2x BCR2000 in NI MASCHINE

Hallo,

I gebruik 2x een BCR2000 in Cubase 5 en heb een preset voor U-he Bazille gemaakt.
Nu gebruik ik sinds kort NI MASCHINE en wou dit in de MASCHINE software ook zo configureren dat mijn preset werkt (dus zonder cubase). Beide BCR's worden erkend maar het probleem is dat bijna alle CC-nummers reeds gebruikt worden op de eerste BCR en daardoor blijft er niks over voor de 2de. In Cubase kan je dit makkelijk oplossen door bv. met NRPN te werken of door de 2de BCR te laten binnenkomen op een ander kanaal van de synth en via de midifilter.

In de MASCHINE software kan ik onder midi input een kanaal kiezen. Als ik dit op kanaal 2 zette ipv. "all" hoopte ik dat de knoppen op de 2de BCR (die op kanaal 2 staan) dan zouden werken, en dat doen ze ook, maar ze bewegen dan ook de knoppen van kanaal 1 die op de 1ste BCR toegewezen zijn. De eerste BCR werkt dan niet meer, omdat de midi in dus op kanaal 2 staat...

Kan iemand me zeggen of het überhaupt mogelijk is wat ik probeer te doen en wat ik eventueel verkeerd doe?

Dit is reeds het geval, de preset op de 2de BCR staat op kanaal 2, zoals hierboven vermeld.

Ohja... misschien stuurt Machine dan weer de inkomende midi van kanaal 2 uit op kanaal 1.
Ik ken machine niet maar het lijkt me dat je midi input wel op all moet staan en dat je het moet zoeken in de midi output van machine.
Maar je zou met 2 BCR2000's wel genoeg CC moeten kunnen gebruiken op 1 kanaal. Er zijn 127 CC's die zijn niet allemaal bruikbaar maar je zou er toch 64 moeten kunnen vinden. Moet je wel voor alle druknoppen ed note nummers gebruiken.

Bedankt shiftr,
Bij de midi out kan ik niet veel kiezen. Maschine heeft 1 midi-out aan de controller en die instellingen zijn daarvoor. Bv. wanneer je de midinoten wil doorsluizen naar een externe synth.
Bij de algemenr midi instellingen heb ik bij de inputs en outputs de 2 BCR´s geactiveerd maar bij inputs alleen was waarschijnlijk voldoende? Er gaat niks terug naar de BCR´s.

Ik gebruik momenteel 80 CC´s voor de 1ste BCR. De enige die ik ontdekte die niet werkte was CC123.
Dat met die notenummers is wel een goed idee maar gaat niet omdat alle drukknoppen via de increment functie zijn ingesteld met verschillende steps, en met notenumber is er geen incrementfunctie.

De softsynth is nogal complex:

bazille_091.jpg

Laatst gewijzigd:
Even dit:

• Voorzover ik weet kan je in de Maschine software (dus als je standalone werkt) geen midi cc's opnemen. Als ik bv de cutoff van een vst koppel aan draaipot op m'n midi controller knop dan werkt deze wel, maar opnemen doet de software niet.

• Macro knoppen koppelen aan de cutoff en deze macro knop vervolgens koppelen aan een midi cc draaipot werkt ook.. maar dat neemt de software ook niet op.

• Enkel als je aan de macro knop zelf daait op de Maschine controller (met de autowrite knop ingedrukt) neemt hij je bewegingen op..

Ok, dat heb ik even getest en klopt helemaal...heel jammer.
Terug naar Cubase dus en Maschine als VST laden dan maar.
Ofwel mijn laptop gebruiken om Maschine te bedienen en dan via de midi-out, de midi doorsturen naar de Cubase PC als input voor Bazille.
Werk jij met de standalone versie Furious5 ?

Ja das balen dat hij geen midi cc's opneemt.. Net als dat een extern midi keyboard niet werkt met de arp, scale en chord modes..

Maarr...

Die macro knoppen op de Maschine controller zijn toch wel handig, vooral omdat de functie boven de knop in de lcd staat. En je kan ze vrij configureren, hoeft geen 1 apparaat te zijn per page.. dus de cutoff van 8 synths naast elkaar bijvoorbeeld.. Of page 2 van de macro knoppen gebruiken voor bijvoorbeeld je effecten. Of page 3 enkel voor je acidsynthje. Je kan alles door elkaar heen gebruiken. Erg cool.

Ja ik werk standalone.. ik wil zoveel mogelijk op de Maschine controller doen..

Ja ik volg je threads over de Maschine al langer hier op SF. Daar heb ik best al wat van geleerd.
Voorlopig gebruikte ik ook alleen de standalone, vooral omdat ik nog veel te leren had en zo minder afgeleid was, maar die dingen die jij aanhaalt:

Ja das balen dat hij geen midi cc's opneemt.. Net als dat een extern midi keyboard niet werkt met de arp, scale en chord modes..

wil ik echt niet moeten missen door de standalone te gebruiken.
Is het trouwens mogelijk om dezelfde VST die op sound1 geladen is, nogmaals op sound2 te laden? (dezelfde instantie van die VST bedoel ik)

Ben nu terug in Cubase en hier was het dus geen enkel probleem.
3 midisporen gemaakt met dezelfde instantie van Bazille.

