Akoestiek muziekkamer verbeteren (met schets)

Nou gelijk heb je Steve. Je haalt het meeste uit de ruimte die je hebt, en het ziet er ook nog eens goed uit. Als je een beetje goed je ruimte leert kennen ga je hier prima producties kunnen maken! Het is in ieder geval een stuk beter aangepakt dan diegenen die zich druk maken over goede monitors, maar intussen 3 lappen noppenschuim aan de muur hebben hangen. ��

Vind het maar een hoop gedoe voor een homestudiotje in een klein kamertje. :?

Gelukkig hoef jij het niet te doen dan, hè? 8o)

Het gaat erom dat hij zijn akoestiek op orde wilt hebben om er goed in te kunnen mixen; wat maakt het nou uit of het een klein studiootje in een klein kamertje betreft of een megastudio, hij zal er toch geen symfonisch orkest in willen gaan opnemen.

Goeie akoestiek is enorm lonend. Zelfs gewoon muziek luisteren is een hele andere ervaring.

Bedoel het niet kwaad hoor, ziet er ook erg goed uit. Maar vraag me gewoon af of het nou echt de moeite waard is. De ergste reflecties in een ruimte zijn over het algemeen goed te behandelen met simpele middelen, verder kwestie van je ruimte leren kennen en weten hoe materiaal dat je goed kent klinkt in andere ruimten..

Dat gezegd, als je er veel moeite in hebt gestopt en het ziet er mooi uit geeft dat minimaal een luxe placebo-effect, das ook wat waard :dubbel: :okdan:

Ben wel benieuwd naar de uiteindelijke voor/na freq response grafiekjes :okdan::okdan:

Bedoel het niet kwaad hoor, ziet er ook erg goed uit. Maar vraag me gewoon af of het nou echt de moeite waard is. De ergste reflecties in een ruimte zijn over het algemeen goed te behandelen met simpele middelen, verder kwestie van je ruimte leren kennen en weten hoe materiaal dat je goed kent klinkt in andere ruimten..

Dat gezegd, als je er veel moeite in hebt gestopt en het ziet er mooi uit geeft dat minimaal een luxe placebo-effect, das ook wat waard :dubbel: :okdan:

Ben wel benieuwd naar de uiteindelijke voor/na freq response grafiekjes :okdan::okdan:

- Dat TS het mooi heeft afgewerkt, betekent niet dat het hem slechts gaat om het 'er maar mooi uit zien'.

- Iedereen met een beetje verstand van akoestiek weet dat het zeker de moeite waard is (voor het mixen), al hoef JIJ er persoonlijk niets om te geven.

- Alle reflecties in een ruimte zijn met simpele middelen te behandelen, maar weten wèlke simpele middelen, waar en hoe te plaatsen, dus de behandeling zèlf daarentegen is minder simpel. Bovendien is Steenwol, zoals TS gebruikt, een heel simpel middel (maar wel uiterst effectief).

- Je ruimte leren kennen is geen substituut voor een goede akoestiek; een akoestisch slechte ruimte laat zich gewoon moeilijk(er) kennen, je wordt namelijk constant op het verkeerde been gezet.
Naarmate de akoestiek beter op orde is, zal je minder capriolen hoeven uit te halen (onder tafels gaan liggen luisteren, buiten in de gang, in de auto, in andere ruimtes, etc.) om tot goede mixes te komen.

- Een placebo-effect heeft geen enkele waarde of nut bij het mixen en is juist wat je krijgt wanneer je in een akoestisch onbehandelde ruimte gaat zitten mixen; het klink geweldig bij jou, totdat je het ergens anders gaat afluisteren. En dat is nou juist wat een goede studio akoestiek zal voorkomen (er vanuit gaande dat je wel een beetje mixing skills hebt, natuurlijk).

Wanneer je een flinke dip in een bepaalde frequentieband, of een sterke resonantie ergens anders is het ondoenlijk daar 'omheen te mixen'. Er worden zaken gemaskeerd, vertroebeld.

