Bobby
.com
zijn er voordelen aan stem mastering? kan je er een beter resultaat mee behalen ivgl. met stereo mastering?
Hoe wordt het meestal gedaan?
grt
Hoe wordt het meestal gedaan?
grt
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Stem mastering is wat mij betreft echt alleen maar nuttig als je mixen zo zwak zijn dat de mastering engineer ze nodig heeft om je dynamiek onder controle te krijgen.
Je doet er uiteindelijk beter aan, als beginner, om een mastering-engineer te nemen die je gewoon opbouwend op je sodeflikker geeft als je mix nog niet deugt.
Inderdaad, ik werk zelden met stems om te masteren om het simpele feit dat je er als producer/mixingengineer/ whatever meer aan hebt als je goede feedback krijgt op je mix, daar leer je ook van. De meeste mensen die om stem-mastering vragen doen dat omdat ze onzeker zijn over hun mix. Ik geef ze dan gerichte feedback over de mix en meestal werkt dat gewoon goed. Als de mix al niet lekker is los je dat ook echt niet op met stem-mastering. Alles boven de 4/5 sporen vindt ik ook persoonlijk ook mixing ipv stem-mastering. Dan ga je eigenlijk op de stoel van de mixing-engineer zitten en dat is wat je als mastering-engineer niet wilt omdat je dan niet meer objectief kunt luisteren, hetgene waar mastering juist om draait.Je doet er uiteindelijk beter aan, als beginner, om een mastering-engineer te nemen die je gewoon opbouwend op je sodeflikker geeft als je mix nog niet deugt.