Ik heb een geniale track gemaakt... en nu?

Dag forummers,

Ik heb weinig muzikale aspiraties - behalve ooit net zo rijk worden als Afrojack -

. Triiiing "Hallo, ik heb weinig muzikale aspiraties, maar wilt u mij een contract aanbieden want ik wil rijk worden..." Je voelt hem al denk ik. Maak vooral muziek vanuit passie en bewaar datgene waar je zelf graag naar luister en bij het horen ervan denkt "whaaaaahhh" dit moet iedereen horen en te gek vinden. Ook al ga je er nooit iets mee verdienen, en ben je de enige die jouw muziek tof vindt..dat gevoel is onbetaalbaar toch;)

Mij lijkt het ook leuk om mijn brood te verdienen als gevolg van de uren die ik toch al slijt met muziek maken, maar een leven als Afrikaans jasje, vliegtuig in en uit en al die andere zaken die er bij komen. Niet mijn kopje thee

Ik dacht dat hij met die opmerking aan het grappen was, maar als het serieus is.. ;{

@Brz, heel goed, daar hou ik wel van :) Maar dan blijft de vraag: goed genoeg waarvoor? Om prof te worden? Die ambitie heb ik totaal niet en een keertje plaatselijk optreden zou al leuk zijn. Muziek is puur een hobby, niets meer en niets minder. Maar dan is het nog steeds wel leuk als je nummer gehoord - en het liefste ook goed gevonden - worden.

@Mcdjan, Dat van Afrojack is een grapje, mocht het nog niet duidelijk zijn :) Wat hij doet kan ik ook helemaal niet en in dat wereldje zou ik doodongelukkig zijn. Er is ooit wel een remix van een nummer van me uitgebracht bij een label in Hilversum en daar werd ik niet zo blij van. Financieel ook niet, trouwens.

@Arv, Maak je geen zorgen hoor, ik zal het er de volgende keer nog dikker bovenop leggen ;)

@Pimpampeter: Dus 1 track helemaal af? Dat moet al kunnen, denk je? Dat lijkt me haalbaar en desnoods schakel ik wat hulp in voor het mixen en masteren. Lijkt me een leuk project.

ja maak je favoriete track helemaal af, desnoods doe je er een jaar over. Dan kun je gaan shoppen, en kun je je eerste stappen gaan maken naar labels. Als je eenmaal n keer opgevallen bent, gaat het hard.

Er zijn denk ik genoeg forumleden met veel ervaring, die je misschien wel willen helpen met de mix, of met je productie.

Als je zelf aangeeft dat je geen tijd hebt en zin om het werkelijk af te ronden.....tja......ik leg de lat voor mezelf zo hoog mogelijk en dat werkt. Gewoon doen, helemaal afmaken en dan verder denken.

@brz,

Dat klopt niet helemaal. Ik ben van mezelf knetterambitieus en dat heeft me al veel gebracht, maar in de muziek staat het een beetje stil. Onder andere omdat ik me afvraag waar ik het voor doe. Ik ben - denk ik vooral op zoek naar positieve prikkels die me stimuleren de volgende stap te zetten. Die ontbreken nu en dus staan er 10 potentieel best aardige tracks op mijn harde schijf niets te doen.

Maar misschien is het ook wel het kip en het ei verhaal hoor, eerst er meer tijd insteken en dan komen die prikkels vanzelf. Ik neem je tips ter harte, @PimPamPeter :P

Best aardig doen ze weinig mee heh. Ik maak ook best aardige dingen. Als ik daar iedere dj of labelbaas die ik tegenkom mee zou vervelen zou het wel goedkomen. Maar dat doe ik niet. De meeste weten niet eens dat ik muziek maak, die denken dat ik alleen boxen aan zet, de laatste fossiele technicus ben die weet hoe een platenspeler werkt. Meng je in de scène, zorg dat men je overal ziet, en zorg dat ze je vinden op internet. En ben tevreden over je eigen product. Je kan iets niet verkopen waar je zelf niet achter staat...

Misschien eerst maar weer eens optreden en kijken hoe het publiek reageert, dat kan een nieuwe impuls zijn. Dank voor het meedenken :okdan:
Dit lijkt me een goed idee. Wellicht als gast DJ in een pre- party en gewoon proeven wat er gebeurt :okdan:

Tipje: wat jij op soundcloud electro noemt, is geen electro.

