ik meen ooit eens zoiets gezien te hebben. Misschien een leuk projectje voor de mindere die-hard :D

Jawel... in principe heb je aan 1 core en 1 sid print voldoende, zo heb ik mijn module ook opgebouwd:

paul1.jpg

Origineel geplaatst door Putzi
Jawel... in principe heb je aan 1 core en 1 sid print voldoende, zo heb ik mijn module ook opgebouwd:

Haha vet :) SID vicious:D

Origineel geplaatst door OnAcid
@rene, you've got mail.

Ik heb vandaag een printje met 4 bankstick chips gemaakt en het werkt. Zodoende kan ik 4x 128 patches opslaan. :)

http://ucapps.de/mbhp_bankstick.html
http://ucapps.de/mbhp/mbhp_multi_bankstick.gif

Ik ben ook nog bezig met het aanpassen van de sidapplicatie voor mijn frontpaneel. Dit is wel een vervelend karwei! :frons: Je moet in assembler programmeren, waar ik de ballen verstand van heb, en de applicatie zelf is niet gedocumenteerd. Je moet zelf maar een beetje uitvogelen hoe het zit... Gelukkig werken de belangrijkste functies. Ik moet alleen het "savemenu" nog aanpassen, ik kan nu nog niet saven omdat ik encoders gebruik ipv knoppen. Maar dit komt wel goed.

Hier een goede nederlandse tutorial PIC assembler

Voor assembler vraagjes kun je soms wel bij mij terecht :D. Ik snap alleen nog steeds niet dat ze de software niet in JAL geschreven hebben. zoveel simpeler in gebruik(Als je al wat van pascal weet dan he). Maar zover ik weet is een deel toch ook in C geschreven?

en je kunt ook nog altijd een vraag stellen op het forum van circuitsonline of ff wouter van ooijen mailen van VOTI. Die weet er ook alles van ;)

Origineel geplaatst door manvsmachine
en je kunt ook nog altijd een vraag stellen op het forum van circuitsonline of ff wouter van ooijen mailen van VOTI. Die weet er ook alles van ;)

Die naam duikt ook steeds vaker op, zeker sinds hij die encoders levert :D

Putzi (meer een Atmel-fan)

Origineel geplaatst door Putzi
Die naam duikt ook steeds vaker op, zeker sinds hij die encoders levert :D

Putzi (meer een Atmel-fan)

Ik ben een atmel HATER :D. En dat komt zeker wel door school:)
Nu mag ik gelukkig met de pic18f452 werken ipv die 8051 gebaseerde zooi

alleen wil de 8051 serie in assembly wel eens wat makkelijker zijn. Je kunt de poorten namelijk tegelijk als input en output gebruiken :o:. Bij de Pic18f452 zul je eerst een poort op in of output moeten zetten. Je kunt dit ook nog per pin doen. Maar ik vindt het meestal het makkelijkste om 1 poort als output en 1 poort als input te nemen bijvoorbeeld:) afhankelijk van het aantal in en uitgangen dat ik nodig heb natuurlijjk.

Origineel geplaatst door manvsmachine
Voor assembler vraagjes kun je soms wel bij mij terecht :D. Ik snap alleen nog steeds niet dat ze de software niet in JAL geschreven hebben. zoveel simpeler in gebruik(Als je al wat van pascal weet dan he). Maar zover ik weet is een deel toch ook in C geschreven?

Wat ik vaak lees op de forums van ucapps.de is dat er niet veel processor capaciteit over is op de PIC. Ik denk daarom ook dat een andere programmeer taal dan c, extra overhead en minder prestaties levert. Bovendien blijft c(vaak samen met assembly) een van de meest gebruikte talen, dus voor veel mensen toegangbaar.

Mijn midibox SID prints zijn ook onderweg, misschien is het handig om even mee te delen dat je beter kan bestellen uit amerika (mbhp) dan duitsland(mikes) Kwa kosten scheelt het bijna niks, maar de pcb's uit amerika zijn gemarked(er zit een label sheet op het pcb); de duitse pcb's niet, daar moet je dus een tekening bij houden...

Daarnaast had ik ook gelezen dat de chips en andere ondelen in plastic werden verpakt van de duitste bord bakker, dit kan tijdens de reis genoeg statische elektrischiteit opwekken om alles van te voren al om zeep te helpen :( Bij die amerikaan heb je daar geen last van, die verpakt alles netjes in antistatische verpakkingen...

Hier een link met meer info: http://www.midibox.org/forum/index.php?topic=5277.0 Met dank aan wisefire :biertje:

Back