Vintage synths onderbrengen in bedrijf?

exel

Ouwe rot
Heeft iemand hier ervaring in het inbrengen/doorverkopen van vintage synths aan eigen bedrijf? Redelijke waardebepaling is hier vooral mijn struikelblok; technisch en fiscaal zijn die dingen al 100x afgeschreven, maar de straatwaarde is iets dat alleen maar stijgt.

j.baars: Dat is het idee, maar het moet natuurlijk wel verkoopbaar zijn als 'zakelijk' voor de belastingdienst, dus de vraag is een beetje hoe je dat waardeert. Zijn er taxateurs die daar wat over kunnen melden, of voldoet een foto van een marktplaatsadvertentie?:)

Bij aankoop een kwitantie / koop overeenkomst opmaken. Dan als inventaris inbrengen in je bedrijf.
Volgens mij het alleen wel zo dat er een nut moet zijn voor je bedrijf om het als kostenpost af te kunnen trekken, anders kan je onbeperkt prive zaken zakelijk aftrekken. Daar kan de belasting dienst dan weer meer over vertellen.

TFHats: een van die mannen zit idd ook hier op het forum (dacht allert), hij gaf een reactie op de studiotour in het betreffende studiotour topic.

Bij aankoop een kwitantie / koop overeenkomst opmaken. Dan als inventaris inbrengen in je bedrijf.
Volgens mij het alleen wel zo dat er een nut moet zijn voor je bedrijf om het als kostenpost af te kunnen trekken, anders kan je onbeperkt prive zaken zakelijk aftrekken. Daar kan de belasting dienst dan weer meer over vertellen.

Het gaat om het inbrengen van mijn bestaande verzameling. Het spul komt in een toegespitste bedrijfsruimte terecht binnen een BV waarbinnen het bezit/gebruikbaar van synthesizers verkoopbaar is als iets dat het doel van het bedrijf dient. De exacte constructie zal een beetje afhangen van wat de belastingadviseurs/accountants uiteindelijk aanraden.

Maar het probleem is dus die kwitanties. Dit is spul over de afgelopen 3 jaar van marktplaats/synthforum gehaald. Ik zoek een eerlijke manier om marktwaarde te bepalen.

ik snap er geen reet van wat je wilt met die synths, en dan snapt de belastingdienst er ook geen reet van.

kwitanties is geen probleem, je mag helemaal zelf bepalen wat de verkoop prijs is, die dingen zijn immers van jou?
:koffie:

Ze zijn gekke henkie niet bij de belastingdienst. Als je handel drijft tussen je privé-persoon en een bedrijf waarin je een aannemelijk aandeel hebt, dan moet de transactie zakelijk zijn. Een tweedehands Microbrute voor €10.000,= inbrengen gaat niet werken.

Wat betreft snappen wat ik wil, ik snap niet wat je niet snapt. Is het zo raar voor een productiebedrijf om te investeren in productiemiddelen? Het enige rare daaraan in deze situatie is dat ik het bedrijf ze wil laten kopen van mijn privé-persoon. Dan kom je dus terug bij 'zakelijk handelen'.

Dit is gewoon helaas een beetje een grijs gebied binnen het ondernemen volgens mij.

Ik koop af en toe 2e hands zaken die ik 100% voor mijn bedrijf gebruik, maar omdat het 2e hands is gekocht en verkoper vaak geen koop overeenkomst wil en het liefst betaling in cash is het inbrengen in de zaak van het gekochte een beetje lastig.

Het liefst doe ik altijd betaling via overschrijving van mijn zakelijke rekening naar de verkoper van het 2e hands artikel.
Een koopovereenkomst maak ik dan ook op en is het hopen dat de verkoper hem tekenen wil.

Nu heb jij blijkbaar een aantal zaken als prive persoon gekocht en wil je die zakelijk inbrengen, volgens mij moet dat ook geen probleem zijn, je kan gewoon als prive persoon investeren in je zaak, ook met terug werkende kracht, maar daar zijn als het goed is regels voor die een beetje accountant wel zal kennen denk ik.

Toen ik mijn bedrijf startte heb ik ook een boel prive middelen ingebracht, dat ging zonder kwitanties of koop overeenkomsten, het was meer een kwestie van als journaalpost opvoeren in de boekhouding als ik het me nog goed herinner.
Als je maar bij controle kan aantonen dat je die middelen inderdaad in de zaak hebt zitten dan zou er weinig aan de hand moeten zijn, en wat betreft waardebepaling, als je ergens kopieen hebt van afschrijvingen dan zou je dat als waarde aan kunnen houden en in je boekhouding kunnen bewaren.

precies, dat dus.....

en een 2dehands microbrute inbrengen voor 10.000 kan ook zelfs, als je hem dan ook maar op die manier weer verkoopt, mocht dat nodig zijn.

:koffie:

Back