Welke FM Synth?

Studio Bones

MONOMINDED
Beste synthfreaks!

Een dilemma: Onlangs een TX81Z gekocht met het idee complexe patches te maken die ik via CC over tijd kon laten veranderen. Ik heb een Squarp Piramid als sequencer en daar kan je oneinding veel automations mee over cc versturen. BCR2000 als controller geprogameerd voor de hands-on controls. Lang verhaal kort: werkt voor geen meter. TX midi buffer zit veel te snel vol waardoor 'ie vast loopt en bij het veranderen van de meeste parameters skipt de TX uit sync. Nu zoek ik:

- Een FM synth, liefst rack of kleine desktop (te grote van een minitaur zeg maar).
- Hands-on controls om parameters te tweaken. Wanneer de synth in rack versie is mogen deze parameters ook via een controller zijn.
- Ik wil veeeeeel parameters kunnen automaten via CC (sysex is niet afdoende want dat doet mijn sequencer niet). Voor sommige bakken heb je controllers die CC in sysex omzetten zoals de stereoping voor de TX (behalve dan dat niet werkte om bovenstaande redenen). Ik kon voor de Volca FM bijvoorbeeld maar 11 CC's, klopt dat? Want dat zou te weinig zijn.
- Ik wil patches op kunnen slaan die ik via PC kan oproepen.

Ik hoop dat jullie iets kunnen met mijn, voor niet ingewijden ogenschijnlijk verwarrende verhaal!

Ik denk dan aan de dx200. Zelf nooit gehad, maar vol knoppen. Redelijk te betalen ook. Voor beperktere FM, maar volledig te automatiseren en met ook andere synthese vormen en twee hele goede filters: modor nf1, evt mini.

Wat gebeurt er precies met de TX? Is het in alle gevallen? Met en zonder controller, met en zonder Squarp? Alleen als je ze allebei gebruikt?

Bijgevoegd de midi-implentatie van de Volca FM, misschien dat iemand er wijs uit wordt. Het lijkt er inderdaad op dat er maar enkele parameters ontvangen worden, maar het lijkt er ook op dat dat per operator is. Iemand ideeën?

Attachments

• volca_fm_MIDIImp.txt
    24,7 KB · Bekeken: 156
Yamaha SY77/99? Of DX7?

Je kunt de SY synths ook in Edit mode gebruiken. Zal met DX vast ook kunnen. En je TX wellicht ook.. Dan zijn alle parameters in principe realtime beschikbaar.

Met de hand via de synth interface (wel omslachtig met vele menu's. Of via een hard- of software controller. Ook je BCR2000 misschien.

Zie ook

http://www.yamahamusicians.com/forum/viewtopic.php?t=147

Het over de zeik gaan van de TX(en de DX100) is waarom veel ouwe Detroit en Chicago dingen zo raar klinken en onvoorspelbaar. Dus ook een feature naast een bug. Pro tip: speel met die nep verb in de TX, dat is een soort decay setting, dan is het eigenlijk al redelijk direct prijs qua glitches. VET!

Hele albums gemaakt door dat jumpy fm gedoe, dus ben niet heel objectief natuurlijk :D

Twee andere signature bakken qua bugs en midi niet aankunnen, de R8 en de MC303, daar hebben oa Terrence Dixon en Juan Atkins hun carriere deels aan te danken(naast extreem veel talent natuurlijk). Beide machines hadden de midi timing van een dronken student die naar huis fietst met een maat achterop.

Voor de wat rauwere FM moet je niet bij de SY's of FS1R zijn, en zit je altijd met die midi buffer problemen. Er was een eurorack FM module waar de heer rude 66 erg vrolijk over was, http://busycircuits.com/alm011/ Akemie's Castle, maar dat is wel weer monofoon. En dus eurorack. Maar zo moduleerbaar als een D66 kamerlid. Alle kanten op zonder morren.

Kun je geen oude Adlib geluidskaart of virtuele Mega Drive gebruiken?

Volgens mij krijg je dan meer gedoe dan Yamaha's midibuffer probleem :)

Helemaal softsynth gaan lijkt op dit forum soms wel een doodzonde....maar er is natuurlijk ook NI FM7 en FM8.

In het gratis softsynth-domein....

Dexed (een gratis DX7 emulatie) kent ook een MIDI CC implementatie. En een Sysex implementatie.

https://asb2m10.github.io/dexed/
- 144 DAW automatable DX7 parameters available from one single panel
- Fully supports DX7 input and output Sysex messages; including controller change. This means that you can use this with a native DX7/TX7 as a patch editor and sysex manager

Niet helemaal duidelijk of dit dan gaat om Dexed als DX7/TX7 editor of dat de engine van Dexed ook realtime inkomende sysex/cc kan verwerken.

Zie ook onderstaande link voor tech info.
https://cycling74.com/forums/writing-sysex-in-max-for-a-dx7/

Laatst gewijzigd:
Thanks voor de feedback!

@nmnn: Het is inderdaad een bekend ding, geen onverwachte bug door andere hardware (zowel de timing die off gaat wanneer je knoppen draait als het midi buffer probleem) je ziet het ook terug in videos van anderen.

@ 154: Ik kan me zeker voorstellen dat zon soort beperking ook weer tot spannende ontdekkingen kan leiden alleen is dat nu net even niet meer wat ik zoek. + ik vind het Midi buffer probleem echt rete onwerkbaar. Akemie's Castle heb ik ook naar zitten kijken inderdaad, hele vette module maar monofoon dus die valt ook af. Voor nu in ieder geval...(ergens voel ik dat die later nog wel eens in mn rackje zou kunnen belanden).

Er moet anno 2017 toch wel een moderne bak zijn met deze eigenschappen zou je zeggen.

Oh en wat betreft het softsynth verhaal: ik zou het zeker in overweging nemen ware het niet dat ik net volledig van de computer afgestapt ben. Thanks voor het meedenken wel.

Ik denk dan aan de dx200. Zelf nooit gehad, maar vol knoppen. Redelijk te betalen ook. Voor beperktere FM, maar volledig te automatiseren en met ook andere synthese vormen en twee hele goede filters: modor nf1, evt mini.

Thanks! Goede tips, ik ga ze onderzoeken!

Back