Welke FM Synth?

...Niet helemaal duidelijk of dit dan gaat om Dexed als DX7/TX7 editor of dat de engine van Dexed ook realtime inkomende sysex/cc kan verwerken.
Sysex gebruiken om realtime editings uit te voeren is, volgens midi-standaard vereisten, niet aan te raden (1/3 seconde tijdsgebruik per sysexcommando).
Vrij toe te wijzen CC's is de beste oplossing indien voldoende aanwezig... en daar zal software zoals Dexed beter scoren dan hardware peins ik.
.

Ik denk dan aan de dx200. Zelf nooit gehad, maar vol knoppen.

Ik heb de DX-200 wel gehad en heb hem uiteindelijk weggedaan omdat die controle nogal tegenviel.
Goed, hij heeft knoppen, maar je komt er niet verder mee in de FM synthese.
Prima ding verder om geluiden wat mee aan te passen, maar echt diep de FM in om echt eigen klanken te maken zat er niet in.

Dat wil zeggen, op het apparaat zelf.
Met de software editor was alles aan te passen. De standaard software van Yamaha was overigens verre van handig, maar daar waren goede alternatieven voor.

Ik ben zelf erg blij met de Reface DX. Weliswaar beperkt tot vier operators, maar veel gemakkelijker te bedienen en een prima klank. Bovendien valt alles met MIDI te besturen.
Nu denk ik dat hij niet zo rauw klinkt als de oude FM bakken, dus of het je ding is kan ik niet beantwoorden.

De Nord Modular G2(NMG2) heeft een DX router.
Hiermee kun je FM als op een DX maken.
De patch kan je op zo'n manier opslaan dat bij het aanzetten van b.v. de rackversie deze geladen is mij het aanzetten. Geen computer live nodig.
En je kunt deze FM vorm zelfs uitbreiden.

Attachments

• image.jpeg
    image.jpeg
    56,7 KB · Bekeken: 136
  • image.jpg
    image.jpg
    91,5 KB · Bekeken: 144
De enige echte moderne FM bak behoudens Reface/Volca speeltjes e.d. is toch wel de Yamaha Montage denk ik? Wel een forse investering...

Ik heb de DX-200 wel gehad en heb hem uiteindelijk weggedaan
Ik ben zelf erg blij met de Reface DX. Weliswaar beperkt tot vier operators, maar veel gemakkelijker te bedienen en een prima klank. Bovendien valt alles met MIDI te besturen.
Nu denk ik dat hij niet zo rauw klinkt als de oude FM bakken, dus of het je ding is kan ik niet beantwoorden.

Het is echt heel kut dat die Reface DX geen polyfone portamento heeft, dat is toch wel de signiture sweetspot sound van de oude 4 operator FM synths, daar slaan ze toch echt de plank flink mis mee vind ik.

verder is het een heel fijn ding hoor qua 4 OP FM synthese heeft het veel meer truukjes (meer algoritmes, negatieve feedback per operator en nog meer fijns en een veel smoothere sound) , ik weet niet of het echt veel gemakkelijker te bedienen is uiteindelijk, ik mis altijd een edit schuifje op die Reface en de individuele knoppjes op de oude FM synths werken toch wel handig. beetje een gimmick die 80s hifi tip touch interface toch stiekem ergens wel :koffie:

Het is echt heel kut dat die Reface DX geen polyfone portamento heeft, dat is toch wel de signiture sweetspot sound van de oude 4 operator FM synths, daar slaan ze toch echt de plank flink mis mee vind ik.

verder is het een heel fijn ding hoor qua 4 OP FM synthese heeft het veel meer truukjes (meer algoritmes, negatieve feedback per operator en nog meer fijns en een veel smoothere sound) , ik weet niet of het echt veel gemakkelijker te bedienen is uiteindelijk, ik mis altijd een edit schuifje op die Reface en de individuele knoppjes op de oude FM synths werken toch wel handig. beetje een gimmick die 80s hifi tip touch interface toch stiekem ergens wel :koffie:

Thanks! Ik zit inderdaad ook al even naar die Reface te kijken, volgens mij is dat ding ook nog eens best makkelijk om te bouwen tot 19" rack variant. Ik voel een leuke diy aan komen!

De enige echte moderne FM bak behoudens Reface/Volca speeltjes e.d. is toch wel de Yamaha Montage denk ik? Wel een forse investering...

Zoals eerder al vermeld , de nord modular g1 en G2 zijn daar ook toe in staat en meer ..+/- negative feedback per operator
Negative feedback is eigenlijk gewoon een reversed saw (uprising ) ...wat yamaha heeft gedaan voor de reface ..negative feedback= square , gewone feedback maar de operator output powered ( pow 2 ) en terug = square

Bij de g1 wordt het al snel onoverzichtelijk .
De g2 heeft het voordeel van een dx router

Ik heb nog een SY99 staan voor de verkoop, de zijkanten zijn wat beschadigd maar de
synth werkt verder 100% :)

Thanks iedereen!

Ik zit nu tot de 23e nog even aan mijn TX81Z vast. Daarna kan die eruit en komt er iets nieuws.
Op dit moment neig ik naar een Reface DX (tot rack versie ombouwen) of een Preenfm2! Ik gooi er een update uit tegen die tijd. Misschien dat er meer mensen geïnteresseerd zijn in de poging om van de Reface een rack te maken.

Back