Tips voor het maken van fx - filter Sweeps.

sjeff

Ouwe rot
Hej iedereen, ik ben bezig met een EPtje en wil bij een aantal nummers wat sweeps maken om sommige overgangen wat meer kracht mee te geven.

Ik ben alleen niet zo bekend hiermee.. Ik heb wel een idee maar mijn vraag dus, hoe doe je dit nu precies? Zijn er speciale synths die hier in erg goed zijn of moet elke synth voldoen? Maak je deze in een sessie apart op dezelfde bpm, of doe je dit in de beat zelf?

Ik hoor ze vaak met white noise voorbijkomen, maar wil het wat muzikaler maken dan dat, als dat mogelijk is. Mss een toon met pitch LFO erover ofzo...

Hoe doen jullie dit? Heb je nog tips hiervoor? Of gebruikt iedereen gewoon lekker lam een samplepackje :D

Thanks alvast.

Kan op zoveel manieren. Je kan proberen de lfo depth en / of speed te moduleren met een envelope om hem steeds sneller te laten gaan, meerdere lfos met andere snelheden over elkaar heen, filter langzaam openen met resonance open, experimenteren met hipass of bandpass filters, sounds layeren met noise, pitch langzaam op laten komen, fm, am, noem maar op :)

Een Korg Kaossilator of Korg Kaosspad is hier wellicht wel de meest makkelijke optie voor. Deze hebben synth sounds/sweeps aan boord.
Kan je gewoon met je vinger zelf een sweep maken en hoef je bijna nix voor in te stellen :).

Ik zal straks eens het een en ander proberen. Fabfilter one lijkt me wel een goede simpele plugin hiervoor. Heb ooit een keer een monotron delay gekocht met het idee daar sweeps mee te bouwen.. Maar daar kwam ik handen bij tekort als ik t gene wat ik wilde uit probeerde te voeren.
Hoe doe je dat met een echte analoge synth bv. MS20? Stuur je dan de envelopes gewoon via midi door ofzo?

Ik denk niet dat je envelopes kan veranderen via midi met een MS20? Maar zet de amp envelope een beetje op hold (of stuur alleen noten door), verschillende snelheden op de verschillende LFO's, frequentie van de modulatie veranderen tijdens de sweep, misschien wat attack op de frequency modulation, eventueel wat zelfresonantie, mod wheel linken aan de filters, .. Een MS20 is echt ideaal voor modulatie. :)

Simpele lange toon, pitchbend van geheel laag naar geheel hoog trekken.....dan kan je nog de cuttof van dicht naar open, tegen het einde aan het geluid gaten......dit geheel door een stereo ping pong delay gooien die je tegen het einde steeds verder open trekt....laatste stukje feedback open, tot de drop en dan verder....

Gewoon een beetje creatief denken en proberen voor te stellen wat je nodig hebt na de break.

Pff. net 2,5 uur gezeten op 1 f#cking sweep, 1 dunne ellende...

Krijg het niet zo dik als dat ik zou willen. En op 1 of andere manier krijg ik mijn LFO ook niet zo diep als dat ik wil. Zelfs als ik het effect op 100 "wet" knal niet.

Wel een goede oefening maar pfff, doe hoogstwaarschijnlijk nog het een en ander fout.
Ff strekken en eten, straks opnieuw iets proberen

Het is uiteindelijk gwn gelukt hoor :) zat te moeilijk te doen om gelijk een gemixt ding neer te zetten.
Tot ik een helder momentje had en erachter kwam dat dit helemaal niet werkt ghehe.
Heb nu de basis van de sweepjes gemaakt qua 'opbouw', kan ik in de mixfase lekker los gaan met echo's, bitcrushers, panning enzovoorts! Leuk ding die fabfilter one...

Bedankt he!

Back