Zijn effects (te weinig sends?!) niet te beperkt bij Roland XV en Triton synths?

Dance123

Ingeburgerd
Hoi,

Corrigeer mij als ik fout ben, maar is het niet zo dat bvb. de Roland XV5080 (hun top-module) slechts 2 global effects hebben (reverb en chorus) die je als send effects kan gebruiken voor alle parts en dat de multi-effects slechts INSERT effects zijn, die je dus maar voor 1 part kan gebruiken in een performance. Is dat al bij al niet te weinig als je effecten wil gaan gebruiken in een performance met verschillende sounds?!! En dan te bedenken dat de Supernova en Virus meerdere individule effecten hebben PER PART?! Waarom kunnen ze dat niet doen bij die Roland en Triton modules die toch vooral gericht zijn op performance/multi mode?!..

En is het eigenlijk niet veel beter bij de Triton: 2 global (send?) effects + 5 inserts, waarbij je die inserts dus maar bij één part kan gebruiken en waarschijnlijk ook niet meerdere per part. Waarom maken ze daar gewoon allemaal geen send effects van zodat AL je sounds in performance/multi mode kunnen gebruik van maken. Is dat geen beperking als je een sound eerst programmeert met effecten in program mode en die dan in performance mode wil gaan gebruiken?! Ik vind dat er toch op zijn minst een global reverb + global chrorus + global delay zou moeten zijn, omdat sommige sounds reverb gebruiken (strings bvb) maar andere beter delay gebruiken (bass,leads) en chorus zet je bij die modules zowiezo meestal aan om het wat dikker te maken. Die 3 global send effects (reverb, delay, chorus) waar alle parts gebruik kunnen van maken is toch met minimum dat je nodig hebt om in performance mode te kunnen sequencen, niet?! Of is het zo dat ik het verkeerd begrijp en dat je bij de Roland en Triton modules toch meer kan doen met de effecten in performance/multi-mode?!!

Hoe gebruiken jullie de effecten optimaal op die modules in de praktijk als je in performance/multi-mode werkt, want mij lijkt het gebruik ervan dan toch zeer beperkt, niet?! Ik maak vooral dance/trance maar ook wel balades enzo..

Bedankt voor alle goeie feedback!

Re: Zijn effects (te weinig sends?!) niet te beperkt bij Roland XV en Triton synths?

Re: Zijn effects (te weinig sends?!) niet te beperkt bij Roland XV en Triton synths?

Origineel geplaatst door Dance123
Hoi,

Corrigeer mij als ik fout ben, maar is het niet zo dat bvb. de Roland XV5080 (hun top-module) slechts 2 global effects hebben (reverb en chorus) die je als send effects kan gebruiken voor alle parts en dat de multi-effects slechts INSERT effects zijn, die je dus maar voor 1 part kan gebruiken in een performance.

Um.. ja? Tenminste, is zo bij m'n XP-30 - en daar zit maar 1 insert bij... dus 't kan goed.

Is dat al bij al niet te weinig als je effecten wil gaan gebruiken in een performance met verschillende sounds?!!

Nee. Een hoop van Roland's klanken klinken al goed zonder effecten. Sommigen hebben slechts een klein beetje reverb nodig om al goed te zijn. Bassen hebben sowieso meer aan 'dry' dan aan 'wet'.

En dan te bedenken dat de Supernova en Virus meerdere individule effecten hebben PER PART?! Waarom kunnen ze dat niet doen bij die Roland en Triton modules die toch vooral gericht zijn op performance/multi mode?!..

Hele goede vraag! Maar, bij de Rolands en Tritons krijg je een aantal van 40+ effecten om uit te kiezen, bijvoorbeeld; terwijl de Supernova maar 1 reverb heeft met wat meer instellingen. Nu heeft een Supernova ook nog (in verhouding tot een Virus of een Waldorf) een sloot DSP's waar je 'u' tegen zegt (een stuk of 7-8), terwijl Roland toch iets meer R&D geld steekt in de samples (vergeet niet dat dat ook duur is, en dat 't OS van een Roland of Triton complexer is dan dat van een Supernova). Ook moet je de producten niet zomaar vergelijken - de VA-bedrijven richten zich op een niche-markt, terwijl een hoop Roland-spul ook live wordt gebruikt. Heb je dan x-effecten nodig als je dan toch maar 1 part speelt?

Ik heb ooit eens de FX van de Virus uit elkaar weten te rafelen in een duidelijk 'global' en 'per part' gedeelte (deel eens door 16 en de modulus is dan het aantal 'global' effecten :) ) en dan blijkt 't toch wat tegen te vallen - zeker als je bekijkt dat de SN en de Q ringmod of filter drive (distortion) of chorus/flanger (comb filters) al 'ingebouwd' hebben en niet als 'apart' beschouwen. De SN heeft ook maar 8 parts als ik 't niet mis heb.

