Synth basics online tips/turtorials

Bathmutz

Ouwe rot
Hallo synthforumers, ik heb afgelopen woensdag een Bass Station II gekocht, super gaaf ding en erg blij mee. M'n eerste analoge synth (Yamaha CSO1II niet mee geteld). Nou ben ik online opzoek naar een overzicht met basic settings voor verschillende sounds. Bells, strings, leads, bass, flute, percussion etc. Dus welke osc, mod en filter settings voor welke sound.

Met wat tweaken kom ik ook op toffe sounds, maar het lijkt me handig om soort basic toolbox te hebben om snel te kunnen maken.

Weet iemand een goede tutorial site? Of boek?

Ik heb de volgende al gevonden:
https://youtu.be/atvtBE6t48M

http://www.soundonsound.com/sos/allsynthsecrets.htm

En wat bibliotheekboeken uit de jaren 80.

Thanks!

ps. Waarschijnlijk wordt dit super vaak gevraagd maar ik kon geen topic vinden met voorbeelden van settings/patches.

Papen boek is flink duurder geweest.
Wat is eigenlijk de ultieme leer synth qua gemakkelijkheid, bovendien betaalbaar?

Papen boek is flink duurder geweest.
Wat is eigenlijk de ultieme leer synth qua gemakkelijkheid, bovendien betaalbaar?

Vroeger zou ik zeggen: Juno-60 of 106. Tegenwoordig: Nord Lead 2.

Het leren van subtractieve synthese bestaat uit dingen uit je hoofd leren (tunings en golfvormen/combinaties van oscillators, wat sync en PWM doen) en doorkrijgen dat alle modulatie bestaat uit bron, bestemming en de vermenigvuldigingsfactor. Als je het compleet wil maken leer je ook nog uit je hoofd wat elk effect doet.

Als je dan klaar bent voor het echte werk maar nog geen organen wil verpatsen: Nord Modular. Dat verander helemaal hoe je denkt over synthese.

Grappig..
Ben benieuwd wanneer je moet dokken, maar de lessen zijn best goed.

Na best wat les moet je dokken. Lerkracht in de familie geeft korting. Met de lage dollarerbij destijds, vorig jaar, was dat best betaalbaar.

Hoe staat de alpha juno met pg300 tov de juno (10)6 qua makkelijkheid om te leren? Die combo is nog betaalbaar :)

Het is wel betaalbaar maar voor zo'n bedrag kun je dan beter (voor te leren) voor een Nord gaan. De JP8000 is tegenwoordig ook niet meer zo gruwelijk duur - ook goed om op te leren.

Bij de Juno is het voornamelijk het voordeel dat je maar 1 oscillator hebt, dat reduceert de zaken waar je je druk om moet maken - en bij de 60 en 106 heb je voor elke functie slechts maar 1 slider. Toendertijd heb ik daar synthese op geleerd - ik had geen idee wat alles betekende maar leerde gewoon elk gevolg van het bewegen van een slider uit m'n hoofd. Gaandeweg ga je dan verbanden leggen - filter env doet niks als de cutoff helemaal open staat, bijvoorbeeld.

Ik heb het geleerd op een Nord Lead 2 met de manual erbij. De Nord Lead 3 heeft ook nog bij elke knop een ledje zodat je de stand van de knop kunt zien, wat alles nog een stukje makkelijker maakt.

Met een softsynth kun je het ook leren hoor. Rob Papen gebruikt tijdens zijn lessen voornamelijk zijn Predator.

Als het hardware moet zijn heb ik ook nog wel een JP-8080 te koop, ook een overzichtelijk ding.

Back