Hoe sequence je anno 2015

Hoe sequence je anno 2015

• Hardware: Simpele 16 steps sequencer als Korg SQ10, Doepfer DarkTime.

Stemmen: 0 0,0%
  • Hardware: Simpele JSQ60 of MSQ100

• Hardware: geavanceerde sequencer als MSQ700, Kawai Q80, Alessis MMT8

Stemmen: 4 7,8%
  • Hardware: Sequentix Cirklon / P3

Stemmen: 5 9,8%
  • Hardware: MidiBox

• Hardware: Oberkorn, MAQ16, Regelwerk

• Software: Atari, Apple Macintosh (pre 1995), Commodore

Stemmen: 1 2,0%
  • Software: Cubase, Logic, Ableton, Bitwig

Stemmen: 22 43,1%
  • Anders, namelijk...

Stemmen: 19 37,3%

• Totaal aantal stemmers
    51
  • Enquete gesloten .

Enzo.F

vrijwillig lid
sinds jaar en dag is de computer niet weg te denken uit de muziekstudio. In de jaren tachtig Sinds er veel gebruik gemaakt van Atari, Commodore en later ook 486-gebaseerde software voor sequencing.
Hardware is ook een optie, vooral als je modular-synths hebt is een euro-rack sequencer bijna een must-have.
Maar denk ook eens aan de dedicated sequencers als de MSQ, MMT8, Q80 en dergelijke.
En niet te vergeten geavanceerde hardware tools als MidiBox, MAQ16, Regelwerk, Sequentix P3 en Cirklon.
Er is dus nogal wat te kiezen.

Waarmee bouw jij de songs, stuur jij je hardware en software aan, wat is jouw centrale sequence-werkpaard?

Zaq
De interne seq's vd gear doen mee, en de dark time luistert ook mee.

MPC4000 : 128 sequences met elk 99 traks - 2 sequences (met verschillende lengte) kan je tegelijk laten lopen - leuk voor ratcheting.... - 4 INS & 4 OUTS, lekker

Cirklon, meest voor het monophonische "step"-sequencing werk.
Cubase, meest voor het polyphonische werk en VSTs.
MAX/MSP (met Rewire sync naar Cubase) voor generatieve/algorithmische sequencing

Mvg.

CoolRunning

Ik gebruik mijn macbook als masterclock waar dan alles met een eigen sequencer met mee loopt.
Ableton live stuurt mijn key synths aan & mijn beatstep pro me modules zonder sequencer. ve

Jaren lang heb ik met heel veel plezier een RM1x als sequencer gebruikt. Sinds een jaar of drie zit ik op Cubase, en wil nooit meer terug.

Ik gebruik vooral Ableton Live als centrale hub voor zowel MIDI als audio, maar ook de ingebouwde sequencers van veel van mijn hardware (met start/stop en master clock via Ableton). Ik vind een step sequencer op hardware wel een enorme plus dus die gebruik ik graag. Maar een hardware sequencer als hart van mijn setup, nee.

Yamaha QY700 voor MIDI sequencing. Electribe ES1 voor drums. V-Studio voor audio.

En nu nog een manier vinden om dat allemaal met elkaar te laten syncen en de oude synths aan te sturen. Want ik bezit deze setup wel, ik heb hem ivm verbouwingen nog nooit aan elkaar proberen te knopen.

Voordat ik de Cirklon kocht gebruikte ik alleen de sequencers die de drumbakken aan boord hebben met de sequencers van de JX3p, SH101 en de MC202. De triggers van de 808, 606 en 707 zorgden voor heb in de pas lopen van de SQ10.

Nu ik de Cirklon in mijn workflow heb geïntegreerd doe ik alles met de Cirklon. Midi, CV en automation / modulatie. De SQ10 en DarkTime laat ik nog wel eens met een trigger meelopen maar wat dat oplevert heb ik nog niet echt in tracks verwerkt.

Ah, de Cirklon. Ik moet zijn mogelijkheden nog wat uitzoeken, maar er is een kans dat die mij ooit afscheid doet nemen van de lovely QY700 "kassa" omdat die beter bij mijn manier van muziek maken past.

De OT (doet 8 x polyfoon) en de sequencer van de Pro2 (doet 16 x monofoon via midi) en 4 x CV. De Cirklon vond ik tegenvallen (prijs/mogelijkheden) die heb ik dus snel weer weggedaan...

Ik heb gisteren een TR626 als sequencer gebruikt voor een Yammie DX7. Beperkt maar was bovenverwachting leuk. Alleen de gate-time is wel erg kort en kan dat volgens mij niet aanpassen in de 626 ?

Voor live optredens:
- Serge TKB
- Moon M569
- Future Retro Mobius

Voor thuis gepiel:
- Roland MSQ700
- Roland CSQ600
- MFB Step64

Voor de rest is de interne sequencer van bijvoorbeeld de TR909/TR808 prima en kan ik ook goed uit de voeten met de MPC2000XL en RM1x.

Direct live in een daw spelen vind ik laatste tijd wel heel tof, en heel bevrijdend ook. Zeker als je de niet opde bpm/metronoom kijkt en gewoon wat speelt. Niet zo mierenneuken met midinootjes, als het niet goed is opnieuw inspelen. Dan oefen je ook je skills wat meer.

Back