Yamaha TQ5 fm synth geluiden overzetten

Rvooh

Gepokt en gemazeld
Gisteren een paar uur zitten prullen met mn TQ5.
Ik slaag er maar niet in om een de vele TX81z sysex bestanden van het internet erop te laden (zou moeten werken volgens wat ik her en der lees)
Moet ik een speciale toetscombinatie doen?

Ik vind in de handleiding alleen terug hoe ik een bulk dump moet doen.. Ze zeggen niets over een bulk receive.

Kabel zit overigens goed, want ik heb via een editor (een ctrlr panel op OSX) wel kunnen de presets aanpassen...

Iemand een idee?

Heb je al geprobeerd Midi-OX er tussen te hangen? Kijken of er uberhaupt data wordt gestuurd bij de Bulk send, richting de TQ5. Misschien dat je met Midi-OX ziet dat er iets mis gaat, verkeerde channel, sysex errors, etc

Verder lees ik iets over bepaalde parameters in de sysex die mss belangrijk zijn: https://groups.yahoo.com/neo/groups/YamahaDX/conversations/topics/17689?reverse=1
I.c.m. Midi-OX zou je dit moeten kunnen tackelen

Mja ik zie de lichtjes op de interface die ertussen zit branden zodra er data over gaat, dus dat zit goed denk ik.

Sysex is zover ik weet niet aan een midi kanaal gebonden, dus dat zit ook goed denk ik? Ik zie in elk geval geen channel setting in mijn sysex dump software.

Ik ging nog eens proberen met deze schitterend uitziende (en gratis!) editor http://the-all.org/tx81z/programmer.html, maar mijn Windows Virtual Box had geen zin om de midi interface te herkennen gisteren (komt wel goed.. hoop ik)

Alle DX-en en afgeleiden lezen sysex-data van elkaar. Het resultaat kan echter helemaal willekeurig uitpakken, afhankelijk van de parameters en mogelijkheden van de synths. Ik heb geluiden van een YS-200 overgezet naar een DX-21. maar omdat de DX-21 alleen maar sinusgolfvormen heeft, was het de vraag wat er van de geluiden over zou blijven. Eigenlijk bleef alleen de Cloud-pad overeind, omdat die in de YS-200 ook alleen maar sinusgolfvormen gebruikt. Dus als de FM-synths onderling niet kieskeurig zijn en alle data van elkaar vreten, waarom zou dat met een editor fout kunnen gaan?
Ik ken iemand die geluiden van een 6-operator DX-7 heeft overgezet naar een 2-operator PSS-680. Het schijnt gewerkt te hebben, maar wat daarvan het resultaat was?...

De 4-operator fm synths van de laatste generatie (DX11, TX81Z, V50, YS100, YS200, B200, TQ5) zijn allemaal compatible wat sounds betreft. De TQ5 is de tabletop module van de YS200. Normaalgesproken kun je sounds onderling heen en weer dumpen tussen deze verschillende synths. De V50 is de meest uitgebreide van deze synths en heeft ook nog 100 performances die je weer niét kunt uitwisselen met de andere synths. Ook heeft de V50 betere effecten en een betere sequencer.
De oudere 4-operator fm synths (DX9, DX21, DX27 etc.) kennen alleen maar sinusgolven en zullen dus anders klinken mocht een dump van bijv. een DX11 lukken.

Alle DX-en en afgeleiden lezen sysex-data van elkaar. Het resultaat kan echter helemaal willekeurig uitpakken, afhankelijk van de parameters en mogelijkheden van de synths...
DX-en met een 4-operator systeem kunnen geen sysex-data lezen van een 6-operator systeem. Je kunt enkel proberen om 4-operators gelijke waarden te geven aan 4 van de operators uit het 6-operator-systeem, en GOKKEN op een het 'bijpassend 4 operators algoritme'. 16 is nu eenmaal niet gelijk aan 32.

@MTS: een dump van een YS-200 naar een DX-21 werkt prima. Alleen is het afwachten wat de DX-21 ervan maakt, vanwege het minder aantal mogelijkheden. Achteraf had ik het graag ook wel eens met een 4-operator DSR-2000 willen proberen, die ik ooit had. De DSR had zelf maar een paar programmeerbare parameters, maar misschien zou hij kunnen communiceren met een DX-21.

Sysex is zover ik weet niet aan een midi kanaal gebonden, dus dat zit ook goed denk ik?

Voor zover ik weet juist wel en zeker als je iets naar de synth wil sturen.
Heb je TQ5 receive channel op omni staan om uit te sluiten dat dit niet het probleem is..?

Soms moet je een unitnummer kiezen. Die van het zendende apparaat moet gelijk zijn aan die van het ontvangende apparaat.

Ben er nog steeds niet :(

STEam (atari emulator) geinstalleerd, YSEditor erop gezet..ik kan vanuit de editor met gemak noten verzenden , maar een geluid receiven, of eender wat die (bi?)directionele comm vergt doet dus niets "DEVICE IS NOT RESPONDING'

Staan de instellingen wel goed (zie onderaan in de figuur van die editor) :
sysdlg.gif

Hoewel sysex via een emulator verzenden sowieso al tricky wordt. Ik heb mijn twijfels daarover.
Je kan allicht zo checken of deze settings vanuit de editor iets doen op je hardware.

Back