Resonance gain compensation - voorkeuren?

Dan zul je denk ik goed moeten zoeken!

ontopic: Borg filter heeft ook een heerlijke gain/bass compensation

Ahaa, alleen het filter. Dat gaat wel lukken ja.
Ik dacht het je volgende synth ging worden.
Maar er zijn idd zat goede clones te koop.

Voor het Steiner-Parker filter kun je ook gewoon een Arturia MiniBrute kopen, daar zit ie ook in.

Ik heb hem een paar jaar geleden gebouwd voor in deze synth:

DSCF0025sm.jpg

De site met het bouw-verslag is inmiddels uit de lucht, maar er is nog wel een synthforum thread: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=50839

Groeten,

Rutger

Wauw, wat een beest van een apparaat, Rutger!

Vind het filter uit de minibrute nou niet heel mooi klinken.
Heb de YuSynth Synthacon VCF gebouwd, daar zit nou niet bepaald volume compensatie in...
Sterker nog, de res gaat alle kanten op na een bepaald punt... (Moet er nog steeds een keer aandachtig naar kijken)
http://yusynth.net/Modular/Commun/STEINERVCF/VCF-CA3096-sch.gif

Bedankt voor de reply's, mensen! En sorry voor je topic hijack, TS..

Het Steiner Parker filter in de microbrute haalt wel degelijk wat laag weg bij hoge resonantie, volume blijft wel redelijk gelijk inderdaad.

Thanks PWM,

Het was mijn eerste echte synth DIY poging. Ik durfde nog niet alles op basis van eigen ontwerpen te doen, dus vandaar dat een belangrijk deel van het signaal pad met Oakley modules gedaan is. Inmiddels ben ik zover dat ik mijn eigen ontwerp skills voldoende vertrouw, en nu dus bezig met een nieuwe VCF en VCA. Zal er binnenkort wat demo's van posten.

Groeten,

Rutger

DSCF0025sm.jpg

Wat een mooie synthesizer, daar gaat best wel wat geld inzitten zo te zien qua behuizing, toetsen en knopjes.
Ik zal tog eens een zaagmachine aan moeten schaffen ofzo, alleen wil ik mijn vingers er niet afzagen met mijn amnesia haze.

Vind het filter uit de minibrute nou niet heel mooi klinken.
Heb de YuSynth Synthacon VCF gebouwd, daar zit nou niet bepaald volume compensatie in...
Sterker nog, de res gaat alle kanten op na een bepaald punt... (Moet er nog steeds een keer aandachtig naar kijken)

Gaat veel tijd in zitten : elk weerstandje zelf beoordelen welke je er presies in wilt, in combinatie met de rest.

Ik lees bij dit soort correcties vooral een compensatie van de maximale amplitude van het signaal om te voorkomen dat de output bij hogere instellingen van Q keihard tegen de voedingsspanning aanloopt.
Is dat hetgene wat de gehoormatige hoeveelheid laag bepaalt?

Als je het droge signaal erbij mengt, dan verklein je eigenlijk het verschil tussen de piek van het signaal op de resonantie frequentie en het doorgelaten signaal, doet hetzelfde, maar is een ander soort implementatie dan rechtstreeks in het filter iets inbouwen.

Het verschil met met reso is dat als je de cutoff laag en hoog draait, dat het volumeverschil groot is.
Met reso aan word dit volumeverschil bij cutoff draaien minder.
Als ik al eens VC reso heb, moet er nog iets extra gebeuren met transistors, niet zomaar het volume veranderen.

Ook had ik een keer 12 gates ingebouwd, in mijn Ronald Juno-303 V2, om 6 bit cutoff te kunnen instellen,
6 gates voor de reso, 6 gates voor volume voor ie de filter ingaat, die print is groot groot geworden.
Mischien dat ik in mijn polysynth, zolang ik geen VC reso heb, weer gates erinzet, dan 6 per voice, niet voor volume aan te passen ( 12 per voice te veel ).
Het nadeel is klikjes in het geluid als je reso verandert.

Tegen jou (Designer).....ik ben wel benieuwd hoe die eruit ziet en wat die kan.

@SRPP: nee dit is niet wat ik bedoel. Hoge resonantie kan inderdaad tegen de power rails aanlopen, als de headroom ontoereikend is. Dat is ook vervelend, maar weer een ander probleem :). Dat is op te lossen met een resonance limiter (Korg MS20 filter heeft bijvoorbeeld een limiter m.b.v. diodes in de feedback loop van een op-amp zitten voor deze taak).

Wat ik bedoel doet zich alleen voor bij filters met negatieve feedback om resonance te genereren. In die feedback zit ook een deel van het oorspronkelijke signaal, maar door fase-verschuivingen in het filter begint dat een deel van de input (onder de resonantie piek) te dempen.

Zal ik eens proberen of ik hier een mooie audio demo van kan maken, als voorbeeld, ter leering ende vermaak?

Groeten,

Rutger

@PWM: heeft even geduurd, maar hier is een voorbeeld en uitleg:

* Je hoort 3 VCO's die via mixer een VCF in gaan. Filter cutoff wordt met een envelope bestuurd (korte decay).

1) Eerst hoor je het filter zonder resonantie
2) Vervolgens gaat de resonance 2/3 open (een deel van het laag verdwijnt), *zonder* gain compensation, en weer terug naar 0.
3) Daarna schakel ik de gain compensation in, en draai de resonance weer langzaam naar 2/3 (nu hoor je dat het laag onaangetast blijft, het klink voller)
4) Ter vergelijk herhaal ik nu 2) nog een keer, en schakel in de laatste maten de gain compensation in met resonance op 2/3. Je hoort nu plotseling hoeveel laag er terug komt door de compensatie.

Helder zo? Of moet ik een Soundcloud file maken met markers erin die aangeven wat er gebeurt? Het is makkelijker als je zelf de knopjes draait en voelt wat er gebeurt :).

Groeten,

Rutger

Attachments

• QC.wav
    6,1 MB · Bekeken: 126
Back