Maschine: beginnersvraagjes

Furious5

ENOUGH ALREADY!
Sinds kort ben ik aan de slag met een Maschine MK1 en v 1.8.2 software.

Ik heb hem vooral in huis gehaald om op de controller te werken maar 2 dingen snap ik niet goed:

• Waarom kan je geen namen invoeren op de controller? Dus namen voor scenes, samples of voor je project? Nu moet ik enkel en alleen daarom steeds overschakelen naar m’n laptop terwijl dat prima zou kunnen op een controller.. Een project met nieuwe maam opslaan vanaf de controller zou erg makkelijk zijn en is echt gewoon basis functionaliteit.

Namen ingeven kan op elke apparaat… waarom hier niet? :stupid

Het is toch niet mogelijk? Of moet ik The Fucking Manual nog eens Readen?
(Die is trouwens bar slecht.. super summier, daar heb ik amper wat aan).

• een ander ding wat ik erg irritant vind:
Hoe kan ik zien welke scene hij aan het afspelen is? De scene display op de controller geeft dit niet aan, hij geeft enkel aan welke scene geselecteerd staat. Als je ‘all scenes’ kiest dan wisselt die selectie in de lcd display dus niet.. Ik weet nu dus nooit welke scene hij is als ik het in sequence wil afspelen..

Verder is het een erg tof ding, even niet vastzitten aan 25 secs sampletijd van een hardware sampler is lekker :)

Niet gierig zijn, abo nemen op maschinetutorial.com, begin met maandje.
Doe saint joe en knock de groeten van djsteve ;)

Tof dat je een MK1 heb gevonden! Nog snel gedaan man!

Je kan geen namen invoeren op de controller inderdaad. Vind ik zelf ook wel makkelijker met een keyboard te doen, ipv de oude sms manier van de MPC bijvoorbeeld. Je kan op het Maschine forum van NI feature requests doen. Maar waarschijnlijk is deze al wel vaker gevraagd.

Van de manual heb je verschillende versie. Een globaal, om snel te beginnen. En een uitgebreide waar veel meer details in staan. Verder is het Maschine forum van NI een goede plek voor vragen en info.

Ik sequence zelf eigenlijk nooit in Maschine, record meestal direct audio in m'n daw. Maar volgens mij kan je dat zien door op de Scene knop te drukken en dan licht de pad op van welk nummer Scene je afspeelt op dat moment. Anders kan je onder de Navigate knop eens kijken.

Heb zelf de 2.0 software update. Dat is ook echt wel zijn geld waard. Al was het alleen al voor de mixer die mist in de oude software.

Trouwens, wat wel belangrijk is: Name gelijk de samples die je record. Want voor je het weet heb je een map vol met samples met getal-namen. En je Sounds gelijk opslaan met de juiste settings is ook relaxt om gelijk goed te doen. Ik heb een tuner-plugin op m'n master als effect, zodat ik alles wat ik sample direct kan tunen.

Niet gierig zijn, abo nemen op maschinetutorial.com, begin met maandje.
Doe saint joe en knock de groeten van djsteve ;)

ja die video's van die boys was ik al tegengekomen op YT.
Ik heb hem pas een paar dagen in huis maar heb al aardig het idee dat ik snap hoe hij werkt. Al die sequencer software lijkt toch enigzins op elkaar toch.. dit heeft wel wat overeenkomsten met Ableton.

Maar weet je toevallig het antwoord op die 2 vragen die ik had? Want daar ga ik geen abonnement voor nemen :D

Tof dat je een MK1 heb gevonden! Nog snel gedaan man!

ja jouw verhaal heeft me over de streep getrokken. :)

Ik snap dat het invoeren op de computer makkelijk is, maar ik wil juist op die controller werken. Dus het zou erg handig zijn als ik voor simpele dingen als samples, scenes en projecten namen geven niet mijn computer hoef te gebruiken om te typen. Dan kan ik gewoon doorwerken op die controller.
Een simpel iets als van die SMS letters voor letters en getallen met die pads zou ik al okay vinden. Dat je ook een waarde kan intoetsen ipv altidj draaien aan die pots..