Verder: schaven, schaven en nog eens schaven. zoek een DJ of label waarvan je weet of denkt dat jouw stijl er bij past. Wanneer deze een dropbox of zoiets heeft kun je tracks toesturen. Verwacht dan niet een (uitgebreide) reactie, want zij krijgen honderden tracks per week toegestuurd. En verder is het een kwestie van geluk hebben wanneer het balletje kan gaan rollen. Ik heb ooit in 2011 (terwijl ik toch wel sinds 2007 tracks durf te publiceren) een track aan Dave Clarke gestuurd en die heeft het opgepikt en in zijn White Noise show gedraaid. Vervolgens met dezelfde track meegedaan met de SAE institute audiobot competitie van DJ broadcast en die gewonnen. Daarna meerdere tracks aan Dave Clarke gestuurd die hij steeds weer draaide in White Noise. Zo bouw je een naam op. Met dat verhaal en die ervaring kun je dan weer naar een label. Zo zit ik nu bij Bass Agenda recordings. Niet dat je er grof geld mee verdient, maar het is wel erkenning en daar gaat het allereerst om denk ik.

@TFHats,

Allemaal goede punten, dank :okdan: Het begint er al mee dat ik voor mezelf niet helemaal duidelijk heb welke muziek ik me op wil concentreren, Ik vind teveel genres leuk en dan is het allemaal net niet. Althans, voor A&R-managers is er geen touw aan vast te knopen. Ik zal eens een paar tracks afmaken waar ik echt trots op ben en maak er dan een mooie demo van. Dat is sowieso beter dan de halve nummers die ik nu heb.

P.S. Ik loop al jaren te worstelen met een naam voor de muziek die ik leuk vind, Hoe zou jij het noemen? Electro is het niet, maar EDM is ook zo'n dooddoener.

@Exoterrestrial: Ik zag hem van de week ook voorbij komen op Facebook, leuk en herkenbaar :D

Dat artikel was ik toevallig nu aan het lezen, best grappig maar ook heel herkenbaar :)

P.S. Ik loop al jaren te worstelen met een naam voor de muziek die ik leuk vind, Hoe zou jij het noemen? Electro is het niet, maar EDM is ook zo'n dooddoener.

Zit daar niet een gedeelte van je dilemma? Om eerlijk te zijn, kan ik het ook niet benoemen. Ik hoor Baeleric invloeden, maar ook commerciële 13 in een dozijn dingen met een four to the floor. Electro is het zeker niet. Als je dan al stappen wilt maken, zoek dan een niche op en focus je je daar dan helemaal op.

Wat ook een goede leerschool is, is om via www.remixcomps.com mee te doen met remixcompetities.

Laatst gewijzigd:
Ben het wel eens met het commentaar van TFHats. Ik heb bijna alles op je Soundcloud beluisterd en had steeds het idee dat je van een aantal nu gangbare stijlen of genres wat hebt gepakt en dat bij elkaar in een track hebt gegooid. Gevolg is dat het, afgezien van wat herkenbare elementen, eigenlijk nergens naartoe gaat en ook niet beklijft.

Dit commentaar is geenszins bedoeld om je af te zeiken want het klinkt allemaal best aardig en leuk maar helaas wordt the interwebs overspoeld met aardig en leuk en nog veel meer met niet aardig en niet leuk. Als je daarbovenuit wilt springen zul je zoals eerder gezegd moeten werken aan iets dat eigen is en gewoon erg goed uitgewerkt is in het genre of de stijl die je kiest.

Prima punten FTHats en Ronegen, werk aan de winkel. Misschien komt het ook wel een beetje door internet, er is zoveel muziek voorhanden dat je vergeet origineel te zijn en te experimenteren. Vroeger maakte ik met alleen een CS1x of een MC-303 complete nummers. Back to the roots dan maar en die CS1x heb ik nog steeds. Die MC-505 trouwens ook, ik heb alleen geen flauw idee waar :mega:

tja, idd, da's waar,,

Ik denk dat daar de deejay's of de Personen voor zijn, die niks anders doen dan muziek opzoeken.
Die niks anders doen dan tracks beluisteren en doorsturen,, Die zelf geen muziek maken.

Normaal gaat dan via die platen labels denk 'k, Muziek publiceren, Maar tijden veranderen,, Zeker met dat gratis streamen.

Ik zie dat wel zitten,, zoiets als distrokid.. Ineens zoveel mogelk Afspeel bronnen aanspreken,, ipv zelf wat te zitten uploaden op youtube of zo...

Alles onder voorbehoud,,
Maar wacht effe bij die distrokid.com

Wordt vervolgt...

Back