crossbreed gear hulp

dirk78

Ingeburgerd
Ik zoek wat hulp, heb even rondgekeken/gezocht maar ik vind niet zo snel wat ik zoek. Ik ben nieuw in het synth gebeuren, maak en neem wel al jaren muziek op, speel gitaar en bass en wil dat gaan combineren met crossbreed achtige ritmes en bass geluiden. Ik gebruik Sonar voor opnames, heb van alles geprobeerd zoals fruity loops, ableton en massa's soft synths maar het werkt niet echt fijn voor me. Denk dus aan hardware, maar heb geen flauw idee waar ik kijken moet en wat er zoal te koop is. En misschien heb ik ook wel intuitieve software + controller over het hoofd gezien. Zoek iets wat vet klinkt en relatief eenvoudig en intuitief is. Dank :)

Je wilt dus opnemen wat je met je synths speelt en dat, die opnames, op een ander moment, als je op gitaar of basgitaar speelt, met knoppen afvuren en naar behoefte arrangeren / improviseren?
Als je dit wilt dan zou ik eens kijken of je met een loopstation zou kunnen werken. Boss heeft zoiets, zelf heb ik een Electrix Repeater.
Als het software mag zijn heb je Ableton Live. Zoek eens op youtube. In Ableton kan je playlists maken met loops van muziek / composities. Ableton laat zich makkelijk besturen met een midi-controller of iPad (dacht ik).

Mocht dit niet zijn wat je voor ogen hebt zou ik, als ik jou was, de vraag anders formuleren. Succes, Jeroen

Laatst gewijzigd:
herformuleren dan:

Ik heb geen synths, of ik heb alleen soft synths en ik vind het niet prettig werken. Dat geklik en gedoe dempt het plezier van muziek maken.. Ik zoek hints en tips mbt apparatuur om percussieve en bass geluiden te maken. Heb wel eens met Zo'n MC505 gespeeld en dat was best intuitief, maar klonk niet super vet ofzo. Misschien een Virus achtig ding?

Eigenlijk dus gewoon apparatuur die je 'live' kan gebruiken. Ik heb geen flauw idee waar te beginnen. Ableton klonk goed trouwens en was ook eigenlijk nog het fijnst om mee te werken van alle software die ik heb geprobeerd. Ik heb nooit een launchpad oid gehad, maakt dat nog veel verschil?

Er bestaat een apart topic voor je vraag: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=72139.
Je bent immers niet de enige die niet weet hoe die moet beginnen, dus misschien lees je daar suggesties waarvan je denkt, hé dat wil ik ook.

Los daarvan, misschien zijn die Roland Aira-bakjes wat voor je. Maar om je beter te kunnen helpen, zou je eigenlijk even moeten aangeven wat je budget is, of je analoog wilt of niet, of je toetsen wilt, een sequencer, al dat soort dingen.
Overigens weet ik niet wat crossbreed is, dus misschien kan iemand die dat wel weet, je gerichter advies geven.

Laat ff wat muziek op utube horen wat je ermee wilt maken!
Crossbreed werkt toch meestal met samples (kick/snare), gitaren of iig rock invloeden en dikke vette basslijnen allemaal plat gecompressed tot een ton of bricks.
De ritmes zijn echt 100% samples en flink EQ-en, de basslijnen kan van alles zijn, maar ook vaak gesampled en dan zwaar bewerkt.

Ofwel, laat even iets specifieker horen wat je wilt bereiken dan kan je beter geholpen worden

Dank heren, ik realiseer me dat deze vraag al 100x gesteld is, maar ja, je weet niet wat je iet weet he. Heb de eerste pagina van dat draadje gelezen en idd, dat helpt al.

Ik kna in principe Sonar als sequencer gebruiken, maar dan moet ik alles automatiseren en ik wil graag het live gevoel houden en dingen on the fly kunnen aanpassen. Het lijkt er dus op dat ik een workstation zoek, waarbij ik een controller heb (ik wil absoluut knopjes, muizen en toetsenbord is een afknapper voor me), een sequencer zodat ik patronen (maar ook bijv maatsoorten) kan aanpassen en een engine met een basis set aan sounds zodat ik gelijk wat kan gaan vogelen. Ik heb bijv wat met Adrenaline gedaan, maar dat is allemaal preset en lastig aan te passen. Ben zo een avaond aan het muizen zonder muziek te maken voor m;n gevoel. Ik zou de flexibiliteit willen hebben om zelf samples in te laden, maar wil ook graag met een library aan de slag kunnen waarbij ik vrij ben om te zoeken naar geluiden. Daarbij ligt de nadruk op drum en bass en industrial hard-core (crossbreed is een mix van drum e bass, hard-core en metal), zowel wat betreft primaire instrumenten als muziek stijl.

Denk aan Noisia:

https://www.youtube.com/watch?v=sy6prF4QQsA

Maar ook the hard way:

https://www.youtube.com/watch?v=TYJum1KYJHg

Shizit:

https://www.youtube.com/watch?v=z5KfDjOXRxs&list=PLI5hMwerUYPcrExo-4m1v9G_ceyBtqTlV

Iszoloscope:

https://www.youtube.com/watch?v=oCDJB93Tp-o

Ik hou ook van massive attack, UNKLE, Nine inch nails etc, maar dat is niet m;n primaire insteek.