Omdat ik dus geen namen kan geven aan scenes heb ik het volgende bedacht.. lege scenes die als een soort labels links van het scherm staan. Rechts ernaast plaats ik dan de scenes die bij intro, verse, chorus etc horen. Dan hoef ik ze geen naam te geven maar weet ik wel wat voor soort het is. Ik hoop dat het handig gaat werken. :)

In scene bank 4 maak ik de song structuur van de scenes zodat ik een song in z'n geheel kan spelen..

Ik wil trouwens enkel in die Maschine software gaan werken.. ik vind het ontzettend uitgebreid en genoeg voor wat ik wil. Ik heb geen zin meer in Ableton, dat is me toch teveel nabewerken met de muis en staren naar m'n beeldscherm.

Die 2.0 software gaat er ook nog wel komen.. alles op z’n tijd..

Attachments

• IMG_20150722_231601.jpg
    IMG_20150722_231601.jpg
    35,1 KB · Bekeken: 107
Laatst gewijzigd:
Kun je niet meteen beter wennen aan de 2.0 software? Scheelt nogal een omschakeling, daarnaast krijg je er Massive en nog een hoop ander ongein gratis bij.

Kun je niet meteen beter wennen aan de 2.0 software?

Van wat ik lees zijn er aardig wat handige veranderingen, inclusief veel nieuwe sounds en vst's. Maar ik hou nog ff m'n portemonnee in m'n zak. Die upgrade is toch weer 99,- euro..

Bovendien.. met die 2.0 software kan ik nog steeds NIET doen waar ik eerder in deze draad om vroeg :)

Ah. Binnen een paar dagen dat ik hem heb merk ik ook het nadeel van deze hardware/software setup: de software die vastloopt. Het programma klapt er uit en alles is weg.
De sequencer speelde een supersimpele 4-bar loop met 3 tracks, en ik drukte op de sampling button.

Na het starten van een project dus direct 'save as' doen.. en daarna tussentijds [shift] + [save] op de controller.

SP1200 mode liep ook niet echt lekker: m'n ge-loopte sample speelde op sommige pads geen looping en op sommige pads hoorde ik de loop-punten opeens...

Bijzonder, ik probeer me een crash van Maschine te herinneren maar ik kan niet zeggen dat dat me bij staat. Ik gebruik maschine zelf ook vrij regelmatig als standalone en dat is voor mij altijd juist volkomen stabiel.

Misschien een plug-in oid die je gebruikt?

Nope hier ook never maschine crash. Nooit mk1 en ook niet studio

Okay da's fijn om te horen.. ik begon al te zweten dat ik een instabiel systeem had gekocht wat er om de haverklap uitklapt...

Tja wat zou de reden kunnen zijn geweest, moeilijk te zeggen met computers:
• te oud systeem? (Macbook Core2Duo/2.26 ghz/8gb/OSX 10.10.4)
• internet browser/wifi stonden aan
• Maschine speelde en ik drukte op sampling?
• v1 software? (v2 ondersteunt multi cores.. maar ik las ook dat mensen weer klaagden over bugs. Enne, 1.8.2 zou toch goed doorontwikkeld moeten zijn en bug-vrij???)

Verder heb ik geen plugins gebruikt, en wat ik al zei.. enkel 5 kleine samples.. Ik gebruikte hem standalone; enkel de Maschine software dus.

Laatst gewijzigd:
Het enige wat ik kan bedenken is een oudere versie van de Maschine software vs een nieuwe versie van OSX. Ik weet niet of NI dat nog goed doortest en ondersteund.

Ik kan me zomaar voorstellen dat ze hun OS support voornamelijk richten op de nieuwere versie van Maschine.

Ik gebruik Maschine nog met de 1.8 versie op een macbook (2013) met yosemite. Geen vastlopers gehad tot nu toe, zowel standalone als plugin. Ik doe bijna alleen dingen met samples dus heb zelfs de library niet. Soms wel eens heel veel effects inclusief molekular. Nooit geen problemen, zeker niet stand alone.

Nou.. het loopt niet helemaal lekker hoor. :erm:

Hii triggert samples niet strak.. kijk maar eens naar mijn video, de hoge 'gitaar' sample heb ik op beat 1 geplaatst. Die triggert hij dus soms wel en soms niet. Als ik restart indruk hoort hij hem te triggeren en dat gebeurt niet. Ik heb geen andere apps open op dat moment..

