Zonnig Nudisco/80's deuntje!

funkaholic1972

Micro lid

Dit is een opzetje dat ik heb gemaakt in Cubase met als voornaamste instrument de OPX-II soft synth. Het is een zonnig nudisco deuntje geïnspireerd door de syntpop en discofunk uit de jaren 80.

Ik worstel nog een beetje met het arrangement maar het klinkt al best aardig naar mijn mening. Feedback, suggesties en tips zijn van harte welkom!

Dank jullie wel!

@Pablo: met Cubase, de OPX-Pro II (bass, akkoorden, hoge ijzige melodietje, arpeggiator) een ingebouwde Cubase synth en drumsamples die ik uit een Kool & The Gang nummer heb getrokken. En natuurlijk plugins/effecten zoals een beetje Soundtoys Decapitator op bas en drums, Lexicon reverb, Bionic Delay, Softube compressor (bas en drums). En dan is het geheel nog ff een beetje ge'home'mastered m.b.v. Ozone 5 i.c.m. de Sonnox Oxford limiter.

Dank jullie wel!

@Pablo: met Cubase, de OPX-Pro II (bass, akkoorden, hoge ijzige melodietje, arpeggiator) een ingebouwde Cubase synth en drumsamples die ik uit een Kool & The Gang nummer heb getrokken. En natuurlijk plugins/effecten zoals een beetje Soundtoys Decapitator op bas en drums, Lexicon reverb, Bionic Delay, Softube compressor (bas en drums). En dan is het geheel nog ff een beetje ge'home'mastered m.b.v. Ozone 5 i.c.m. de Sonnox Oxford limiter.

Okay, bedankt voor je informatie! Ik vroeg het omdat het nummer heel strak klinkt, en ook lekker funkt :D

Ja de OPX II PRO, een van de beste al dan niet de beste software voor sounds, was het maar in de gewone AU-VST preset had ik zelf ook meer willen doen.

Lekkere 80's sound idd. :) Funky ritme door het basslijntje. Ook wel een leuk luchtig sfeertje. De belletjessynth maakt het een beetje hypnotiserend en erg retro. Klinkt cool! Goed gedaan.

@Pablo: dank je wel, erg fijn om te horen dat je het strak vindt klinken. En dat het lekker funkt, dat is voor mij altijd wel een belangrijk uitgangspunt in de meeste van mijn producties!

@Pablo: dank je wel, erg fijn om te horen dat je het strak vindt klinken. En dat het lekker funkt, dat is voor mij altijd wel een belangrijk uitgangspunt in de meeste van mijn producties!

Graag gedaan! Dit smaakt zeker naar meer, ik wou ook zoiets uitproberen :)
Je kent waarschijnlijk het album "I feel for you" van Chaka Khan, zo niet is het echt een aanrader voor inspiratie :mega:

Lekkere 80's sound idd. :) Funky ritme door het basslijntje. Ook wel een leuk luchtig sfeertje. De belletjessynth maakt het een beetje hypnotiserend en erg retro. Klinkt cool! Goed gedaan.

Haha, die belletjes synth is het geluidje wat ook in "I wanna know what love is" (van Foreigner, als ik me niet vergis...) zit! Dus inderdaad een retro geluidje... :okdan:

Graag gedaan! Dit smaakt zeker naar meer, ik wou ook zoiets uitproberen :)
Je kent waarschijnlijk het album "I feel for you" van Chaka Khan, zo niet is het echt een aanrader voor inspiratie :mega:

Dat is inderdaad een album en artiest waar ik welbekend mee ben. Vanuit mijn achtergrond als enorme Prince fan maar ook als fan van David Frank van The System die ik een enorme innovator vind op het gebied van electronische soul/r&b. En die in ieder geval een hand heeft gehad in de eerste twee nummers op die elpee, wat mij betreft ook de beste twee nummers! :okdan:

Ja, die geluiden nemen me inderdaad ook mee terug naar halverwege de jaren 80. Heerlijk! Sfeertje van de track is daardoor helemaal prima.

