Interactie met muziek in videogames.

rvanommen

Ouwe rot
Deze maand kwam de nieuwe Lumines game uit voor (oa) de PS5.

Een aanrader voor liefhebbers van puzzle games en electronische muziek. Want muziek en visuals spelen een grote rol in deze game!
De muziek reageert als je knoppen indrukt en de hele audio visuele ervaring trekt je dieper het spel in dan zo'n blokken-puzelaar normaal voor elkaar krijgt.

Maar behalve een aanrader voor deze nieuwe game is dit topic ook bedoelt om er achter te komen of mensen nog meer van dit soort ervaringen kennen. Games waarin muziek niet alleen de achtergrond is maar een leidende rol heeft in de ervaring van t spelen.
Ik heb het hier bij expliciet enkel over games waar muziek echt interactief is. de soundtrack is niet enkel ondersteuning maar de hoofdrol speler!

Hier nog een paar voorbeelden die wat mij betreft zeer de moeite zijn om eens gedaan te hebben:
(Ik skip even de obvious guitar hero's en just dance om tot iets experimentelere games te komen)

Thumper (2016):
Voornamelijk een ritme game, maar met een waanzinnige, ongebruikelijke sound track. En visuals die het eerder een hyper speeding race game laten lijken
De sfeer die gecreeert word... Heerlijk.
Een ongelooflijke trip om te spelen.

Rez (2001)
De gamers in onder ons vast wel bekend al.
En if not, gauw gaan spelen!
Een in essentie vrij eenvoudig schiet spel (maar niet makkelijk) waarbij de muziek zich opbouwt naarmate je verder het level inkomt. Het beeld, het geluid en de acties van de speler komen weer samen tot een geweldige audio visuele trip.

Rez en thumper heb ik ook wel eens in VR gespeeld... Supercool ook!

BPM (2020)
Een roguelike shooter met rhythm game elementen. ik vond m niet zo verslavend als lumines, rez of thumper, maar voldoet wel aan de definitie ineractief met muziek

En nog 2 honorable mentions:

Amplitude (2003) & parappa de rapper (1996):

Deze zullen ook best een paar mensen kennen uit de ps1 & 2 tijd

Dit zijn eigenlijk gewoon een simpele ritme games. En parappa is eat mij betreft de OG van de rhythm games. En amplitude heb vroeger grijs gespeeld heb en noem ik daarom ook gewoon even... Ook voor t onwaarschijnlijke geval dat iemand deze gemist heeft.

Ik hou wel van dit soort spellen. Rez is een van mijn favoriete games OOIT, speel die al sinds 2001 op de Playstation 2 tot de huidige VR versie op PS5 Pro :)

Eentje die ik toe zou willen voegen is de voorganger van Amplitude, namelijk Frequency. Ik vond deze zowel qua muziekkeuze als gameplay eigenlijk leuker:

Ook leuk, de Ouendan serie op de Nintendo DS, erg raar en erg Japans maar ook toffe gameplay:

Thumper (2016):
Voornamelijk een ritme game, maar met een waanzinnige, ongebruikelijke sound track. En visuals die het eerder een hyper speeding race game laten lijken
De sfeer die gecreeert word... Heerlijk.
Een ongelooflijke trip om te spelen.
Ik had deze eens voor €5,- aangeschaft voor de Meta Quest (de VR versie dus), maar is 1 van de weinige spellen geweest waar ik een refund voor gedaan heb. Ik vond er weinig aan eerlijk gezegd. Zoiets als Synthriders als ritme game is een stuk leuker (en intensiever, echt een workout).

Ik had deze eens voor €5,- aangeschaft voor de Meta Quest (de VR versie dus), maar is 1 van de weinige spellen geweest waar ik een refund voor gedaan heb. Ik vond er weinig aan eerlijk gezegd. Zoiets als Synthriders als ritme game is een stuk leuker (en intensiever, echt een workout).
Smaken verschillen :D
Ik vond het echt heel gaaf..
Echt door de muziek en visuals.

Synthriders heb ik niet gespeeld, maar het woord workout klink voor mij (als luie donder) niet echt als reclame haha 😆. Geintje hoor... Ziet er ook leuk uit. Maar ik heb nu zelf geen VR device meer. (Ik had ooit de eerste psvr, maar ik werd er iets te misselijk van om t echt intensief te spelen).