En is het eigenlijk niet veel beter bij de Triton: 2 global (send?) effects + 5 inserts, waarbij je die inserts dus maar bij één part kan gebruiken en waarschijnlijk ook niet meerdere per part. Waarom maken ze daar gewoon allemaal geen send effects van zodat AL je sounds in performance/multi mode kunnen gebruik van maken. Is dat geen beperking als je een sound eerst programmeert met effecten in program mode en die dan in performance mode wil gaan gebruiken?! Ik vind dat er toch op zijn minst een global reverb + global chrorus + global delay zou moeten zijn, omdat sommige sounds reverb gebruiken (strings bvb) maar andere beter delay gebruiken (bass,leads) en chorus zet je bij die modules zowiezo meestal aan om het wat dikker te maken. Die 3 global send effects (reverb, delay, chorus) waar alle parts gebruik kunnen van maken is toch met minimum dat je nodig hebt om in performance mode te kunnen sequencen, niet?! Of is het zo dat ik het verkeerd begrijp en dat je bij de Roland en Triton modules toch meer kan doen met de effecten in performance/multi-mode?!!

Meestal is de reverb ook functioneel als Reverb/Delay. Mijn W5 heeft de 3 globals die je noemt (en dan kun je -nog- kiezen per global voor een sloot effecten waar je knetter van wordt - en dan nog eens 3 aparte inserts), maar het is in een hoop gevallen gewoon een kwestie van pure overkill. Tel er nog eens bij dat de meeste outboard FX zooi (Lexicon, TC Electronics) de kont schopt van onboard spul, en je ziet waarom er niet zoveel animo voor is.

Hoe gebruiken jullie de effecten optimaal op die modules in de praktijk als je in performance/multi-mode werkt, want mij lijkt het gebruik ervan dan toch zeer beperkt, niet?! Ik maak vooral dance/trance maar ook wel balades enzo..

Bedankt voor alle goeie feedback!

Ik heb me hier ook een tijd druk om gemaakt totdat ik me realiseerde dat je ook gewoon 'slim' kunt programmeren - wat geen effecten nodig heeft -hoeft- 't ook niet, en er zijn genoeg truukjes met volume uit te voeren om er omheen te werken (om geluiden vetter te maken).

Nu ben ik ook nog eens gelukkig in het bezit van een 01v, dus ik kan altijd global effects toevoegen als 't nodig moet zijn en met de EQ valsspelen als dingen 'vetter' moeten klinken - want laten we eerlijk zijn, een hoop van die onboard fx maken geluiden toch beter dan dat ze in essentie al waren; en bij elektrische gitaren is een insert al broodnodig omdat er in de synthesisketen niets van die aard zit (filter/vca drive? wazzat?). Maar voor de rest? Een klein beetje gaat al vrij ver - Korg's programmeerkunsten met sommige multisamples zijn verrekte waanzinnig (pads uit 2 sample-based oscs).

Is al gezegd, Tritons, Rolands XV etc. focussen meer op live gebruik, als je het in de studio gebruikt kun je tenslotte een patch of combi gewoon per track (audio) opnemen, dan heb je al je effecten weer vrij voor de volgende track.

Je hebt toch meerdere outputs?
Dan kun je daar ook outboard FX op zetten.
Want je kunt wel veel FX gebruiken maar als het allemaal hetzelfde klinkt dan wordt het moeilijker met het uitmixen.

Het fx gedeelte op een xv is inderdaad niet alles!

Maar fx is toch ook niet altijd alles?

Origineel geplaatst door Roel_en_Sam
Het fx gedeelte op een xv is inderdaad niet alles!

Maar fx is toch ook niet altijd alles?

Als je een beetje fatsoenlijk met de FX van de XV om kan gaan dan kun je er meer dan genoeg mee. Die is echt wel uitgebreid hoor.
Maar je kunt altijd nog multitracken. Dan heb je net zoveel FX als je aan sporen aan kunt.

Een beetje dubbelop met Yoozer en Shappy, maar: fx-beperkingen merk je vooral als je op één synth verschillende dingen wilt (layering bij live of thuis sequencen). Het valt echter enorm mee, aangezien niet alle geluiden effecten nodig hebben (en reverb en chorus zijn erg simpel op te vangen), en al helemaal als je gewoon meerdere synths hebt. Zorg ervoor dat je zelden of nooit twee sounds op één synth speelt en je bent al klaar. Maar inderdaad, het heeft beperkingen; dat is ook één van de belangrijkste redenen geweest voor mij om er een synth bij te kopen (naast te weinig toetsenbord en te wienig user-settings en teveel geklooi met parts en performances, enzovoorts...).

Tsja, je kunt synths wel helemaal vol met FX gooien maar dan wordtie wel erg duur. En grote kans dat je daar maar weinig van gebruikt. Zowieso die XV met 32 multitimbrale mogelijkheden is al over the top. Dat gebruik je nooit, ook al is het je enige synth.

Het meeste is al gezegd, maar als echt effecten binnen een synth zo belangrijk zijn, wacht dan even op de MOTIF ES-serie van Yamaha. Die heeft de volgende specificaties:
Effectblok nr 1: Reverb x 20 types,
Effectblok nr 2: Chorus x 49 types,
Effectblok nr 3 en 4: Insertion (A, B) x 116 types x 8 blocks, (dus voor 8 parts te gebruiken)
Effectblok nr 4: Master Effect x 8 types,
Effectblok nr 5: Master Equalizer (5 bands),
Effectblok nr 6: Part EQ (3 bands, stereo), (dus per part)

Als je deze effectenconfiguratie bezit, dan heb je volgens mij toch wel genoeg, niet? En anders kan je inderdaad nog altijd via je alternatieve OUT's naar externe effecten gaan.

:doei:

Back