Wat ik zoek is een goede basis set waardoor ik em kan concentreren op het leren omgaan met de apparatuur en muziekmaken, maar ik heb geen flauw idee waar te beginnen. Dat goede sounds en muziek niet uit een bakje komt is me duidelijk, ik zal het er zelf moeten uithalen. Ik zoek vooral brute, aggressieve sounds, in dat draadje wordt de Access Virus dan bijv. genoemd. Die ben ik al vaker tegen gekomen bij gasten die vette dingen maken, dus dat zou een optie zijn. Voor Ableton Live geldt min of meer hetzelfde.

even wat details die in dat andere draadje als belangrijke info wordt genoemd:

- Het bedoeld gebruik is: drum men bass lijnen maken als compositie, dus niet enkel een paar maten die ik in een editor laadt
- Mijn budget is: tsja, het mag wat kosten, Liever 1x iets meer uitgeven en dan klaar zijn dan telkens de frustratie van nieuwe leercurves.

- Eventueel andere gear die je hebt: alles om op te nemen en af te luisteren, soft synths etc ook, maar dat werkt niet voor me, ben dan aan het programmeren ipv muziek aan het maken (no offense :) ).

Ter vergelijking: ik neem gitaren en bass op zoals ik ze hebben wil, voeg dan hoogstens nog wat reverb en bass toe. Heel soms ga ik los met de productie, maar dat is dan in een eindstadium waarbij ik extra's wil toevoegen, de back-bone van het nummer staat dan gewoon.

Drums neem ik droog op en bewerk ik vervolgens totdat het klinkt zoals ik het hebben wil, maar eigenlijk zou ik dat ook aders willen, zodat ik niet afhanklijk ben van drum patronen maar losse samples heb waarmee ik de patronen kan creeren en vervolgens ook sequencen. Ik heb met EZdrummer en drumkit from hell gestoeid, maar again: muis en toetsenbord werken niet voor me. Heb net een MPC controller met software geleend die ik nog niet aan de praat heb gekregen, dat lijkt me al wat intuitiever werken voor het creeren van drums. Voor de melodieuze kant heb ik dan waarschijnlijk een keyboard nodig? Klopt dat? Is er iets wat die functies integreert? Launchpad plus Ableton, Access Virus iets anders?

Die aIra lijkt me aan bovenstaande voldoen, maar ik weet niet wat een Roland System-1 Plug-Out Synthesizer doet? Heb ik dan nog een parate mixer nodig om de verschillende modules onderling af te stemmen? Welke alternatieven zijn er, dan ga ik eens langs bij een van de grote muziekwinkels om ermee te stoeien.

Dank iig helpt enorm!

Zoek eens op ableton live controllers. In ableton kan je al je zelf gemaakte breaks en basslijnen op aparte clips zetten en die kan je vervolgens met bijvoorbeeld een Akai APC aan en uit zetten. Verder heb je dan meer knoppen om je FX te tweaken.

Crossbreed / DnB maak je erg lastig live omdat het voor 90% leunt op vooraf gemaakte breaks en basslijn samples die tot in de treuren zijn getweakt met FX en compressie. Dit zal je dus vooraf thuis moeten maken van samples en soft synths/hardware synths. Softsynths zijn wat dat betreft makkelijk omdat je alles in je project kan opslaan en digitaal kan aansturen.

Verder kan je eens kijken naar een hardware synth om zelf je geluiden te maken en tweaken. Een virus is erg vet en heel breed, daar kan je veel mee maken. Hard en agressief kan bijv. met een minibrute of MS20 oid, maar die zijn wel beperkter in het te maken geluidspalet, maar wel super handson omdat er zoveel knoppen op zitten.

Kijk ook eens naar een Octatrack of andere machines van Elektron. Zelf geen ervaring mee, maar ik zag ooit iVardensphere (zit in dezelfde hoek als Iszoloscope) live en hij gebruikte een Octatrack om live andere (modulaire) synths aan te sturen, tracks te starten, effecten toe te passen, de hele reutemeteut. Maar sowieso denk ik dat je meerdere synths en effecten (m.n. distortion) nodig gaat hebben. Succes met je zoektocht.

iig is de sound bruut ja :). Ik ben ook nog eens goed aan het kijken wat er voor controllers zij voor ableton, kan ook nog een optie zijn. Hoe dan ook dank voor de hulp en ik zal iets posten als ik een stap verder ben!

ok wat rondgekeken en ik zou graag wat goedkoper beginnen, meer uitgeven is meestal een kleine moeite ;).

Ik zie hier de yamaha RM1x vaak voorbij komen, heb zelf al eens eerder naar een Korg electribe gekeken, leek wel interessant, en een beatstep pro om Ableton aan te sturen lijkt me ook wel interessant.

Een belangrijk detail voor mij is dat ik meerdere maatsoorten wil kunnen gebruiken, niet alleen 4 kwarts maten. Kan dat of vraag ik dan iets speciaals?

Ik heb een psuh voor wienig gevonden. Zou alles moeten kunnen wat ik wil. Ben benieuwd...

leuk, je terugkoppeling. Als je wat hebt, post je de SoundCloud-link? Ben benieuwd!

Back