OS X 10.11 El Capitan

Ik vind het allemaal toch een beetje rot. Heb in 2009 een digi rack 003 gekocht (FireWire), nu via thunderbolt op mijn MacBook Pro. Ik ga nog eens nadenken voor ik overstap naar El Capitan. Maar de kans is dus groot dat dat sprookje niet oneindig gaat blijven duren.

Ziet het er nu eigenlijk naar uit dat thunderbolt wel nog even zal blijven bestaan? Met het oog op een vervanger voor mijn digi rack had ik stiekem al eens naar de focusrite clarett 8pre x gekeken. Die is thunderbolt. Maar ik heb eerlijk gezegd niet veel zin om veel geld neer te leggen om over een dikke vijf jaar weer een nieuwe audio interface te moeten aanschaffen. Noem me onwetend, maar ik zou het eigenlijk fijn vinden moest zo'n apparaat een jaar of 10 kunnen meegaan.

Wat is nog een goede beredeneerde gok qua connectie?
Ik geef zelf usb 3.0 de meeste kans, omdat het ook in de pc markt het meest geaccepteerd is.

Ja, dat gevoel heb ik ook, maar het is gelijk ook het protocol met de meeste problemen met hardware. Maar goed, FireWire was ook een drama wat dat aangaat...

USB 3.0 lijkt inderdaad wel de beste optie, zeker gezien de overdaad aan bandbreedte.
Met firewire overigens zelf nog nooit (en nog steeds niet) problemen gehad. Wel altijd met TI chipset....

Laatst gewijzigd:
Dell en FireWire, iMac met Agere-chipset en FireWire, ik heb m'n portie shit wel meegekregen :)

nou ja er wordt nergens gezegd dat firewire niet meer werkt, alleen dat de ontwikkeling van het protocol op driver niveau wordt gestaakt. althans zo vat ik het op... das toch niet zo'n drama... tis ook al een vrij oud protocol. apple is wel een partij die zich voornamelijk met innovatie bezig houdt das gewoon bekend...

nou ja er wordt nergens gezegd dat firewire niet meer werkt, alleen dat de ontwikkeling van het protocol op driver niveau wordt gestaakt. althans zo vat ik het op... das toch niet zo'n drama... tis ook al een vrij oud protocol. apple is wel een partij die zich voornamelijk met innovatie bezig houdt das gewoon bekend...

Sterker nog, Apple stopt met het actief ontwikkelen van firewire in hun eigen core audio implementatie. Dit betekent dus helemaal niets voor fabrikanten die hun eigen driver ontwikkelen maar alleen iets voor fabrikanten waarvan de hardware afhankelijk is van de Apple implementatie. Apogee heeft jaren geleden een deal met Apple gesloten dat hun audio interfaces direct vanuit core audio zouden worden ondersteund (dus geen driver installatie nodig). Apogee is dus letterlijk de enige fabrikant die hinder ondervind van dit gebeuren aangezien zij geen eigen stuurprogramma meeleveren voor OSX maar afhankelijk zijn van het stuurprogramma dat in OSX aanwezig is...

Uiteindelijk kun je wel verwachten dat firewire ondersteuning volledig zal verdwijnen maar vooralsnog kan elke fabrikanten die zelf drivers ontwikkelt OSX gewoon blijven ondersteunen.

Sterker nog, Apple stopt met het actief ontwikkelen van firewire in hun eigen core audio implementatie. Dit betekent dus helemaal niets voor fabrikanten die hun eigen driver ontwikkelen maar alleen iets voor fabrikanten waarvan de hardware afhankelijk is van de Apple implementatie. Apogee heeft jaren geleden een deal met Apple gesloten dat hun audio interfaces direct vanuit core audio zouden worden ondersteund (dus geen driver installatie nodig). Apogee is dus letterlijk de enige fabrikant die hinder ondervind van dit gebeuren aangezien zij geen eigen stuurprogramma meeleveren voor OSX maar afhankelijk zijn van het stuurprogramma dat in OSX aanwezig is...

Uiteindelijk kun je wel verwachten dat firewire ondersteuning volledig zal verdwijnen maar vooralsnog kan elke fabrikanten die zelf drivers ontwikkelt OSX gewoon blijven ondersteunen.

ja precies, ik snap de paniek ook niet zo goed.

ja precies, ik snap de paniek ook niet zo goed.
Het zijn gewoon vooroordelen die ontstaan nav een bepaalde ervaring. :engel:

Maar je kan gewoon 20 jaar op hetzelfde OS blijven met dezelfde audio kaart. Zolang je maar niet elke keer wat nieuws wil gaat dat allemaal goed. Wil je wel wat nieuws dan moet je gewoon om de x jaar bepaalde onderdelen uit je chain vernieuwen.

Maar als je dus EN iets nieuws wil maar toch met oude meuk blijven werken ... tja ... je kan niet de hele taart hebben en deze ook helemaal alleen opeten. Zo werkt de wereld nou eenmaal niet.

