OS X 10.11 El Capitan

De fuzz bestaat uit 2 dingen, vandaag wil mijn mac mini mijn iPhone niet zien, en vorige keer werden alle datums aangepast.
Mijn windows laptop doet gewoon braaf wat ik wil.

Ander deel van de fuzz is dat bij het maken van een backup wat een paar x ongevraagd gebeurde ik totaal geen idee heb wat er nu eigenlijk gebackupped wordt.
Je krijgt alleen maar geruststellende mededelingen de hele tijd, maar weten wat er nu eigenlijk gebeurt, dat dus niet. Niet bepaald geruststellend. Ik weet graag van de hoed en de rand.

het grote probleem bij nieuwe mac gebruikers is dat ze maar niet van hun oude windhoos gewoontes afraken.
het installeren van zaken zoals mucommander is een groot voorbeeld daarvan :D

Ik heb al zovaak geroepen dat mensen eens moeten stoppen met zonder meer een OS de schuld geven...heel veel is human error. Dan heb je nog de early adaptors qua updates/upgrades etc (wat eigenlijk ook op human error uitkomt). De echte issues met met name OSX zit m vaak in dingen waar je als normale gebruiker niet eens mee te maken hebt.

En nee geen fanboy, wel een gebruiker. Ook eentje met genoeg mensen in z'n omgeving die prima met Windows draaien dus geen Mac vs pc ding hoor. Maar helemaal +1 met Rvooh

De fuzz bestaat uit 2 dingen, vandaag wil mijn mac mini mijn iPhone niet zien, en vorige keer werden alle datums aangepast.
Mijn windows laptop doet gewoon braaf wat ik wil.

Ander deel van de fuzz is dat bij het maken van een backup wat een paar x ongevraagd gebeurde ik totaal geen idee heb wat er nu eigenlijk gebackupped wordt.
Je krijgt alleen maar geruststellende mededelingen de hele tijd, maar weten wat er nu eigenlijk gebeurt, dat dus niet. Niet bepaald geruststellend. Ik weet graag van de hoed en de rand.

Als je van de hoed en de rand wilt weten (wat heel veel gebruikers juist niet willen) waarom ga je dan niet op onderzoek uit? Time machine heeft, net als zo'n beetje alles in OSX, gewoon een logfile die je kunt bekijken via de console (Applications > Utilities). Daarin zul je elk stukje hoed en rand kunnen vinden....

Als je van de hoed en de rand wilt weten (wat heel veel gebruikers juist niet willen) waarom ga je dan niet op onderzoek uit? Time machine heeft, net als zo'n beetje alles in OSX, gewoon een logfile die je kunt bekijken via de console (Applications/Utilities). Daarin zul je elk stukje hoed en rand kunnen vinden....

Wat ik bedoelde, als er gebackupped wordt dan mag mijn computer me ook wel laten weten wat hij backupt, en niet alleen maar geruststellende mededelingen geven dat alles prima onder controle is en dat ik achterover kan gaan leunen, en als alles klaar is ik de logfile mag nalezen. :)

Wat ik bedoelde, als er gebackupped wordt dan mag mijn computer me ook wel laten weten wat hij backupt, en niet alleen maar geruststellende mededelingen geven dat alles prima onder controle is en dat ik achterover kan gaan leunen, en als alles klaar is ik de logfile mag nalezen. :)

Time machine backupt de delta t.o.v. de vorige backup op basis van welke target lokaties je hebt opgegevens. Wat jij dus eigenlijk zou willen is een rapportage van wat timemachine dan precies heeft gedaan? En dat ga je ook echt meer dan 1x gebruiken?

En welke standaard windows functionaliteit voorziet dan bijvoorbeeld in deze functionaliteit?

Ik heb het over Itunes backup van mijn iPhone.

Maar goed, het zal wel. Ik ben nu weer op mijn iMac foto's aan het importeren van dat ding, geen idee waar hij nu eigenlijk naartoe importeert. (in ieder geval lokaal) Gewoon alles importeren naar een venster? En dan net zolang tot de iMac vol zit ofzo? En hoe krijg ik dan alles op mijn netwerkschijf van daar uit? Geen idee. Dat zuigt toch? Waarom niet gewoon mappen laten zien met namen en paden zodat ik dingen normaal kan terug vinden indelen en een behoorlijke filemanager, gewoon kunnen sorteren op groote, datum, type etc.. Verschrikkelijk gewoon hoe dit allemaal werkt..

Het zou ook fijn zijn dat bij het importeren ik zie welk bestand en hoe groot het bestand is dat geimporteerd wordt, dan kan ik tenminste concluderen dat hij inderdaad bezig is met een file van 2.00Gb te importeren of dat hij misschien niet gewoon vastgelopen is. Nu is het een raadsel wat er gebeurt.

Ipv dat ik gewoon ff alle media kan kopieren en er op kan vertrouwen dat dit allemaal inderdaad naar behoren gebeurt ben ik dus een hele middag bezig om alles nog een keer te doen zodat ik 100% zeker ben dat alles goed gekopieerd is (voor ik alles weggooi van mijn foon.)

Het is 2016, en ff een kopietje maken van alles, vergeet het maar, enkel stress levert het op, en het ergste vind ik nog wel dat dit me verschrikkelijk veel tijd kost die ik helemaal niet heb. pfff

Blegh.

Laatst gewijzigd:
oja, om duidelijk te zijn, want misschien weet iemand het..

het enige wat ik wil is al mijn foto's en filmpjes per maand op een netwerkschijf hebben.
Waarom kan dat nou niet gewoon met 1 klik. Lijkt me toch heel makkelijk namelijk.