Als je gewoon een leuk muziek-hok wilt is een akoestische behandeling niet noodzakelijk.
Sterke resonanties in een ruimte kunnen ook voor spraak erg vervelend zijn, al heb je dat in eerste instantie vaak niet door.

- Dat TS het mooi heeft afgewerkt, betekent niet dat het hem slechts gaat om het 'er maar mooi uit zien'.

- Iedereen met een beetje verstand van akoestiek weet dat het zeker de moeite waard is (voor het mixen), al hoef JIJ er persoonlijk niets om te geven.

- Alle reflecties in een ruimte zijn met simpele middelen te behandelen, maar weten wèlke simpele middelen, waar en hoe te plaatsen, dus de behandeling zèlf daarentegen is minder simpel. Bovendien is Steenwol, zoals TS gebruikt, een heel simpel middel (maar wel uiterst effectief).

- Je ruimte leren kennen is geen substituut voor een goede akoestiek; een akoestisch slechte ruimte laat zich gewoon moeilijk(er) kennen, je wordt namelijk constant op het verkeerde been gezet.
Naarmate de akoestiek beter op orde is, zal je minder capriolen hoeven uit te halen (onder tafels gaan liggen luisteren, buiten in de gang, in de auto, in andere ruimtes, etc.) om tot goede mixes te komen.

- Een placebo-effect heeft geen enkele waarde of nut bij het mixen en is juist wat je krijgt wanneer je in een akoestisch onbehandelde ruimte gaat zitten mixen; het klink geweldig bij jou, totdat je het ergens anders gaat afluisteren. En dat is nou juist wat een goede studio akoestiek zal voorkomen (er vanuit gaande dat je wel een beetje mixing skills hebt, natuurlijk).

Mooi praatje, maar in de praktijk is het voor 90% van de "producers" hier geneuzel in de marge die op andere manieren te ondervangen is. En nee, heb het niet over dedicated mixruimtes of mastering-ruimtes. En nee, heb het ook niet over in een kale galmende ruimte gaan zitten werken.

Heb in het verleden vaak genoeg eigen materiaal mogen vergelijken in anechoische ruimtes, masteringstudios, pro studios enz dus ik lul niet zomaar een uur in de ruimte hier.:okdan:

En placebo is altijd de moeite waard, tenzij je er niet in gelooft.

Ik zie dat de meningen hier verdeeld zijn. Ik laat me echter niet van mijn stuk brengen en doe lekker verder zoals ik bezig was 8~.

@Steve303: Zie ter goed uit! Hoe heb je het paneel aan het plafond bevestigd?
Dat heb ik met oogbouten in het (beton)plafond gedaan. Ik heb zelf staalkabeltjes met een oogje gemaakt en het systeem is ook regelbaar in de hoogte.

Mooi praatje, maar in de praktijk is het voor 90% van de "producers" hier geneuzel in de marge die op andere manieren te ondervangen is. En nee, heb het niet over dedicated mixruimtes of mastering-ruimtes. En nee, heb het ook niet over in een kale galmende ruimte gaan zitten werken.

Heb in het verleden vaak genoeg eigen materiaal mogen vergelijken in anechoische ruimtes, masteringstudios, pro studios enz dus ik lul niet zomaar een uur in de ruimte hier.:okdan:

En placebo is altijd de moeite waard, tenzij je er niet in gelooft.

Kritisch zijn is een ding, maar het moet wel met argumenten.
En 90% van van de 'producers' hier als "geneuzel in de marge" weg te zetten, geldt niet als argument, noch is roepen dat je in het verleden jouw nateriaal waar-dan-ook hebt vergeleken.

Het gaat hier om TS en niet om jou en ook niet om de zgn. 90% van de 'producers', dus zolang jij niet weet wat de ambities zijn van TS met zijn mixstudio, zou je mensen in hun waarde moeten laten.

Tot nu toe zijn jouw commentaren van geen enkele toegevoegde waarde en lijken er alleen op gericht om anderen neer te halen.

