Lampje Display Roland D-550

André Pascal

Member of Paradise
De verlichting van mijn Roland D-550 display doet het niet meer. Ik heb hem ter reparatie aangeboden maar kreeg te horen dat het niet een kwestie is van een led vervangen maar het volledige display moet vervangen. Dit display wordt al 25,3 jaar niet meer gemaakt en is ook niet meer te leveren. Ik zie dus heel vaag karakters in het display.

Heeft iemand een idee wat ik evt. nog zou kunnen doen?

wel rekening houden dat een Nieuw LED display iets dikker van formaat is dan het origineel en je er intern een mod voor moet toepassen.

soms stelt die mod echt niet veel voor.. enkel in heel krappe behuizingen is het problematisch.

onlangs "geleerd" dat je best ook nog een weerstand plaatst tussen de led backlight stroomtoevoer, net zoals je in feite altijd doet met leds;... zal de levensduur zeker ten goede komen.

Zojuist aan de slag gegaan met nieuwe backlightverlichting voor de display. Ik heb EL folie bestelt bij midi Rakete. Demonteren ging prima. De folie was ook goed te verwijderen van achter het display en de nieuwe er zo weer in te schuiven. So far so good. Alleen geen verlichting, mijn multi meter er maar eens bij gepakt. Blijkt dat er helemaal geen spanning staat op de + pool. Ja, en dan houdt mijn kennis op. Ik zie nog een kleine trafo zitten die waarschijnlijk nodig is voor de el folie.

Ik had de d550 dus laten nakijken door de technische diens t van Tonika, maar daar was het oordeel dat het display kapot was. Ik denk dus dat het toch echt gaat om de stroom voorziening.

Iemand nog een tip bij wie ik moet zijn om deze stroomvoorziening te laten repareren?

Misschien moet ik toch maar overwegen een lcd te plaatsen. Die heeft een andere stroom voorziening.

Ik had de d550 dus laten nakijken door de technische dienst van Tonika, maar daar was het oordeel dat het display kapot was. Ik denk dus dat het toch echt gaat om de stroom voorziening.

Zeer ondeskundig oordeel, je kunt er nooit van uitgaan dat als het backlight van een display defect is het ook ALLEEN hier aan ligt.
Meestal is de inverter ook naar zijn grootje, ik heb het al eerder meegemaakt bij mijn Yamaha QS-300 dat de backlight (die het ook niet meer deed) niet defect was maar de inverter.
Hoop dat je aan deze info iets hebt, suc6 met de reparatie :okdan:

Volgens mij is er een draad van Vic over een D550 'reanimatie', waarin hij ook een nieuwe trafo voor de backlight installeert (met mooie foto's!).

mijn multi meter er maar eens bij gepakt. Blijkt dat er helemaal geen spanning staat op de + pool.

Even ter dubbelcheck, met name omdat je het over de "+ pool" hebt: een EL-folie spanning is ongeveer 100V wisselspanning. Je meet wel met het juiste bereik op de meter en over beide aansluitingen van de folie?

En bij niet alle folie's is het duidelijk wat de voor- en achterkant is. Het is in dat geval ook nog niet uitgesloten dat ie verkeerd om zit. Dan brand hij wel, maar zie je 'm niet.

lcd in Japan besteld en vandaag erin gesoldeerd.

Aangezien ik ook een D550 heb, waarvan overigens de display het nog prima doet, maar waar wel een brom/hum uitkomt; waar (link) heb je die LCD besteld ?

Back