Hoe werkt een effektenbak

Wyko

Ingeburgerd
Ik weet dus nog geen fluit van effekten. Als ik een effektenbak op mijn mixer aansluit kan ik dan over alle kanalen de hoeveelheid fx instellen met send (aux) 1&2? Of kun je zo'n bak alleen tussen je synth en je mixer plaatsen? Of zijn hier verschillen in tussen de diverse bakken?
Heeft iemand misschien een link over het aansluiten, gebruik, en een vergelijkend warenonderzoek van verschillende bakken (euro 300-400).

doorgaans sluit je een send effect (zoals galm en echo) aan op je auxen. Dan is de aux zeg maar de volumeknop voor het aandeel van dat kanaal dat naar je aux out gaat. Dit komt dan in je effectenbak, en deze stuurt het natte signaal terug maar de aux in van je tafel

Verschil

Verschil

Je hebt typische aux-effecten, zoals reverb en delay. Daarnaast zijn het vooral de 'dynamische' effecten als compressors, enhancers en exciters die je doorgaans (hoeft niet altijd natuurlijk) als 'insert' gebruikt, oftwel per kanaal.. of voor een 'bus' of de gehele main mix.

Soms is het handig om in plaats van de aux-returns van je mixer, een gewoon kanaal van je mixer te gebruiken om je effecten terug te laten komen. Je hebt dan meer controle over het 'wet' signaal.. en kunt zo effecten stapelen (via de auxen), pannen.. en EQ'en. Nadeel is dat dit weer een aantal channels op je mixer kost (de reden dat we dit momenteel ook niet doen).

Ik ga voor mijn 5 fx bakken binnenkort een line-mixer kopen omdat het mij gewoon 8 kanalen op mijn mixer kost. Die heeft nl wel 5 fx sends, maar maar 2 returns (=1xstereo).
En dan kun je line-mixers met of zonder klankregeling kiezen. Ik neem er een zonder, omdat er vaak al een (wat primitieve) EQ op de fx zit.

Dynamische effecten (compressor/limiter/gate) moet je inderdaad op je insert gebruiken, want die moeten het complete signaal bewerken, anders heb je er niets aan.
Dit geldt net zo bij HD-recording in de software. Normale fx via de sends, dynamische plugins via de inserts.

En je kunt goed een mastering apparaat (of meerdere losse) op je master insert aansluiten. Mijn mixer heeft geen insert op de master, dus heb ik de apparatuur gewoon achter de master output hangen, en gaat het eindsignaal na de fx'en naar een signaalsplitter (=2 naar amp, 2 naar headphone amp, 2 naar HD-recording (mastering) en 2 naar tapedeckje).

Voor 300-400 euro kan je 'n hele stoere effectenbak kopen, of zelfs twee hele aardige. Ik heb gisteren 'n tweedehands MidiVerb IV binnengekregen, voor 195 inc. rembours (kan nog iets goedkoper als je goed zoekt). Dat is 'n leuke bak, die ook goed te programmeren is. Handig is ook dat je elk program via SysEx kan dumpen, dus dat je je effecten in je song opslaat en niet door presets hoeft te spitten. Plus dat je twee parameters via midi kan aansturen; leuk voor dynamisch veranderende effecten.

Voor dezelfde prijs kan je tweedehands ook 'n Lexicon MPX-100 oppikken (heb ik ook). Daar valt niet zoveel aan te programmeren, maar hij is daarom wel heel makkelijk en snel in gebruik. Ook weer via midi aanstuurbaar, en hij klinkt erg goed.

Verder heb ik 'n Zoom 1201; die kan je tegenwoordig voor minder dan 100 euro oppikken. Erg simpel, maar wel leuke 'ranzige' effecten. Geen midi en geen geheugens, twee parameters per effect.

Deze drie zijn qua prijs-kwaliteit echt toppers, maar check ook even Boss, DigiTech en Yamaha; daar heb ik zelf alleen geen ervaring mee. Zoek (user)reviews op harmony-central.com, sonicstate.com en sound-on-sound.com.

Back