Ik ga in een band naast basgitaar spelen ook synth bass met synthpartijen spelen, met name leads maar ook andere synth sounds. Ik wil dit in een zo compact mogelijke setup uitvoeren en het liefst analoog. Ik kan hiervoor mijn Nord stage ex gebruiken maar wil liever wat compacters hiervoor gebruiken. Dus 1 synth / master keyboard waarin ik een of twee splits kan maken en geluiden ook kan stapelen. Iemand tips?
Qua compact: weeg wel even af hoeveel octaaf je nodig hebt.
Je hebt compacte synthjes met 2 octaafs toetsenbordjes maar mn eigen ervaring is dat ik dan te weinig 'ruimte' heb .
Keuze zat tegenwoordig volgens mij voor dit type machientjes
Gezien je wensen is de Roland JD Xi een mogelijkheid. Hij is zowel analoog als digitaal. Ik denk dat je jouw wensen anders niet vindt in een mono analoge synth.
Novation Bassstation 2 heb ik destijds nieuw voor nog geen 400€ gekocht en klinkt echt alsof hij een veelvoud kost. Meest onderschatte synth van het moment... Enige nadeel is dat alles van plastic is, behalve de sound natuurlijk
Anders idd iets van Moog: Minitaur heeft geen keys, Phattys hebben wel keys maar weinig knoppen. Beide problemen zijn natuurlijk op te lossen maar dan is het weer minder mobiel/compac. Sub Phatty of Sub 37 lijken dan de beste optie. De laatste vind je nauwelijks tweedehands en kost een veelvoud van de BS2...
Hangt dus een beetje van je budget en nood aan keys/knoppen af.
De Waldorf pulse klinkt zo op het eerste gehoor erg vet! De novation bass station zal ik ook nog checken maar eigenlijk neig ik voor de bass sounds naar iets van Moog. Ik heb al een midi keyboard van 49 toetsen, weet niet of t handig en/of mogelijk is om daar twee modules aan te hangen. Ik weet ook niet of de Minitaur qua bass sounds heel anders klinkt dan bijv. de Sub Phatty, maar n toetsenbord versie lijkt me handiger werken, ook qua programmeren en presets, daarvoor is geen diplay begreep ik. Ik wil vooraf mijn presets klaar hebben maar af en toe live wat kunnen veranderen aan sounds dmv knoppen lijkt me wel handig en n geoot voordeel van analoge instrumenten. Ik heb nog een paar stnths die ik ga inruilen en daarvan hangt t ook n beetje af wat mijn budget kan worden. En anders start ik met eerst n bass sy th en later n lead synth.
De Bass Station 2 heeft eigenlijk een misleidende naam want hij kan veel meer dan alleen maar Bass... Maar hij klinkt natuurlijk anders dan een Moog. Zie ook deze review in SoS.
Veel compacter dan een stage ex gaat het niet worden als je ook nog eens de mogelijkheden zoekt die je omschrijft. Koop er een Moog Minitaur bij. Die kan je meeprogrammeren met je externe zone in je Stage. Splits en laters heb je daar, kan erg goede leads eruit halen ook en andere synth sounds. Je hebt individuele outputs erop zitten dus je kunt verschillende sounds over verschillende outputs verdelen en eventueel nog löss pedaaltjes eraan hangen mocht dat nodig zijn. Flexibeler en meer lichtgewicht gaat het niet worden als je ook nog goede en flexibele mogelijkheden wilt hebben
Misschien heb je gelijk. Ik heb ook nog een Integra-7 module maar in vergelijking met de Nord Stage is het 'm dat net niet maar hij is wel compacter. Ik ben gewoon benieuwd naar allerlei mogelijkheden en analoge synths vind ik wel erg goed klinken. Twee kleine synths zou namelijk ook een optie kunnen zijn.
Ik zat met hetzelfde idee te spelen. Ik zag dat de Arturia Keylab MIDI keyboards makkelijk te splitten zijn. En dan gewoon twee rack/desktop synthtjes die je via één master keyboard kunt bespelen. Mijn droomscenario: een Minitaur (voor de bassen) en dan een Prophet 08 voor de rest (die zelf ook te splitten/layeren valt).
Dat klinkt niet verkeerd. Ik heb vorige week de Minitaur in huis gehad en hij klonk goed maar de software kreeg ik niet geinstalleerd en ik kreeg het niet gesplitst met mijn apparatuur. Dus toen heb ik m maar weer teruggestuurd. Helaas.
Oeh spijtig. Ik was vorige week bij het concert van St. Vincent in Paradiso. In plaats van een bassist hadden ze een toetseniste met een Minitaur. Dat deed Paradiso flink trillen.
Ik heb een of twee (compacte) synth(s) nodig waar ik :
1. Moog sounds wil voor de baspartijen
2. Vette poly synth sounds wil voor de lead & synth partijen
Beide partijen speel ik tegelijkertijd. Dit mag dus in 1 setup zijn (midi keyboard met 2 losse modules) of twee synths of 1 midikeyboard met 1 module. Het liefst zo makkelijk mogelijk te bedienen. Twee synths lijken me daarom handiger maar wie weet heeft iemand goede ervaring met het werken met (alleen met) modules.
De Sub 37 vind ik echt helemaal te gek, het is alleen jammer dat er naast deze synth nog een synth nodig is voor de poly synth partijen wat de setup minder comptact maakt.
De Minitaur is ook een optie, alleen is er dus geen schermpje voor presets of ik moet live snel e.e.a. kunnen aanpassen terwijl ik ook de andere synth moet bedienen. Ik weet niet of dat handig is.
De synth uit de Nord kan er tof klinken en je kunt m door een losse outputs sturen desnoods naar wat losse effect pedalen mocht je dat nodig vinden. En hij heeft een externe zone die je met de presets mee kunt programmeren, incl split/layer. Klavier heeft 73 Keys dus ook ideaal bij een synthbass split.
Kan niet missen. Je kunt altijd nog uitbreiden met je laptop erbij of een losse module tegen de tijd dat je de Nord zat wordt maar dat duurt wel ff denk ik.
Waarom niet een nord lead 1 of 2 voor de akkoorden, die zijn niet zo duur. Of bv een supernova 2, heb je gelijk een hoop fx erbij ook. EN je kunt 8 lagen op elkaar knallen als je dat al zou willen. En dan een bassynth er bij. Als je de sub 37 overweegt zou ik voor je hem koopt eerst even op een Dominion 1 gaan spelen, een paar honderd euro goedkoper dan de sub37 en een stuk toffer qua modulatie. En je klinkt niet zoals iedereen met een moog maar wel zeker net zo vet. Ik vind hem een stuk toffer klinken dan de sub 37, daarom viel mijn keuze er op, maar het blijft een kwestie van smaak. Ik denk dat je met de dominion wel veel meer waar voor je geld hebt. Een extra oscillator, een uitgebreide patchbay, en te gekke modulatie opties en parafonie, die de sub37 ook heeft maar dan wel met een oscillator minder.
En anders evt. voor de bassen een minibrute ? Lekker goedkoop en voor bassen prima te doen. Of een bass station2 inderdaad. Hou je een bak geld over
Synthforum.nl gebruikt cookies om het gebruik van de site te analyseren en je bezoek te personaliseren.
Als je doorgaat, ga je akkoord met ons cookiebeleid.