synth gezocht

Origineel geplaatst door DJ Michael
weet iemand misschien in welke winkel ze nog een supernova 2 hebben

:D Denk dat dat een beetje buiten je budget ligt. Kijk anders voor de KSr Bij feedback nu 499euro,heb je nog wat geld over voor desnoods een s2000. Of een s3000xl of je gaat software.

Anders kun je de nova mischien 2ehands krijgen,maar dan ben je in Nl ook wel 500 a 600euro kwijt.

Trouwens heb net de folder van feedback binnen

Novation KS5 Toetsen,5 octaafs voor 699euro nieuw! had dat eerder gekocht dan een ob12,heb je alsnog de sound richting de novation + toetsen.:)

Origineel geplaatst door bambamstudio
kuch...3....;)

Bam, een MC-307 noem ik geen synth :D

Nee jullie hadden inderdaad wel wat grooveboxerig materiaal, dat klopt.

is het ook mogelijk om eigen patches te maken met de ks en zoja staan er een paar tutorials op het web en graag url

weet iemand een website waar tutorials staan voor de ks

is het ook mogelijk om eigen patches te maken met de ks en zoja staan er een paar tutorials op het web en graag url

www.google.com

als je ergens niet uitkomt dan staat iedereen hier te springen om je te helpen.
maar van die vragen die je zelf echt heel makkelijk op kan zoeken maar waar je te lui voor bent, dat vind ik een belediging tegenover hulpzame personen.

Origineel geplaatst door cyan_circle
www.google.com

als je ergens niet uitkomt dan staat iedereen hier te springen om je te helpen.
maar van die vragen die je zelf echt heel makkelijk op kan zoeken maar waar je te lui voor bent, dat vind ik een belediging tegenover hulpzame personen.

Ik heb net al gezocht maar enige wat ik op google vind is revieuws van de ks!!!

Origineel geplaatst door DJ Michael

Zolang je 'm nog niet hebt heeft dat nog niet veel zin, hm? Print gewoon even de handleiding uit van de KS (te vinden op de site van Novation) en neem 'm mee. Echt, het apparaat is supersimpel te bedienen.

Als je echt iets met een synthesizer wilt gaan doen zal je er niet aan ontkomen om de architectuur van een synth te leren kennen en waaruit de modulatie van het geluid gestaat.

Even kijken naar 't plaatje van 't ding:

KS-Rack-lg.jpg

Okee, hoe werkt 't? Stel je voor; je wil een supersaw-achtig geluid maken van scratch. Er zal vast wel een preset bij zitten die "INIT" heet of iets dergelijks, en de programmering van synthesizers kennende zit 'ie helemaal achteraan.

Als je op de 'oscillator' knop helemaal links drukt kun je kiezen tussen de 3 oscillators die erin zitten. Dit is hetzelfde als op de Q rack - daar sparen ze ruimte door de knoppen niet 3 keer erop te zetten zoals op de 'grote' Q (keyboard). Als je er op drukt zie je dat bij een preset het lampje 'waveform' verandert. Neem ik aan tenminste, voor onze supersaw blijft 'ie gewoon braaf op het zaagtandje staan, of misschien hebben ze wel een doublesaw (net zoals in de Nova) in de 'more' waveforms categorie zitten. Als je aan de 'waveform' knop draait kun je selecteren tussen : sine, triangle, saw, pulse/square en 'more'. Dit 'more' slaat op de sample-waves die erin zitten; zo is 't wat makkelijker bijvoorbeeld een DX-achtige piano te maken zonder FM, en het geeft wat meer variatie.

Voor de supersaw zet je 'm gewoon netjes op 'saw'. Dit doe je bij alledrie de oscillators, dus druk op de knop en ga naar de volgende om te kijken of het lichtje bij 'saw' blijft branden. Nu doe je bij oscillator 1 de 'detune' knop naar links draaien. Als het goed is kunnen de waarden variƫren tussen -64 en +63. Zet 'm maar op -20 of zo (dit zie je op het display!). Oscillator 2 laat je op 0 staan, 3 zet je op +20. Je zorgt dat bij elke oscillator de "semitone" op 0 staat, en elke "octave" op 0. PWM depth/PW position hoef je je niks van aan te trekken - dat geldt alleen voor de square/pulse-golf. LFO1 depth ook op 0, mod env ook op 0 - anders gaat het geluid 'zwabberen' of gaat 'ie 'omlaagschieten' :).

En 'sub' hoeft trouwens ook niet aan te staan. "Sub" voegt er het geluid van van een squaregolf aan toe, een oktaaf lager. Goed voor Juno/Minibasjes maar die moeten we niet hebben.

Tot zover de oscillators! Op naar de mixer. Alles vol open, er hoeft niks gemoduleerd te worden, dus als je modulation indrukt (lampje brandt) mag je de knoppen naar 0 draaien; brandt 't niet, dan mogen ze naar rechts. Noise/ring ext hoeft ook niet aan te staan.