Het is leuk dat TS zijn ervaringen/project met het forum wilt delen en om dit niet te verstoren, ga ik dan ook niet meer reageren op jouw negativiteit. :doei:

Ik denk dat je 90% van de postings hier zou kunnen wegzetten als "je kan ook overdrijven, is dat nou nodig?". Ergens onder het veroordelend venijn zit daar wel een interessante metadiscussie, hoe verleidelijk het kan zijn om je vast te bijten op een specifiek technisch aspect van het vakgebied (akoestiek, of voorversterkers, of outboard compressie, of analog summing), en daar een hoop geld en/of moeite in te stoppen die nooit in verhouding gaat staan met objectief geboekte verbeteringen.

Ik denk alleen dat deze posting van Steve nou niet écht de plek is om dat blik open te trekken. Ja, hij gaat all-out, maar het is een relatief goedkope ingreep en houdt hem een paar dagen van de straat. En, vergeleken bij investeren in een preamp van €2000, is het objectieve effect van een mixruimte met goede akoestiek een stuk reëler, anechoische anecdotes daargelaten.

Ja, hij gaat all-out, maar het is een relatief goedkope ingreep en houdt hem een paar dagen van de straat. En, vergeleken bij investeren in een preamp van €2000, is het objectieve effect van een mixruimte met goede akoestiek een stuk reëler, anechoische anecdotes daargelaten.

Zo zit het dus ook in mijn hoofd. Mijn mixen gaan niet direct spectaculair verbeteren maar ook daar ga ik nadien extra tijd voor investeren. En of sommigen het hier nu graag lezen of niet; akoestiek van een ruimte is daar een hoeksteen van. Alles moet geleerd en getraind worden en ik zal dat dan ook gaan doen.

Voor zover mn beperkte akoestische kennis rijkt, zijn een paar van die relatief kleine aanpassingen in je ruimte voldoende om het al lekker te verbeteren. Maw, goed bezig!

Ondertussen is de studio geschilderd en is alle apparatuur verhuisd.
Echter nog niet aangesloten want ik wil eerst de akoestiek verder optimaliseren.
meting%2Buitvoeren.jpg

Ondertussen is dit het resultaat qua metingen.
Groen is de onbehandelde ruimte.
Paars is de behandelde ruimte momenteel nog zonder absorbers op de eerste reflectiepunten.
Boven de 10kHz is het ook oké wanneer ik de speakers apart meet. Echter is door niet 100% juiste plaatsing van de meetmicrofoon het hoog nu wat minder goed op de meting met L en R speaker samen.
onbehandeld%2Bvs%2Bbehandeld%2Bzonder%2Babsorbers.jpg

ziet er al erg goed uit. met een beetje bijschaven en draaien van de spiekers moet het nog wel beter kunnen denk ik . Gebruik je eq op de eind uitgangen van je chain? of gebruik je room software geleverd met de spiekers? . positive opbouwende puntjes zouden zijn, meten op een wat fijnere stand bijvoorbeeld 1/24 of nog hoger.

Nice, die hele dip bij 70-100Hz is foetsie! Misschien de room reverb time ook even meten bij verschillende freqs? Of de Room Impulse Response (RIR).

ziet er al erg goed uit. met een beetje bijschaven en draaien van de spiekers moet het nog wel beter kunnen denk ik . Gebruik je eq op de eind uitgangen van je chain? of gebruik je room software geleverd met de spiekers? . positive opbouwende puntjes zouden zijn, meten op een wat fijnere stand bijvoorbeeld 1/24 of nog hoger.

Ja er wordt zeker nog verder aan gesleuteld. Ik wil graag de resultaten optimaliseren alvorens alles aan te sluiten. Ik kijk er enorm naar uit om in deze ruimte te gaan spelen :).
Ik gebruik geen eq of room software (puur nautuur dus).

Momenteel druk in de weer om de absorbers af te werken:okdan:.

Laatst gewijzigd:
Back