Hebben jullie dit ook?

http://www.dailymotion.com/video/x2z581c_maschine-sloppy-sample-playback_music

Pff.. lekker dan, een cleane OS install is mss de oplossing.. maar pff.. wat een klotewerk is dat.. ;{

Nou.. het loopt niet helemaal lekker hoor. :erm:

Tja, dat klonk vrij dramatisch allemaal. Ik ontdekte vandaag dat die 1e noot eigenlijk aan het einde van het patten stond :D
Maarrrr dan nog blijft het een beetje vreemd..

Anyway, ik ben nu 1 week verder en inmiddels met de v2 software aan de gang en idd, dat werkt een stuk lekkerder.
Hierbij de eerste test beat. Ik post hem snel want ik weet toch al dat ik er verder niks mee ga doen.

Ik ben benieuwd wat jullie van de 'sound' vinden. Ik ben altijd bang dat ITB bij mij zo dun klinkt..

Attachments

• funkymusic.mp3
    1,9 MB · Bekeken: 97
Laatst gewijzigd:
1.8 is behoorlijk legacy inmiddels, daarmee moet je niet op een osx 10.10 gaan werken, eerder op 10.5/10.6 want toen was die 1.8 ook zo'n beetje in zwang zeg maar.

Ik draai alles nog op 10.9.5 en ben voorlopig echt nog niet van plan te upgraden qua OS. Er zit echt niets in 10.10 wat het nu nodig maakt om te draaien. Plus dat een hoop profi gear qua drivers helemaal nog niet 10.10 compatible is ook. Ik vermoed dat dat ook voor NI software + HW geldt trouwens, maar dat kan je opzoeken lijkt me.

Ga nu maar voor die 2.3 software, die 100 euro is echt peanuts voor alles wat je ervoor terug krijgt. Vooral die drumsynthese is erg goed. En niet alleen voor TRX0X sounds. Ik vergelijk het voor mezelf altijd met de Vermona DRM mk3 die ik heb gehad. Dat soort sounds kan jer er mee maken. Maar ook acoustische kits, erg tweakbaar en erg dik vind ik.

Bespaar je het geld van expansions, koop daar de 2.0 voor en haal je samples hier : http://samples.kb6.de/downloads.php

EDIT, ik zie dat je 2.0 al hebt inmiddels, goede zaak......en nu hakken maar met die bak :D

Tja,
Ik ben benieuwd wat jullie van de 'sound' vinden. Ik ben altijd bang dat ITB bij mij zo dun klinkt..

Maschine profiteert ervan om alles lekker te submixen in je DAW en op individule sporen wat fx te gooien (compressors/limiters etc) Alles gesumt en uit de maschine te samen als een stereo paar is een beetje zompig vind ik zelf.

Ik gebruik zelf 9 stereo paren.
1 BD
2 SD
3 HCP
4 TomToms
5 CH/OH
6 Cymbals
7 Perc1 (claves/rims etc)
8 Perc2 (cowbells, zaps en lazers)
9 Overige (vaak zijn dit movie phrases en soundfx)

Maschine profiteert ervan om alles lekker te submixen in je DAW en op individule sporen wat fx te gooien (compressors/limiters etc) Alles gesumt en uit de maschine te samen als een stereo paar is een beetje zompig vind ik zelf.

Ik gebruik hem standalone.. maar als ik je goed begrijp moet ik hem als VST gebruiken? En dan bijvoorbeeld 19 stereo paren naar 19 stereo tracks van de DAW met effects per track routen?

Is dat hetzelfde als losse tracks vanuit Maschine exporteren en die wav files in een DAW inladen en per track goed mixen?

Klinkt dat echt beter als dat ik met effects m’n losse groups behandel voor een goede eindmix rechtsstreeks uit maschine?

Is dat hetzelfde als losse tracks vanuit Maschine exporteren en die wav files in een DAW inladen en per track goed mixen?

Komt er wel op neer denk ik.

Of het beter klinkt is subjectief denk ik, voor mij werkt het beter zo.
Met 2.0 en die mixer etc is het wel wat beter geworden hoor.

Maar ik gebruik Maschine meer als een sampleplayer/sequencer, mixen doe ik in Logic naast alle andere instrumenten

Back