Geinugh leesvoer : presets

Hij maakt zelf presets, zegt dat alle herkenbaars presets zijn. Een klik verder op de site zegt ie om geluidsbibs weg te gooien en zelf geluiden te maken. Zo streel je niemand tegen de haren in natuurlijk...

Hij maakt zelf presets, zegt dat alle herkenbaars presets zijn. Een klik verder op de site zegt ie om geluidsbibs weg te gooien en zelf geluiden te maken. Zo streel je niemand tegen de haren in natuurlijk...

Eens. Mijn mening is divers en wijzigt soms wel over de jaren heen. Niet dat beide posts helemaal tegenstrijdig zijn, want ze vullen elkaar ook wel aan. Ze bekijken de zaak, een goed geluid verkrijgen, vanuit verschillend standpunt.

Maar het is een kwaal denk ik die niet tegen te houden is. Althans niet voor mij. Mijn mening verandert nog weleens en om nou gelijk oudere berichten weg te gooien? Lijkt mij jammer.

Een echte oplossing heb ik er niet voor. Niets zo veranderlijk als een mens... Maar voor de lezers is het misschien wat complex, ik geef het toe.

:okdan:

Hé, meneer Raaphorst zelf! :) Dit doet wel een beetje pijn Marco: "En het kost allemaal veel minder duur dan vroeger."

De titel van het stuk doet vermoeden dat we niet zonder presets kunnen. De uitleg voor deze stelling is wat mij betreft echter geen uitleg. Het lijkt meer op een beschrijving van mogelijkheden dan een onderbouwing. Niets mis mee overigens. Maar de grap is volgens mij dat juist het afwijken van de stijlpresets vernieuwing met zich meebrengt. Dus je zou ook kunnen stellen dat we juist zonder deze presets moeten omdat we anders slechts napapegaaien. Misschien een leuk idee voor een volgend artikel? :)

Hé, meneer Raaphorst zelf! :) Dit doet wel een beetje pijn Marco: "En het kost allemaal veel minder duur dan vroeger."

Oeps. Bedankt :)

De titel van het stuk doet vermoeden dat we niet zonder presets kunnen. De uitleg voor deze stelling is wat mij betreft echter geen uitleg. Het lijkt meer op een beschrijving van mogelijkheden dan een onderbouwing. Niets mis mee overigens. Maar de grap is volgens mij dat juist het afwijken van de stijlpresets vernieuwing met zich meebrengt. Dus je zou ook kunnen stellen dat we juist zonder deze presets moeten omdat we anders slechts napapegaaien. Misschien een leuk idee voor een volgend artikel? :)

Waar ik het over heb is dat vrijwel iedereen presets gebruikt. In onaangepaste vorm. De Strat door een Marshall, de 808 bassdrum en ga zo maar door. Directe herkenning. Dat neemt niet weg dat je ondanks die presets nog steeds van alles kunt doen, vernieuwen zo je wilt. Vernieuwing zit niet in het geluid maar het toepassen ervan.

Het maken van presets is een vak apart. Sterker nog: velen zullen het karakter van een synth of drummachine ontdekken middels de presets. Vallen de presets tegen, komt vaak voor, dan valt de synth voor de meeste gebruikers ook tegen.

Het zijn stijlidiomen. Kunst kan niet zonder omdat wij mensen niet zonder het Feest Der Herkenning kunnen. Vernieuwing leunt altijd op traditie maar plaagt er maar net genoeg mee. En kietelt haar een beetje.

Back