Dit is gewoon helaas een beetje een grijs gebied binnen het ondernemen volgens mij.
Ik koop af en toe 2e hands zaken die ik 100% voor mijn bedrijf gebruik, maar omdat het 2e hands is gekocht en verkoper vaak geen koop overeenkomst wil en het liefst betaling in cash is het inbrengen in de zaak van het gekochte een beetje lastig.
Het liefst doe ik altijd betaling via overschrijving van mijn zakelijke rekening naar de verkoper van het 2e hands artikel.
Een koopovereenkomst maak ik dan ook op en is het hopen dat de verkoper hem tekenen wil.
Nu heb jij blijkbaar een aantal zaken als prive persoon gekocht en wil je die zakelijk inbrengen, volgens mij moet dat ook geen probleem zijn, je kan gewoon als prive persoon investeren in je zaak, ook met terug werkende kracht, maar daar zijn als het goed is regels voor die een beetje accountant wel zal kennen denk ik.
Toen ik mijn bedrijf startte heb ik ook een boel prive middelen ingebracht, dat ging zonder kwitanties of koop overeenkomsten, het was meer een kwestie van als journaalpost opvoeren in de boekhouding als ik het me nog goed herinner.
Als je maar bij controle kan aantonen dat je die middelen inderdaad in de zaak hebt zitten dan zou er weinig aan de hand moeten zijn, en wat betreft waardebepaling, als je ergens kopieen hebt van afschrijvingen dan zou je dat als waarde aan kunnen houden en in je boekhouding kunnen bewaren.