Heb zelf een nas waar ik elke keer als ik de studio afsluit alle projecten naar toe backup handmatig, timemachine gebruik ik niet, is mij iets te onoverzichtelijk omdat het niet aangeeft wanneer het klaar isnen alles veilig op een andere plek staat. Handmatig werkt prima en dan weet ik waar ik aan toe ben. Misschien even googelen.

Bij mij is het de map met projecten selecteren, slepen naar nas, klaar.

Van de nas hd's staan koppelingen op het bureau blad, heel makkelijk en niet anders als in Windows.

Nou, voor de foto's heb ik nu deze oplossing..

Importeren met de foto app van OSX, daarna met MU commander het pad op gezocht waar de foto's lokaal staan en van daaruit kopieren naar mijn server. Met MU commander blijven de datums wel behouden, op de server kan ik dan alles wel verder weer in mappen indelen vanaf mijn windows computer met Directory Opus (beste filemanager ever)

Het enige jammere van deze methode (behalve dan dat ik meerdere applicaties moet gebruiken voor importeren / naar server kopieren) vind ik dat ik op deze manier niet makkelijk kan zien wat er al reeds gekopieerd is, dus moet ik naderhand de dupes er weer uit gaan zoeken, maar gelukkig kan directory opus dat goed, alleen gaat dat via het netwerk niet zo snel.

Ik vind het in ieder geval erg behelpen allemaal zo. Blijkbaar snap ik de Mac werkwijze voor geen meter, maar dom ben ik nou ook niet dus waar het hem dan in zit. Heb het gevoel dat Mac OS de helft van de functies die je wil er maar uit gelaten heeft om je het gevoel te geven dat alles heel makkelijk is, maar ik vind het allemaal maar erg beperkt.

Bij mij is het de map met projecten selecteren, slepen naar nas, klaar.

Van de nas hd's staan koppelingen op het bureau blad, heel makkelijk en niet anders als in Windows.

Dit zou ik ook willen, zou mooi zijn als ik vanuit de foto app gewoon een netwerkmap als destination kan kiezen. Hij staat er tot nu toe niet tussen bij 'delen'.

Maar als ik alle foto's tegelijk selecteer, dan is de 'deelfunctie' weer niet actief.. fuck.. :D

Maar goed, ik kom er wel achter, thanks voor het delen van je werkwijze! :okdan:

:D

Ik geloof best dat jij op alle vraagstukken een antwoord hebt, maar was ik mis is een bepaalde vanzelfsprekenheid.
Die mis ik bij OSX volledig... zal wel te lang met Windows bezig zijn geweest. Ik blijf het maar matig vinden allemaal.

De bediening is niks mis mee. Zaken die ik niet snel zelf uit kan vinden, zijn eenvoudig met google te vinden...

Het grote probleem voor mij met 10.10 is vooral de traaaaaaaaaaaaaaaagheid. Ik hoop dat dat beter is in de nieuwe variant, het is niet te harden.

Wat gaat er traag dan?

10.11 El Capitan is een performance update dus welicht zal alles soepeler gaan.
Bij mij loopt het allemaal lekker snappy en snel ookal heb ik niet de nieuwste mac (2010).

Ik heb ook geen performance problemen (hackintosh met equivalent van een MacPro 2010 quadcore hardware....).

Ruim 2 uur bezig geweest om mijn iphone foto's te verwijderen om zo ruimte te krijgen
Pffff, voor mijn gevoel ging het vroeger toch makkelijker
Ben bezig met mac sinds 7.6 , vind dat itunes / icloud/ ilife gedoe maar gecompliceerd

Je hoeft iCloud niet te gebruiken hoor..
Je kan ook nog steeds alles oldsool lokaal doen als je dat fijner vind.

Ik heb dat heel lang volgehouden maar nu werk ik toch (deels) in iCloud.
Vooral handig als je meerdere Macs en ook iPhone of iPad hebt anders is het idd omslachtig.

Safari bookmarks, notities, agenda, mail, wachtwoorden, contacen.. wel handig als dat allemaal centraal geregeld is, hoef je niet alles dubbel te doen. De rest heb ik uit staan.

Photo's heb ik sinds kort ook aangezet in de cloud.
Even wennen maar wel makkelijke zo (en leuker).
Maar ik archiveer nog wel steeds alles naar mijn Mac uiteindelijk.
Als je gratis opslagcapaciteit overschreden is ga je betalen.

Filmpjes op 4K vind ik ook overdreven, die heb ik op 720p staan.. goed genoeg voor mij.

Wees gewaarschuwd: Als je eenmaal in de cloud werkt wil je niet meer terug en ben je forever hooked aan iCloud.

Mijn cloud was erg snel vol, en om ook daar weer voor te gaan betalen
Je zou toch zeggen een simpele delete functie......
Och ja het is gelukt via synchroniseren binnen itunes !

Safari bookmarks, notities, agenda, mail, wachtwoorden, contacen.. wel handig als dat allemaal centraal geregeld is

Je prive spullen 'in the cloud' plaatsen is simpelweg je prive spullen plaatsen op de computer van een ander. Net als jij kan die ander lekker door jou spulletjes bladeren, of toegang geven aan bv een veiligheidsdienst om alles even door te lichten.
En dan zou je kunnen geloven dat Apple niemand toegang geeft.. maar dat is nogal onwaarschijnlijk net als het toneelstukje van die iPhone waar de FBI geen toegang toe zou hebben gekregen...

Back