ADAT kaart voor PC

Sublimited

MaXiMiZe cReAtIvItY!
Ik wil een ADAT kaart voor mijn PC en O1v gaan kopen zodat ik via ADAT 8 extra kanalen heb voor o.a. softsynths (met weinig latency omdat het digitaal blijft).

Daarnaast wil ik deze combo ook gaan gebruiken voor harddisk recording en bewerking op de PC.

Nu had ik (nadat ik de seach heb gebruikt) nog de volgende vragen:

Op dit moment zie ik 2 mogelijkheden:

1) De reeds veel positief besproken RME HAMMERFALL LE 9636
(voor 419,00 EUR bij Thomann)

2) De nieuwe Hoontech DSP 24 ADAT (Of moet ik zeggen Staudio?)
(Deze staat voor 249,00 EUR bij Thomann)

Als ik de features van deze 2 kaarten naast elkaar leg dan zie ik de volgende verschillen (voor 177 Euro verschil)

RME - - - - - - - - - - - - - - - HOONTECH
1,5ms Latency - tegen - 2,0ms latency (hoor je niet)
2x ADAT in/out - tegen - 1x ADAT in/out (ik heb er maar 1 nodig)

Weet iemand nog andere (belangrijke) verschillen?

Nu vraag ik me ook af, zijn deze kaarten eigenlijk niet 'overkill' voor wat ik wil (enkel Realtime Full Duplex data overpompen middels een ADAT interface)?
Dus: bestaan er nog andere (goedkopere) alternatieven?

Laatst gewijzigd:
Ja

RME digi 96 en de Frontier Design Wavecenter PCI

De digi vind ik beter maar de Wavecenter heeft extra spdif in/uit en 2x midi in/uit.

Latency

Latency

met weinig latency omdat het digitaal blijft

Nou.. als je de latency van je DA/AD converters (PC en/of 01V) kunt meten.. dan ben je een knappe jongen. Dit zit echt vér achter de comma.

Dus alleen daarvoor zou ik niet naar een ADAT interface gaan..

Origineel geplaatst door fuse
RME digi 96 en de Frontier Design Wavecenter PCI
De digi vind ik beter maar de Wavecenter heeft extra spdif in/uit en 2x midi in/uit. [/B]

De RME DIGI 96/8 kost 275 EURO en lijkt me inderdaad ook een goede keuze gezien de prijs en de reputatie van RME.

Alleen blijft die STAudio (Hoontech) toch 25 Euro goedkoper en krijg je er ook nog een Coax ADAT en Midi in/out erbij.

Helaas kon ik niet zo snel een prijs vinden van de WaveCenter.
(Waar is deze o.a. te koop?)

Nu vroeg ik me af in hoeverre de volgende stelling klopt:

"De hardware op een ADAT kaart heeft geen invloed op de kwaliteit van het geluid aangezien er alleen bitjes worden uitgewisseld."

Re: Latency

Re: Latency

Origineel geplaatst door CraZ
Nou.. als je de latency van je DA/AD converters (PC en/of 01V) kunt meten.. dan ben je een knappe jongen. Dit zit echt vér achter de comma.

Als ik me niet vergis staat in de handleiding van de 01v dat deze een latency heeft van 2,5ms.

Dus alleen daarvoor zou ik niet naar een ADAT interface gaan.. [/B]

Dit heb je dan verkeerd begrepen, ik ga geen ADAT kopen voor de beperkte latency maar voor de 8 extra kanalen op me mixer die perfect gebruikt kunnen worden voor de tegenwoordig behoorlijk vet klinkende softsynts. Ook o.a. vocals kan ik dan van me AKAI naar me PC verhuizen zodat ik daar weer meer speelruimte heb.

Daarnaast kan ik dan ook nog eens perfect met 8 sporen gaan harddiskrecorden op me PC......

Craz vergeet ook dat ook analoge mixers latency hebben.

En er kan via Adat wel kwaliteitsverlies optreden als je van 24 naar 16 bit gaat. (de 01v heeft 20 bits A/D converters maar volgens de kenners beter dan menig 24 bits A/D converter (uit dezelfde eeuw that is))

En RME kan ik je zeker aanbevelen. De wavecenter is iets exotischer maar als je twijfelt over de windows 2000 drivers dan kan ik je vertelen dat ze nog steeds in beta fase zijn maar dat beta 8 eindelijk goed werkt bij mij.

STaudio ken ik niet maar ik heb er wel positieve verhalen over gehoord. Zou voor de zekerheid toch maar even navragen aan de mensen over de drivers want dat is meestal cruciaal voor werken.

Gewoon voor de RME kiezen als je al midi hebt en dan bij de goedkoopste winkel bestellen. :)

Craz vergeet ook dat ook analoge mixers latency hebben.
En dat kan ie ook maar beter vergeten want die latency is niet meer uit te drukken in ms.... en een paar nanoseconden meer of minder .... ach

Weet iemand nog andere (belangrijke) verschillen?
Ja,
De RME kaart is vrij cheap uit te breiden tot 3 adat in/uit (alsof je ooit een 3e o1v wilt kopen)

De RME kaart haalt zn lage latency door een gedeelte van zn ASIO drivers in hardware op de kaart te laten draaien met als bijkomend voordeel dat ie je processor iets minder belast.

als je het geld hebt ALTIJD voor RME kiezen..dat is gewoon gegarandeerd goed spul en geen gezeik met drivers etc.

