stem mastering vs stereo mastering

Persoonlijk zie ik het nut niet om stem mastering uit te voeren. In veel samplepacks komen er loops en samples die al gemasterd zijn en zo worden deze verkocht en zo moet je ze gebruiken, met als gevolgd dat er alles uit balans klinkt.

Stem mixing-effects: ja
Stereo mastering: ja (na een goede mix)
Stem mastering: nee.

Je oren bepalen hoe je wilt klinken en wat het beste is voor een totaal resultaat.

Stem mastering is wat mij betreft echt alleen maar nuttig als je mixen zo zwak zijn dat de mastering engineer ze nodig heeft om je dynamiek onder controle te krijgen.

Stem mastering is wat mij betreft echt alleen maar nuttig als je mixen zo zwak zijn dat de mastering engineer ze nodig heeft om je dynamiek onder controle te krijgen.

Eens, zo dacht ik het ook. Echter is deze methode een soort van "redder" denk ik; persoonlijk zou ik de partijeen opnieuw opnemen/arrangeren. Maar als in een bepaald context werkt (niet als een algemene regel voor "okay, dit is dé oplossing) is de moeite waard om te proberen :okdan:

Daarnaast vraag ik me altijd af hoe iemand die stem mastering voor je doet, de feel die jij zoekt over gaat brengen. het arrangement is vaak al zwak, en dat word niet beter met stem mixing. Voor een beginner kan dat ongetwijfeld verhelderend werken, maar zorg dan wel dat je er bij mag zitten, zodat je ook wat leert.

Ben het verder volledig met bovenstaande posters eens.

Je doet er uiteindelijk beter aan, als beginner, om een mastering-engineer te nemen die je gewoon opbouwend op je sodeflikker geeft als je mix nog niet deugt.

Je doet er uiteindelijk beter aan, als beginner, om een mastering-engineer te nemen die je gewoon opbouwend op je sodeflikker geeft als je mix nog niet deugt.
Inderdaad, ik werk zelden met stems om te masteren om het simpele feit dat je er als producer/mixingengineer/ whatever meer aan hebt als je goede feedback krijgt op je mix, daar leer je ook van. De meeste mensen die om stem-mastering vragen doen dat omdat ze onzeker zijn over hun mix. Ik geef ze dan gerichte feedback over de mix en meestal werkt dat gewoon goed. Als de mix al niet lekker is los je dat ook echt niet op met stem-mastering. Alles boven de 4/5 sporen vindt ik ook persoonlijk ook mixing ipv stem-mastering. Dan ga je eigenlijk op de stoel van de mixing-engineer zitten en dat is wat je als mastering-engineer niet wilt omdat je dan niet meer objectief kunt luisteren, hetgene waar mastering juist om draait.
Ook mis je, zoals al eerder genoemd, de visie van de producer en sla je ook hier de plank naar mijn idee mis,

Soms gebeurd het wel dat ik bijvoorbeeld de instrumental en accapella loskrijg, en dan vaak alleen omdat ze ook een master van de instrumental en accapella los willen hebben. Dan is het vaak ook een 1 op 1 sporen op elkaar stem-mastering. Een enkele keer gebruik ik dan bijvoorbeeld wel een de-esser op de vocals omdat de engineer geen goede de-esser heeft of niet precies weet hoe hiermee om te gaan.

Persoonlijk dus, stem-mastering, nee.

Back