welke (soft) synth voor 80's sound?

Ik doe het met een Yamaha S30; elke synth heeft wel zaagtandjes, envelopes en chorussen. Een paar FM-samples zitten er ook wel in, maar het liefst vermijd ik FM-klanken; ik vind ze lelijk en vervormd klinken. Als ik kijk naar wat de S30 niet kan, kom ik op de Roland JV-1080 uit. Voor de belletjes, sync-leads en de wat metaligere klanken. Je kunt de 80's scene wel heel puur benaderen met de exacte synths die toendertijd werden gebruikt. Maar ik vind het mooier om de nummers in te vullen met modernere en mooiere versies van de klanken van toen. En dat hoeft niet duur te zijn.

Korg Legacy Collection (software)
M1: één van de weinige bruikbare software ROMplers (sample and synthesis methode).
Polysix: uitstekend voor bass (preset 1 = dé 80's bass), leads, pads en strings (is geloof ik de concurrent van de Roland Juno 6/60).
Wavestation: veel 80's-achtige presets en superzweverige pads.

Qua hardware zou ik gaan voor een Roland JV-1080 of 2080 met eventueel een paar uitbreidingen. Deze synths hebben ook veel eind-80's en begin-90's sounds aan boord.

Als ik kijk wat voor klanken ik gebruik voor de meeste jaren 80 nummers, dan zijn het vooral veel synthstrings en synthbrassen. Maar ook CP80-piano's, Rhodes E. Piano's, Marimba's (een sample voldoet voor mij minstens zo goed als het FM-alternatief), Fairlight-koortjes, orchestral-hit, D-50-belletjes.
Maar het grote sleutelwoord is: stapelen. En dan vooral veel stapelen. In de jaren 80 werden hele producties gemaakt met synths, dus kom je niet weg met een bakje dat maar één klank tegelijk kan voortbrengen. Als ik kijk naar iPad-alternatieven, kom ik niet veel verder dan vier instrumenten tegelijk via Sampletank. Dan doen de Yamaha S30 en Roland JV-1080 het beter met elk 16 instrumenten tegelijk.
En ik ben erachter dat je niet persé een Yamaha DX-7, of Roland Juno-60 nodig hebt, of wat voor origineel dan ook, om toch goed voor de dag te komen. De kleine klankdetails gaan in een totale mix toch vaak verloren. En daarbij kan een alternatieve klank ook verfrissend klinken. Als je exact de cd wilt naspelen, kun je net zo goed de cd opzetten.

Er geen geen softsynths die alleen 80's geluiden kunnen maken, want wat zijn 80's geluiden?

Maar, ik gebruik veel:

TAL U-NO62 (LX)
Lush101
OPX II
OBXD
Synth1
Aly James VSDSX
Omnisphere
Arturia Spark
Zero-G Nostalgia
SQ8L
U-He Zebra2

80's

80's

Het is natuurlijk meer een stijl dan een instrument. Er zijn weinig instrumenten die denk ik ongeschikt zijn voor 80's muziek

Mijn favoriete synths voor 80's muziek. Ben absoluut fan van Hardware (klinkt m.i net iets beter dan software, maar dan kan subjectief zijn)

- Roland D10 (D110) spot goedkoop en kan errug veel (mits geduld). Is by the way mijn favoriete synth

- Motif (kan eigenlijk alles) of JV1080 etc serie
- Korg Wavestation (hardware of vst), Korg 01W of tegenwoordig Korg Microstation (goedkoop en leuk voor zweverige geluiden)
- Novation Nova (past goed bij Korg geluid vind ik zelf)
- Als je hem nog kunt krijgen Cheetah MS6 voor tangerine Dream achtige sequences en leads (mijn is ter ziele gegaan 5 jaar geleden)

https://soundcloud.com/leo-reijnen/the-journey

Jaren '80-muziek gaat verder dan Junootjes en DX-jes. Samplers waren toen hot en je moet ook overtuigende realistische klanken kunnen brengen. Dus mag inderdaad een rompler niet ontbreken. Roland doet het goed met de onmisbare Fairlight-koortjes, belletjes, dance-piano's en orchestral-hits. Yamaha doet het beter met de akoestische klanken, maar doet het ook goed ook bij de synth-pads.
Een Korg 01/W tot Microstation zit qua belletjes, pads, koortjes en orchestral-hits tussen Yamaha en Roland in, maar bij de akoestische klanken laten oudere Korgs het afweten.
Als je alles in één wilt, kun je altijd nog gaan voor een Korg Kronos. Daar heb je niets naast meer nodig, behalve een extra klavier, of twee. Alles van rompler, VA, FM, orgel en sampler zit erin. Alleen is zo'n Kronos niet echt gratis (Ik hoor in de verte ineens iemand iets roepen als Alesis Fusion...).

Van de SG-01V word ik niet echt blij. Het klinkt mi. allemaal vrij mono en kaal. Dan nog liever de E-mu Vintage Keys, alhoewel ik E-mu ook vrij mono en nogal kil vind klinken. Mijn keuze, en dat is persoonlijk, zou gaan naar de Vintage Synths-expansieboard voor de Roland JV en XP. Dat brede Roland-sausje is nou net wat de klanken nodig hebben. Luister eens naar de plaat Purple Rain van Prince: daar zit een chorus over de totale opname heen. Niks geen pure scherpe helderheid, maar gewoon een lekkere brij...

LOL! Bij mij is het nu net omgekeerd. Ik vind maar weinig aan de Vintage synths expansion van de JV1080 :D.
Ik weet nu niet of je Purple Rain e.a. van Prince heden ten dage nog aan het jonge volkje verkocht zou krijgen...
Nogal hoog schreeuwerig jankgehalte... maar dat is nu totaal offtopic.

Cheers,
Exo. :mega:

LOL! Bij mij is het nu net omgekeerd. Ik vind maar weinig aan de Vintage synths expansion van de JV1080 :D.
Ik weet nu niet of je Purple Rain e.a. van Prince heden ten dage nog aan het jonge volkje verkocht zou krijgen...
Nogal hoog schreeuwerig jankgehalte... maar dat is nu totaal offtopic.

Ik denk dat de wens in begin jaren '80 vooral was om volle en warme klanken te maken. De DX-7 heeft de boel een tijdje veranderd. Maar puur, direct en kaal was niet initieel de wens. Dat mensen het nu vertalen dat het per sé Moog, Juno of DX moet zijn: daar waren ze toen helemaal niet mee bezig. Het moest zo modern en vol mogelijk klinken met de middelen die toendertijd voorhanden waren. Bands als Depeche Mode en de Pet Shop Boys liepen voorop met hun samplers, of Tears for Fears met de Fairlight. Met de DX-7 werden vooral huppelpop-nummertjes gemaakt. Echte bands dikten een DX-7 aan met samples en andere synthesizers.

Overigens doen de nummers, inclusief de sound van het album Purple Rain het nog steeds zeer prima, ook bij jong publiek. Maar dat geheel terzijde...

Back