Ik zou wel graag wat meer ontwikkeling in je track hebben gehoord. Nu hoor ik namelijk telkens dezelfde twee akkoordjes. Belletje is lekker, maar mag wat minder resonantie op naar mijn smaak.

Ik ben aan het eind van je track en lees pas nu je tekst in de OP. Tijdens het beluisteren kreeg ik al het vermoeden dat je met Cubase werkt. Ik doe dat zelf ook en herken daardoor een beetje het fenomeen dat je sporen aan- en uitzet, maar tegelijktertijd vergeet om verbindende elementen te maken. M.a.w., ik hoor van de verschillende sporen de loops telkens terugkomen. Ik denk dat het de track ten goede komt als je binnen die sporen in de verschillende events wat kleine variaties aanbrengt. En zorg ervoor dat je track een richting krijgt. Dus als je een spooor wer aanzet, leid dat dan in. Ik hoor wel die sweep die je erin hebt gezet. Da's een begin, maar op dat moment zou je ook met de andere sporen iets kunnen doen om het vervolg in te leiden. Even een variatie in het ritme van de bass, extra akkoordje spelen bij de synths, fill, of zelfs alle sporen 3 tellen uit. Zoiets.

Je beat vind ik wel erg lekker hoor, helemaal die 80's feel door die snare/clap. Lekker!

Laatst gewijzigd:
Lekker hoor, enige verbeterpuntje is inderdaad de variatie door het nummer heen. Maar goed, dat is misschien al een beetje te kritisch voor een opzetje, want daarvoor is het zeker geslaagd. Goede sounds en mix enzo.

Chill ja. lekker funky bas. Belletjes zijn relaxed ook.
misschien iets te lang, 4 minuten lijkt me voldoende op deze manier.

Ja, die geluiden nemen me inderdaad ook mee terug naar halverwege de jaren 80. Heerlijk! Sfeertje van de track is daardoor helemaal prima.

Ik zou wel graag wat meer ontwikkeling in je track hebben gehoord. Nu hoor ik namelijk telkens dezelfde twee akkoordjes. Belletje is lekker, maar mag wat minder resonantie op naar mijn smaak.

Ik ben aan het eind van je track en lees pas nu je tekst in de OP. Tijdens het beluisteren kreeg ik al het vermoeden dat je met Cubase werkt. Ik doe dat zelf ook en herken daardoor een beetje het fenomeen dat je sporen aan- en uitzet, maar tegelijktertijd vergeet om verbindende elementen te maken. M.a.w., ik hoor van de verschillende sporen de loops telkens terugkomen. Ik denk dat het de track ten goede komt als je binnen die sporen in de verschillende events wat kleine variaties aanbrengt. En zorg ervoor dat je track een richting krijgt. Dus als je een spooor wer aanzet, leid dat dan in. Ik hoor wel die sweep die je erin hebt gezet. Da's een begin, maar op dat moment zou je ook met de andere sporen iets kunnen doen om het vervolg in te leiden. Even een variatie in het ritme van de bass, extra akkoordje spelen bij de synths, fill, of zelfs alle sporen 3 tellen uit. Zoiets.

Je beat vind ik wel erg lekker hoor, helemaal die 80's feel door die snare/clap. Lekker!

Dank je voor de uitgebreide en relevante feedback, je hebt helemaal gelijk dat er meer variatie in moet en dat de overgangen beter uitgewerkt moeten worden. Dat wordt het volgende waar ik nu aan ga werken.

Chill ja. lekker funky bas. Belletjes zijn relaxed ook.
misschien iets te lang, 4 minuten lijkt me voldoende op deze manier.

Ja, het is inderdaad nog een beetje aan de lange kant, hij moet of korter of anders beter/interessanter uitgewerkt worden.

Iedereen bedankt voor de complimenten trouwens, fijn om te horen dat het in ieder geval iets is wat prettig klinkt qua geluiden en mix.

vette plaat ja! de geluiden klinken allemaal erg goed en passen ook goed bij elkaar :D good job!

Back