Olaf

Alesis (de A in ADAT) maakt zelf ook een kaartje met ADAT interface. Geen idee of het wat is. Ze hebben nou niet echt een naam als geluidskaartenmaker. Maar voor de volledigheid...

Digi 96/8 is geen Hammerfall!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
En het prijsverschil is ongeveer de helft!

Hammerfall heeft ASIO in hardware, dus lagere latency omdat je CPU minder belast wordt..

Olaf

Je hebt Hammerfall en Hammerfall DSP.
De een is simpele Adat en de andere is zoals Olaf al aangeeft uitgerust met extra hardware (Sharc DSP's) die de mixing/latency verlagen. Maar het is meer een virtuele patchbay for adat en audiokanalen voor adat dan dat het mixt. (geen compressie,EQ ed.)

Origineel geplaatst door olafmol
als je het geld hebt ALTIJD voor RME kiezen..dat is gewoon gegarandeerd goed spul en geen gezeik met drivers etc.

Daar durf ik mij als RME-gebruiker van het eerste uur, bijna, helemaal bij aan te sluiten....
Bijna dus, want onder WinXP is de combi Digi96 met 01V niet zo geslaagd. Dat heeft te maken met de Adat-interface van de 01V, die niet volledig voldoet aan de 'standaard-Adat-norm'.

Onder Win98 bestond de mogelijkheid de Digi96 dusdanig in te stellen dat je hier (=sync-problemen) geen last van had. De nieuwere Hammerfall kaarten hebben hier volgens mij geen last van. Hiervan heeft RME de drivers al aangepast.De Digi96, die al wat ouder is volgt ongetwijfeld....hoop ik....

Kortom het probleem ligt voor de verandering eens niet aan Microsuck of slechte drivers... maar aan de 01V zelf ;)

Laatst gewijzigd:
Misschien dat we hier even afdwalen, maar misschien ook niet.

Heeft dit ook met het OS van de 01v te maken?
Want van 1.04 weet ik dat ze iets aan de digitale IO veranderd hadden maar 1.05 zou ik het zo niet weten. (te lui om op te zoeken)
Zelf gebruik ik overigens 1.02 nog wat me prima bevalt (never change a winning team).

Trouwens zijn ze zowieso druk aan de slag met drivers van de RME kaarten. Als je merkt dat elke week voor die DSP er een update is vraag ik me nog even af of die wel af zijn helemaal.

Origineel geplaatst door Cozko

Bijna dus, want onder WinXP is de combi Digi96 met 01V niet zo geslaagd. Dat heeft te maken met de Adat-interface van de 01V, die niet volledig voldoet aan de 'standaard-Adat-norm'.

Ok, ik draai een aparte dualboot partitie voor muziek en deze draait Win ME. Dus ik denk dat ik daar geen problemen hoef te verwachten omdat het een 9x OS is.

Ik ben nu echter wel benieuwd naar de mogelijkheden van de software die meegeleverd wordt met de 2 RME kaarten.

In hoeverre biedt de DIGI96 mogelijkheden voor het routen,toewijzen, enz. van je ADAT channels.
Ik kan op de website weinig vinden over deze mogelijheden.
Is dit standaard functionaliteit?. want fuse schrijft:
Maar het(Hammerfall DSP?) is meer een virtuele patchbay for adat en audiokanalen voor adat, dan dat het mixt. (geen compressie,EQ ed.)
In welk opzicht kan de functionaliteit van de DSP / LE 9636 toegevoegde waarde bieden t.o.v. de DIGI96 voor wat ik ermee wil doen (zie eerste post).
(Afgezien van het beperkte latency verschil door de ingebakken ASIO). 145 Euro is een behoorlijk verschil, maar als het interesante mogelijkheden biedt of het geheel veel flexibeler maakt is natuurlijk het overwegen waard.

Ben opzoek naar een goedkope adat kaart hoeft verder niets op te zitten Nu had ik laatst er een gezien voor rond de 130 euro. Was niet echt een bekend merk maar ben de naam kwijt. Iemand een idee.

Origineel geplaatst door m.u.f.f
nee

:halleluja

maar check anders ook even de EMU 1212M dit is een bijzonder goed kaartje met mooie specs,
kost momenteel 149,- bij Feedback en heeft Adat aansluiting

Je hebt ook de 1820M die heeft een breakout box, zo heet dat geloof ik en meer aansluitingen.

Op MP staat een emaultor X Studio te koop voor vrpr 400,-, krijg je die 1820m plus de Emu sampler software erbij.

Origineel geplaatst door Lennox
:halleluja

maar check anders ook even de EMU 1212M dit is een bijzonder goed kaartje met mooie specs,
kost momenteel 149,- bij Feedback en heeft Adat aansluiting

Je hebt ook de 1820M die heeft een breakout box, zo heet dat geloof ik en meer aansluitingen.

Op MP staat een emaultor X Studio te koop voor vrpr 400,-, krijg je die 1820m plus de Emu sampler software erbij.

Ok dank je degene die ik bedoelde heb ik ook gevonden: Was de MARC A
149 Euro

Back