Spoor1 met BCR1 als input op kanaal 1
Spoor2 met BCR2 als input op kanaal 2

Allebei in monitormodus en omdat spoor2 alleen op midichannel2 ontvangt kan ik alle cc's gewoon opnieuw gebruiken zonder overlapping.

Spoor3 met de externe midi-out van Maschine VST als input.
Spoor4 Maschine VST, hier moet je wel even de output naar extern zetten.

Ja ik volg je threads over de Maschine al langer hier op SF. Daar heb ik best al wat van geleerd.
Voorlopig gebruikte ik ook alleen de standalone, vooral omdat ik nog veel te leren had en zo minder afgeleid was, maar die dingen die jij aanhaalt:

wil ik echt niet moeten missen door de standalone te gebruiken.
Is het trouwens mogelijk om dezelfde VST die op sound1 geladen is, nogmaals op sound2 te laden? (dezelfde instantie van die VST bedoel ik)

Ben nu terug in Cubase en hier was het dus geen enkel probleem.
3 midisporen gemaakt met dezelfde instantie van Bazille.

Spoor1 met BCR1 als input op kanaal 1
Spoor2 met BCR2 als input op kanaal 2

Allebei in monitormodus en omdat spoor2 alleen op midichannel2 ontvangt kan ik alle cc's gewoon opnieuw gebruiken zonder overlapping.

Spoor3 met de externe midi-out van Maschine VST als input.
Spoor4 Maschine VST, hier moet je wel even de output naar extern zetten.

Je kan een stance van een vst op elke pad laden (soundslot). Dus in principe 16 x per group.

Je kan een stance van een vst op elke pad laden (soundslot). Dus in principe 16 x per group.

Ja, maar dan zit je met 16 synths in je group, terwijl ik dan zogezegd 16x dezelfde instantie van die synth zou willen hebben.
2 keer zou genoeg zijn hoor ;) maar als dat kan, kan ik die 2xBCR setup toch uitvoeren denk ik. Door de 2de instantie op een ander midispoor te routen.

Anyway, in Cubase loopt alles veel vlotter.

Wat me bijvoorbeeld heel hard ergert is het feit dat je wel VST's kan laden in Maschine maar dat je niet
door de presets kan scrollen met de controller. Dit kan je alleen als je elke preset eerst opslaat in Maschine-formaat en die map toevoegd in de userlibraries. Als je hier je tijd voor neemt is nadien wel geweldig, maar het is heel tijdrovend...

@ Shiftr

Er zijn 127 CC's die zijn niet allemaal bruikbaar maar je zou er toch 64 moeten kunnen vinden.

Heb je daar eigenlijk meer informatie over ? Voor het programmeren gebruik ik zowel de BCR zelf als BC Manager van Mountain Utilities en in die laatste zie ik vaak dingen verschijnen zoals bv: "breathcontroller" of "footpedal" als ik bepaalde cc's kies.

Ja, maar dan zit je met 16 synths in je group, terwijl ik dan zogezegd 16x dezelfde instantie van die synth zou willen hebben.

Wat me bijvoorbeeld heel hard ergert is het feit dat je wel VST's kan laden in Maschine maar dat je nietdoor de presets kan scrollen met de controller.

Ok, je wil dus verschillende midi tracks routen naar dezelfde vst instance.. Nee dat kan niet.

En van die presets kiezen is idd jammer.. Maar wie weet in de volgende updates. Daar zou ik heel erg blij mee zijn :)

Sinds de laatste update is dit allemaal mogelijk :)

Sinds de laatste update is dit allemaal mogelijk :)

ook presets scrollen voor een externe vst?

Dat is toch alleen als je vst's NKS ready zijn? Dus je bent afhankelijk van een recente update van je vst, bij oudere vst synths kan je dus nog steeds geen presets kiezen..

Nee sorry, ik bedoelde deze:

je wil dus verschillende midi tracks routen naar dezelfde vst instance.. Nee dat kan niet.

Gewoon rechtsklik en copy kiezen en plaken bij de volgende sound, waarschijnlijk gewoon overgekeken...

Dat is toch alleen als je vst's NKS ready zijn? Dus je bent afhankelijk van een recente update van je vst, bij oudere vst synths kan je dus nog steeds geen presets kiezen..

En dat gaat ook nooit meer veranderen sinds die invoering van NKS in Maschine..."met een vork kan je ook soep eten" moeten ze gedacht hebben...

Nee sorry, ik bedoelde deze:

Gewoon rechtsklik en copy kiezen en plaken bij de volgende sound, waarschijnlijk gewoon overgekeken...

Ah ok, goed dat je er achter bent.

Meerder Maschine tracks naar een dezelfde vst instance routen wist ik eigenlijk wel :)
Wat ik doe is met [duplicate] de pad kopieren en daarna in de output/midi hem laten verwijzen naar de originele pad. Zo doe ik het ook met externe midi.. super easy..

En over dat NKS.. zou leuk zijn als meerdere plugins dat overnemen.. Maar tja, er blijft altijd wel iets wat niet ideaal werkt aan dat ding.

Back