Verder naar de filter. Je hebt hier maar 1 filter waar je je druk over hoeft te maken (met 2 wordt 't lastiger, ik spreek uit ervaring). Zet frequency op 0. Zet resonance op 10 (zie weer display). Zet 'slope' op 12db. Zet de overdrive (vooralsnog) op 0. Zet "mod env depth" halverwege. Dit zorgt ervoor dat de filtercutoff frequentie aangestuurd wordt door de mod envelope onder het filter gedeelte. Het verschil bij geen mod env en wel mod env is dat tussen Cygnus X - Superstring (waar de cutoff langzaam open wordt gedraait maar niet per getriggerd geluid veranderd), en Barthezz - On the move (waar het geluid 'terugspringt' van helder naar dof). Zet 'type' op 'low'. Zet lfo2 depth op 0.

Het LFO-gedeelte - daar hoeven we niks mee te doen. Overslaan dus.

Laatste regel: volume : naja, hou je oren in de gaten. Effects : zet er maar een delaytje op en zet effects level op 1/3e of 1/4e. Arp hoeft nog niet aan, tenzij je zelf niet kan spelen. Latch hoeft niet aan (latch zorgt ervoor dat de arpeggiator doorspeelt ook al laat jij de toetsen los). Tempo - naja, 130/140 bpm (zie display). Hypersync hoeft niet aan omdat er niks gemoduleerd wordt (nog niet).

Nu de mod env. Zoals je zag - in het filterverhaal kun je met die mod env knop kiezen tussen een Barthezz-geluid of een Cygnus-X-geluid. De mod env werkt in feite op 3 verschillende manieren - negatief, nul, en positief. Negatief kunnen we niet gebruiken voor dit voorbeeld, dus het is nul (Cygnus) of positief (Barthezz). Nu komt het leuke - bij beide settings kun je de mod env hetzelfde ingesteld houden ; het enige wat je moet doen om het geluid te veranderen is van positief naar nul gaan met de mod env. (andersom kan ook, maar gebeurt niet zo vaak :) ). Hou weer het display in de gaten - je gaat van 30 naar 0. Laat 'm niet in de min gaan, anders klinkt je geluid niet zoals het hoort.

Um. Eens kijken. Settings van de mod env (ongeacht Barthezz of Cygnus) : 0,5 - 7,5 - 0,5 - 0,5. (Je ziet de streepjes? Die waarden bedoel ik, niet wat er op het display staat). Waarom de 0,5? Omdat virtueel-analoge synths 'snelle' envelopes hebben. Als je 'm op 0 zou zetten zou je een 'klik' geluid krijgen, dus om dat te voorkomen gaat 'ie net een tikje hoger. Als de waardes op het display worden getoond van 0 tot 128 (niks tot vol open) is iets als 5 - 80 - 5 - 5 goed.

Nu de amp envelope. Deze is heel simpel - 0,5 - 10 - 10 - 0,5 - wederom de 0,5 om het klikken te voorkomen. Op het display : 5 - 128 - 128 - 5.

Als de waardes maar tot 64 gaan mag het natuurlijk duidelijk zijn dat je bovenstaande even door 2 deelt.

Zo, en nu mag je er op spelen. Je kunt het geluid met de mod env knop bij de filter varieren tussen lang en breed of kort en tikkend, en draai lustig aan de cutoff en resonance totdat ze je achter het apparaat wegtrekken.

Disclaimer : dit is zonder handleiding geschreven. Ik heb zelf geen KS-rack; ik heb er alleen even op mogen spelen met de Musikmesse. Het kan zijn dat je niet het resultaat krijgt wat je nodig hebt, maar dat is ook gelijk de reden waarom je synthesis moet kennen.

In geval van nood : zoek de preset genaamd "Jan Wayne" :D. Die klinkt al precies als bovenstaande.

Phew.

Luid applaus voor Yoozer!!:halleluja :okdan: :halleluja :okdan: :halleluja :okdan: :halleluja :okdan: :halleluja :okdan: :halleluja :okdan: :halleluja :okdan: :halleluja :okdan: :halleluja :okdan: :halleluja :okdan: :halleluja :okdan: :halleluja :okdan:

ik heb zelf ook gezocht naar een synth in die prijsklasse, toen zat ik uiteindelijk te twijfelen tussen de ob-12 en de nord lead 2, ik ben gaan luisteren naar die ob-12 en heb er uitleg over gekregen en toen heb ik toch besloten om er niet voor te gaan, hij was namelijk te ingewikkeld om ff een geluid op te maken, de interface ervan werkte namelijk niet lekker (vond ik en de verkoper vond dat ook) maar, als je het niet erg vind om heel lang over het programmeren van een geluid te doen, dan is het wel een lekkere synth, hij klonk namelijk wel goed, maar ik kan je niet advieseren wat nou lekker klinkt, dat is een kwestie van smaak.

Ik heb zelf de ks rack , en ik moet zeggen hij is wel wat braafjes.
Als je echt dat rauwe(saw) wilt kun je beter de ms 2000 (korg) kopen.
(de ks kan ook wel rauw zijn, maar de ms is het zo lekker snel)

Hij is volgens mij al te koop voor rond de 500 euro.

ps: die moet ik zelf ook maar eens een keer aanschaffen (heb hem een keer een maand mogen lenen, echt goeie!)

Back