Akai AX73 dingetjes

smackos

Gepokt en gemazeld
Goeiesmorgens beste Synthforumers

Ik heb hier nu een AKAI AX73 (althans een doorgezaagde obscuurdere mini versie ervan) best wel een leuk ding, beetje typisch AKAI als in niet extreem spannend, beetje saai maar wel weer iets eigens maar wat precies dat weet ik niet eigenlijk

hoe dan ook er staat een functie Keyboard split op? Hoe werkt dit precies is dat alleen als je hem als master keyboard gebruikt of kan je 2 AKAI AX73 geluiden splitten op de synth zelf? Ik had ff in de manual gekeken op internet maar het is niet helemaal duidelijk

Die Filter FM is best wel heel vuig overigens

:koffie:

'The AX-73 can be used as a master key-split keyboard dividing the keyboard into an upper and lower key section and assignin different external soundsources to this sections'

Werkt dus alleen als je hem als master keyboard gebruikt.

Ik heb zelf de AX-60 en daarop kun je dus wel twee verschillende geluiden aan het keyboard toewijzen.

Wel een leuke synth trouwens, volgens mij zijn de AX-73 en de 60 verder qua klank engine hetzelfde.
De AX-73 is aanslaggevoelig de AX-60 niet. Grote voordeel van de AX-60 is natuurlijk dat ie meer hands-on is. Ze staan inderdaad bekend om het vuige filter maar met wat moeite kun je er ook mooie ronde sounds uit halen.

ah Jammer

Ja die ronde sounds lukken toch ook wel zonder wat moeite toch gewoon het filter een beetje koest houden ;)

De VX600 is weer iets totaal anders? Of is dat 6x een AX73 engine?

Ik ga even wat AX demos opnemen deze week hopelijk

Vond de AX73 best fijn 'warm' klinken, de VCO zweeft er i.i.g. vrolijk op los (goed hoorbaar als je 'em even door een pitch pedaaltje ofzo haalt). De VX600 is een veel uitgebreider beestje, met 2 VCO's per stem en een zeer uitgebreide modulatiematrix.

Heb ze beide gehad. Ax73 en vx600. Vx wel veel warmer, meer diepte en ax73 ijzige bak met smerig harsh filter. Wel coole sound hoor die ax:)

Deze demo van de VX90 (rackversie van de AX73) vond ik wel tof: https://youtu.be/yfKtGpXRXzw

Ik vind de AX73 een heerlijke synth. Hij oogt erg steriel en de bediening is modernistisch digitaal, terwijl de binnenkant heerlijk gruizig analoog is. Helaas maar 1 OSC per voice (unison/dual niet meegeteld) en monotimbraal. Ik kon de verleiding niet weerstaan om de grijze plastic eindkappen door hardhouten zijkantjes te vervangen :D

Ja steriel is wel het woord, typische jaren 80 AKAI Industriele bejaardenhuis wasmachine interface stylo

Ik had in de jaren 90 een VX90 maar die heb ik toen geruild voor een Pro One met een flamingo gitarist :okdan:8):dj:

akai_ax73_jan87p47mt.jpg

Klinkt weer lekker spooky her en der.
:okdan:

Maar nu blijf ik toch de hele tijd denken wat je tegen het getal 49 hebt,
ik ben niet zo'n nummeraar maar tis toch 7 keer 7 dus dubbel goed??

haha nee dat lag er meer aan omdat er zo een (redelijk saai) nieuw ding van Akai is de MPK49 en dan lijkt het teveel opelkaar enzo

4 jaar geleden alweer, deze track helemaal met de ax60 gemaakt, behalve de percussie:
http://soundcloud.com/steeboo/rhizophora

smaakvolle track met nifty percussie daarin !

Back