Studer 089

MatthewLeBlom

Moderator
Staff member
Hallo allemaal,

Mijn Studer 089 geeft om de zoveel tijd een piek op alle kanalen.
Ik vermoed dat dat probleem wordt veroorzaakt door de voeding omdat het probleem blijft als ik alle faders dicht heb.
Nu heb ik alle condensators in de PSU al vervangen en heb ik vandaag de twee vermogens-transistors in de voeding vervangen (2n3055).
In de service manual (zie foto) worden 2n3055 genoemd, maar in mijn mixer zaten SDT9201 transistoren.
Op internet heb ik gevonden dat dat cross referenties zijn.

Maar:
Nu de nieuwe 2n3055 erin zitten heb ik ineens een kleine hoog-frequente piep in het signaal.

Mijn vraag:
Zou dat zelfoscillatie van de 2n3055 kunnen zijn?
En zo ja: los ik dat op door bijvoorbeeld 100nf condensators over de pootjes van deze transistors te zetten?

Attachments

• Studer089PSU.jpg
    Studer089PSU.jpg
    51,7 KB · Bekeken: 131
Misschien moet ik hier nog ff vermelden dat de voeding dubbel is uitgevoerd.
Het bovenste deel van het schema is 1 voeding.
En het onderste deel ook 1 voeding.

Op het frontpanel kan je schakelen tussen voeding 1 of 2.
In de handleiding staat daarover geschreven dat ze dit zo hebben uitgevoerd zodat je altijd een backup voeding hebt mocht de boel doorfikken.
Oftewel: in een voeding wordt maar één 2n3055 gebruikt.

Omdat jouw uitvoering van de PSU verschilt met het schema, zou ik eens nakijken welke waarde er voor C1 en C2 inzitten. Volgens het schema met de 2N3055 moeten die 10 NF zijn. De twee C's dienen er in ieder geval voor dat de zaak niet gaat oscilleren.
Ieder uitganslijn met een 100 NF ceramisch naar massa toe ontkoppelen is prima maar geen condensator 'over' de pootjes van de transistoren.

Back