Klankmatig kan je echt geen case maken voor de DX1 tov een DX5 of DX7II (die kon ook 2 patches layeren dacht ik). Hij ziet er indrukwekkend uit en is zeldzaam, dat wel. Maar ik zou me toch wat leeg voelen als ik er dan op speel en hij klinkt net zo als een synth van 250€...
De DX1 is van een andere orde dan de DX7. Hoewel er twee DX7 engines in zitten, kent het ook een gewogen houten klavier, een hoop dedicated buttons en displays.
Originele prijs in 1985: US$3,495 volgens Wikipedia.
Maar op het einde van de dag klinkt hij dus hetzelfde...
Zo veel gebruiksvriendelijker lijkt de interface me nu ook weer niet. Het blijft toch vooral parameter kiezen - dataslider schuiven, zoals bij de DX7. En heel veel EG waarden invullen, wat voor mij het meeste tijd kostte op de DX7.
Hij ziet er wel erg mooi en indrukwekkend uit, ik wil ook niet weten wat hij weegt.
Wel markant is dat een CS50 zich heel anders verhoudt qua prijs dan bv een DX1 vs DX7.. maar dat heeft waarschijnlijk alles te maken met de aantallen die zijn geproduceerd.
In mijn ervaring raak je een DX7 niet kwijt voor 250. Eerder 150.. alles daarboven staat alleen maar te koop te staan.
DX5 geeft tov een DX7 wel meer shortcuts. De 8 parameters van de envelopes hebben ieder een dedicated knop. Zelfde voor het selecteren van de operators... dat maakt FM programmeren toch wel iets toegankelijker.
Maar op de polyfonie en performance modes na verder weinig verschil. http://martial-versaux.net/wp-content/gallery/synthetiseurs/yamaha-dx5.jpg
Voor zover ik kan ontdekken zit het operator on/off- / select padje bij de DX1 onder de 'algorithm led matrix'. maar bediening (keypads) komen redelijk overeen.
Wel erg fancy die leds natuurlijk.. en de looks zijn echt heel mooi
Nou ja een Waldorf Wave kost ook makkelijk tien keer meer dan een MicroWave I. Je kunt het niet zien als de optelsom van een aantal losse goedkopere onderdelen. 7500 is misschien wel aan de hoge kant maar 4500 zou ik weer niet gek vinden.
Hij is wat makkelijker te programmeren dan de DX-7, naar verluidt een betere signaal/ruisverhouding en hij heeft polyfone aftertouch. Ik wens de verkoper veel succes! Ik houd het op mijn Korg Kronos om DX-klanken mee te bewerken en te spelen. Dat grote kleurenscherm is toch een stuk overzichtelijker.
Het houten klavier met gewogen toetsen is ook niet niks. Wat doet een Prophet T8 tegenwoordig? Ik denk dat de verkoper de DX1 op dezelfde lijn ziet, ondanks dat er een heel andere technologie achter de klankopwekking zit.
Vind de vergelijking Waldorf Microwave vs Wave niet helemaal opgaan hier.. die heeft het voordeel rijkelijk bedeeld te zijn met sliders..
Het blijft een beetje de vraag hier.. Is de DX7 te goedkoop of de DX1/DX5 te duur?
Sowieso bergen alternatieven op een 6 operator FM klankbron.. iets wat van een analoge poly-synth uit de Yamaha CS serie bv. nogal moeilijk gaat worden..
Synthforum.nl gebruikt cookies om het gebruik van de site te analyseren en je bezoek te personaliseren.
Als je doorgaat, ga je akkoord met ons cookiebeleid.