Welke synth heeft dit

rubbah

Ongewassen Lid
Ik ben op zoek naar een sint die audio out over usb heeft, zodat ik de sint als plugin kan gebruiken.

Ik ben al een tijdje gestopt met muziek maken door ruimte gebrek, maar t blijft jeuken.
Het 'in de box' werken vind ik niet ideaal, maar heb geen ruimte om synths en mixer ergens te stallen in een vaste setup. Ik moet dus op mn eettafel alles opbouwen en aansluiten, en daar word ik niet happy van.

Ik zoek dus een oplossing waarbij ik een synth aansluit via usb, en dan gewoon klaar ben; dus midi en audio over USB, zodat de audio mn computer in komt, en ik het audiosignaal kan bewerken (en of opnemen zonder geluidskaart) alsof het een plugin is.....

Maar bestaat dat wel?

Of zal ik met een dergelijke setup toch nog vast zitten aan een externe (usb) geluidskaart om de audio mn computer in te krijgen?

Ik zit te denken aan een mininova, maar als ik de spes bekijk zie ik wel dat je het geval als plugin kunt gebruiken, maar niet dat er audio over usb mogelijk is.
Ik heb geen behoefte aan een plugin controller waarmee je de synth kan bedienen, juist andersom; ik wil de synth bedienen zoals vroegah, maar dan wel de audio bewerken als een plugin.

kenda?

Heb de xiosynth vroeger al gehad toe ie uitkwam, en was deze eigenlijk vergeten.

Ik snap dat een extern geluidskaartje een prima oplossing is, maar ik heb maar 2 usb poorten op mn laptop, en ik heb geen zin en een draden mayhem (en/of usb hubs met al t geeikel dat daarbij komt kijken -latency bij teveel apparaten, te weinig spanning etc).

Ik wil mn push en een externe synth voor mn neus, en meer niet. Heel minimaal dus.
Bedankt voor alle reacties guys. Ga ze vanavond even onder het genot van een pilsner allemaal checken!

Buiten m'n budget, maar die heeft m'n revue zeker gepasseerd

hehehe, das mn kind 3 jaar terug.

was ik nog maar zo jong. geen keuzestress, lekker snoepen, je broek vol kakken zonder vreemd aangekeken te worden. heerlijk lijkt me dat!

Ik zoek dus een oplossing waarbij ik een synth aansluit via usb, en dan gewoon klaar ben; dus midi en audio over USB, zodat de audio mn computer in komt, en ik het audiosignaal kan bewerken (en of opnemen zonder geluidskaart) alsof het een plugin is.....
Je zoekt dus een synth met ingebouwde geluidskaart, want zonder geluidskaart/chip heb je geen geluid (duh!).
Een Ultranova (bvb.) doet wat je vraagt. ;)

Ik snap dat een extern geluidskaartje een prima oplossing is, maar ik heb maar 2 usb poorten op mn laptop, en ik heb geen zin en een draden mayhem (en/of usb hubs met al t geeikel dat daarbij komt kijken -latency bij teveel apparaten, te weinig spanning etc).
Een powered usb hub geeft geen extra latency en ook geen problemen met spanning. Je hebt alleen een extra stopcontact of stroomdoos nodig.
Wat wel extra latency geeft is die interne geluidschip die je nu gebruikt.

De Yamaha MX heeft het, evenals de MO-X(F). Daarmee kun je ook je DAW en plugins bedienen. En zo zijn er wel meer.

Een powered usb hub geeft geen extra latency en ook geen problemen met spanning. Je hebt alleen een extra stopcontact of stroomdoos nodig.
Wat wel extra latency geeft is die interne geluidschip die je nu gebruikt.

Hangt echt vh type usb hub af, want als je sommige hubs volprakt met usb devices, is het regelmatig zoeken naar de juiste verhouding. sommige apparaten werken bijv niet als ie in het verkeerde gaatje zitten (te ver bij voeding vandaan), omdat ze simpelweg te weinig juice krijgen.

Toch als ik de specs van de synths bekijk kom ik nergens tegen dat je via een usb je audio in je computer krijgt.

Ik wil dus mn koptelefoon in mn laptop prikken, en zo de audio van de synth ter gehore krijgen, die via usb mn computer in komt...