De MusicVR games Tres Lunas en Maestro waren destijds pioniers in games (nuja, virtuele ervaringen...) waarin muziek een hoofdrol speelt.

Beiden zijn gratis te downloaden.

Leuk onderwerp!

Zo even uit het vuistje, kan de videootjes er nog bij zoeken :

- Vib Ribbon (waarbij je een audio-cd in je PS1 kon steken, en dan werd dat het level)

- De Beat-Trip serie (Runner is m'n favoriet)

- Tetris Effect/Connect (fantastische audio-visuele ervaring, helemaal in VR - elke control-input is een nootje in de soundtrack)

- Osu! (wat een remake zou zijn van Elite Beat Agents)

Heb Thumper denk ik nooit goed genoeg gespeeld, nooit geweten dat er interactie was met de muziek haha... moet ik dan maar es uit de digitale mottenballen halen...

De MusicVR games Tres Lunas en Maestro waren destijds pioniers in games (nuja, virtuele ervaringen...) waarin muziek een hoofdrol speelt.

Beiden zijn gratis te downloaden.
Ah grappig.
Kende ik ook niet, maar zijn projectjes van mike oldfield begrijp ik?

Heb Thumper denk ik nooit goed genoeg gespeeld, nooit geweten dat er interactie was met de muziek haha... moet ik dan maar es uit de digitale mottenballen halen...
Ja zeker. Al die knopjes die je moet indrukken zijn op het ritme van de muziek.

En ze worden "voorgespeeld".
Zo kan je aan de muziek horen of er een bocht aankomt. Of zon "rek" waar je door heen moet knallen...
Als je daar dan aankomt dan moet je de knoppen in dat ritme indrukken.

Als je het puur op de visuele info moet doen is t al heel snel niet meer te doen.

Ah grappig.
Kende ik ook niet, maar zijn projectjes van mike oldfield begrijp ik?
Ja, en de muziek in de games is in het genre van het gelijknamige album, maar andere tracks.

Hij was destijds rijk genoeg om peperrrdure development pc's te kopen, hobbietje van hem.

Je hebt ook nog deze game, een soort onofficiële sequel voor Rez genaamd Child of Eden. Veel van dezelfde principes, helaas was de soundtrack niet mijn smaak (suikerzoete* Japanse deuntjes van Genki Rockets ipv de heerlijke techno uit Rez).

* Nu ik een beetje door de video klik, klinkt het minder zoet dan ik mij herinner. Maar geen fan van deze soundtrack dus, zeker als Rez de benchmark is.

Laatst gewijzigd:

Dit ziet er ook erg cool uit.
En schijnt te werken op je eigen tracks (custom playlists)?

Tis al in early acces, maar doorgaans wacht ik op full releases om te voorkomen dat ik een spel al zat ben voordat alle features er aan toegevoegd zijn :)

Ik kan het ongetwijfeld niet meer terugvinden, misschien was het zelfs wel hier op SF gepost, maar een tijd geleden las ik een artikel hoe zit dit soort dynamische soundtracks ontwikkelen. Inmiddels vast met iets van AI, maar bijv. in een soort horror game worden phrases van 'spanning' getriggered en in dat model zie je heel goed hoe dat allemaal met elkaar verweven is.

De game Vib Ribbon mag ook niet ontbreken. Een oude Playstation 1 game met een bijzonder twist: je kon je eigen CDs in de console stoppen, en het spel genereerde dan het level op basis van de audioinformatie.

Ik heb het hier bij expliciet enkel over games waar muziek echt interactief is. de soundtrack is niet enkel ondersteuning maar de hoofdrol speler!
In de jaren 90 had je games van LucasArts zoals Star Wars X-Wing en TIE figher, maar ook adventure games zoals Indiana Jones en Monkey Island die een vrij innovatief muziek concept gebruikten: de muziek was continu aanwezig, maar afhankelijk van je locatie en gebeurtenissen liepen thema's naadloos in elkaar over, soms zelfs met een muzikale brug er tussen. Dat was toen (en nog steeds) vrij revolutionair. Zie iMUSE - Wikipedia voor details ;)

Qua ritme games verbaast het me dat Rayman nog niet genoemd is:

Back