En als je een beetje serieus bent gebruik je een productie en test machine. Dan kan je blijven produceren terwijl je in je verloren uurtjes kijkt wat wel en niet werkt op je nieuwe setup. Scheelt een hoop frustratie. En met een hackintosh oplossing hoeft dat echt geen drol te kosten.

En nooit het nieuwste van het nieuwste willen is regel 1. Als je een early adapter bent krijg je alle kinderziektes, als die er zijn, voor je kiezen.

Beste is dan gewoon altijd een jaar wachten voordat je overgaat/zachtjes aan probeert. Dan zijn alle kinderziektes er wel uit. Geldt voor Apple hardware en software. En kan je ook beter zien wel standaarden er in de toekomst gesupport blijven.

Easy does it. Every time .....

Nou, wat apogee doet als pro audio interface merk is wel erg suf natuurlijk. Er zijn/waren veel problemen met hun firewire reeks (en ook de nieuwe USB units) en dit is duidelijk een situatie waar ze hun kans schoon hebben gezien om te roepen "Misschien werkt het nog maar als je problemen hebt hoef je niet bij ons aan te kloppen want...Apple support het niet meer".

Er zijn op zo'n moment wel degelijk oplossingen te bedenken alleen wil Apogee daar niet meer in investeren. Kortom: je koopt maar iets nieuws. Sluit verder wel goed aan bij de Apple mentaliteit.... :)

Nou, wat apogee doet als pro audio interface merk is wel erg suf natuurlijk. Er zijn/waren veel problemen met hun firewire reeks (en ook de nieuwe USB units) en dit is duidelijk een situatie waar ze hun kans schoon hebben gezien om te roepen "Misschien werkt het nog maar als je problemen hebt hoef je niet bij ons aan te kloppen want...Apple support het niet meer".

Er zijn op zo'n moment wel degelijk oplossingen te bedenken alleen wil Apogee daar niet meer in investeren. Kortom: je koopt maar iets nieuws. Sluit verder wel goed aan bij de Apple mentaliteit.... :)

Maar JIJ wil toch gewoon over naar El Capitan?

En heeft niks met Apple mentaliteit te maken. Alle tech/it bedrijven zijn zo. En Apple is nog redelijk netjes en vrij lang te updaten. Ken genoeg smartfoon makers waar je na 2 jaar niks meer kan updaten.

Anyway : wil je iets nieuws? Dan moet je daar voor betalen of iig je aanpassen.

Of ik moet iets niet snappen in je betoog.

Ach een betoog.... Apogee heeft de software ondersteuning van hun producten in de handen van Apple gelegd. Dat heeft natuurlijk voordelen (maar ook duidelijke nadelen).

Voor die periode ontwikkelde Apogee hun drivers zelf en er is natuurlijk niets wat ze tegen houd om dat weer te gaan doen maar ja, wil je die investering doen voor producten die je al niet meer verkoopt?

Andere fabrikanten doen het wel, Apogee niet. Het is een keuze....

Ach een betoog.... Apogee heeft de software ondersteuning van hun producten in de handen van Apple gelegd. Dat heeft natuurlijk voordelen (maar ook duidelijke nadelen).

Voor die periode ontwikkelde Apogee hun drivers zelf en er is natuurlijk niets wat ze tegen houd om dat weer te gaan doen maar ja, wil je die investering doen voor producten die je al niet meer verkoopt?

Andere fabrikanten doen het wel, Apogee niet. Het is een keuze....

Ik ken het hoor. Ik heb oude uad1's die zou je ook naast andere kaarten moeten kunnen stoppen en dat kan tegenwoordig niet meer. Ja 1.

Het is gewoon een end of life cycle. Hoort erbij

Maar 10.10 kan nog x jaar door en dan heb je support. En 10.11 werkt volgens mij ook in veel gevallen maar dan ben je op eigen als je problemen hebt. Dus echt een ramp is het niet.

Ik heb inmiddels geaccepteerd dat een investering in hardware voor een computer, net als software, gewoon afgeschreven moet worden. Mijn eerste confrontatie daarmee was de Steinberg MIDEX8. Ik dacht dat ik set for life was qua MIDI-interfaces, met een goed boetiekmerk. Toen schakelde Apple over op Intel-processoren en besloot Steinberg de drivers niet te porten. Les geleerd.

Ah, dat was niet het geval toen het voor me relevant was. Kennelijk hebben ze na veel gemopper toch wat gereleased. Inmiddels academisch.

Gister een update gedraaid voor El Capitan, ik heb nergens last van echter ik belast mijn Mac lichtjes. Mischien dat er in die update verbeteringen zitten.

Laatste statement van Steinberg (23/10):
We continued to run a considerable number of tests and have come across additional, previously unknown issues. This means that the availability of compatible product versions is further delayed.

Ook veel andere fabrikanten melden nog veel problemen. Voor audio gebruik lijkt El Capitan nog even off limits.....

Back