De Elektron Analog Keys (i.c.m. Overbridge) heeft dat dus wel. Daar is die hele Overbridge plug-in voor bedoeld. Alles komt gewoon als losse kanalen je computer in over de USB-kabel. Ik heb geen aandelen Elektron hoor. ;)

De Yamaha MX heeft het zo te zien ook (USB audio), afgaande op de specs.

Hangt echt vh type usb hub af, want als je sommige hubs volprakt met usb devices, is het regelmatig zoeken naar de juiste verhouding. sommige apparaten werken bijv niet als ie in het verkeerde gaatje zitten (te ver bij voeding vandaan), omdat ze simpelweg te weinig juice krijgen.
USbhubophobie! :D (=Ik heb in deze context nog nooit van die problemen gehoord, misschien heb je gewoon eens een slecht werkende gekocht ofzo.)

Toch als ik de specs van de synths bekijk kom ik nergens tegen dat je via een usb je audio in je computer krijgt.
En welke synths heb je bekeken?
Nog een voorbeeld hebben? Roland GAIA

heb denk ik een beetje pech gehad met mn usb hub, maar dat heb je soms. als ik mn a&H k2 controller, en mn push, en bijv een mixer via usb aansluit is het too much, en dan moet je zoeken naar de juiste setup.

anyhooz:

Mininova heeft mn voorkeur, maar op de site staat deze feature niet expliciet beschreven. de beschrijving van 'plugin' is wat mij betreft multi interpretabel; want dat zou net zo goed alleen de controller kunnen zijn vh apparaat via software.
maar volgens jullie heeft de mininova dus deze feature wel? (zelfde engine als de ultranova maar dan wat minder compleet)

Gaya heeft het inderdaad precies wat ik wil, maar ben nooit een fan geweest van digitale roland synths en vind de gaia te groot (ik moet hem makkelijk in een kast kunnen leggen). toch is ie wel hands on, en staat ie al wel in de top 5. heb eigenlijk geen keys nodig, want ik heb een push, maar ik zal niet aan toetsen ontkomen vrees ik, geeft ook niet, mits ie niet 2 mrt breed is.

alles van elektron is buiten mn budget (tot +-500)
virus ti snow desktop snow zou een optie kunnen zijn, als ik die voor een leuk prijsje kan vinden.

daw control is niet nodig, het gaat me puur om hands on sounds maken, en meteen bouncen als audio, zodat ik de sounds verder kan gebruiken en bewerken. sounds opslaan is natuurlijk wel een must, zodat je eventueel na een bounce nog terug kan gaan naar t geluidje om wat aanpassingen te doen.

OK dan, ultranova gaat hem denk ik worden.

dacht dat ze dezelfde spes hadden kwa audio, maar blijkt dus dat de ultranova doet wat ik wil en niet de mininova! wel jammer, want vond die 8 performance knoppen wel interessant op de mini.

bamyo!

thanks guys!

Mininova heeft mn voorkeur, maar op de site staat deze feature niet expliciet beschreven. de beschrijving van 'plugin' is wat mij betreft multi interpretabel; want dat zou net zo goed alleen de controller kunnen zijn vh apparaat via software.
maar volgens jullie heeft de mininova dus deze feature wel? (zelfde engine als de ultranova maar dan wat minder compleet)
Er staat inderdaad geen audio interface bij de specs van de Mininova. Ik ben eens in de manual aan 't kijken... (edit: blijkbaar niet)
Trouwens: "bouncen" kan enkel als er audio naar een plugin gestreamd wordt (enkel TI en Overbridge). Bij al de rest zal je de audio gewoon eerst moeten opnemen (real-time), maar dan via de ingebouwde audio interface.

ehm, dat is toch wat ik schreef in mn wishlist hierboven?

laptop: connecten met synth via usb; usb audio signaal naar daw; bouncen die hap.

das wak wil. niet opnemen, geen externe geluidskaart, geen tafel vol draden, geen usb hubs, geen mixers.
of wil ik gewoon iets dat nog steeds niet kan, tenzij ik een TI aanschaf, of dat elektron geval? (wat me te duur is?)

Back