Ga ik veel verschil merken tussen 1GB vs 512MB RAM?!!..

Het is zelfs zo dat als je een wat ouder moederbord hebt, de boel trager kan worden met te veel geheugen.
Dit ivm de maximum cacheble memory. Deze staan in moederbord specs aangegeven. Als je dan boven die grens gaat zitten wordt dat geheugen niet meer gecached. En dat maakt het veel trager.

inderdaad vroeg ik mij ook af hoe dat zat met 't maximum voor W98se. Ik draai een p4 2,4 ghz met 256 ddr, en vroeg mij af of het nut heeft er 256 bij te knallen, als w98se dat erbij optelt ......

Waarom ik op w98se draai ? stabiel als een atari, nu 2 jaar (sinds installatie) geen één keer hoeven herinstalleren.
Ik gebruik 'm puur voor midi (soms softsynths, trackers met pluggins, etc) , offline masteren en games .....

Inet doe ik met losse P3 800mhz met 512 sdram W2000 ........

Straks even tosti maken met Breville sandwich toaster TR5, 230v 640watt

Alle Win 9x/ME versies werken wel met meer dan 256Mb, maar Windows zelf, kan maar maximum 256Mb beheren.
Of een PC met die versies opstart of niet, hangt gewoon af van het maximum dat per geheugenslot kan geplaatst
worden en wat het bord in totaal aankan.
Ter illustratie, ik heb nog ergens een Asus P2B draaien, waar 768Mb insteekt ( draait ME en XP Pro )
en idem een P3B met 1Gb ( draait ME, W2000Pro en XP Pro )
Die PC's draaien alle besturingssytemen probleemloos, maar hoedanook zit ingeval ME alles boven 256Mb
overbodig te wezen.
Dus ja, je kan meer geheugen plaatsen dan het besturingssysteem aankan, zoveel als het moederbord kan hebben,
maar als je alleen 9x/ME versies draait, heeft meer dan 256Mb absoluut geen zin.

:doei:

Oh.. en inderdaad, het maximum cacheable geheugen speelt ook nog mee, zoals Sander zegt...
Met een wat ouder bord kan de PC wel degelijk merkbaar trager worden als er teveel geheugen
werd geplaatst, dat heb ik zelf ook al meermaals gezien.

:biertje: :doei:

check sowieso even in de manual van je moederbord hoeveel geheugen die aankan. Sommige gaan maar tot 512MB (of minder als ie echt oud is) namelijk.

Overigens schrijft iedereen weer wat anders over het geheugen gebruik van w9x.
Alleen over 1 ding zijn we het eens, w9x gaat klote om met geheugen.
als je programma afsluit, wordt er vaakeen heel stuk geheugen niet vrijgegeven.

Ookal zou win9x tot maar een bepaalde grens geheugen kunnen gebruiken, dat betekend niet
dat je proigramma's er dan geen gebruik van kunnen maken. (bijv autocad).

Bij mijn weten is het bijkomende voordeel van uitbreiding naar 1 gb onder windows xp ook dat je het virtueel geheugen kunt uitschakelen. In mijn ogen kan dat een extra snelheidsvoordeel opleveren, daar nu de langzamere hardeschijf niet meer gebruikt wordt als zeg maar "ram geheugen".:L

Ik zelf heb daarom voor ogen om dit te doen heb nu zelf een 256 MB Laptop.
This natuurlijk zo dat dit geld voor de huidige situaties en niet voor toekomstige situaties waar programma,s weer meer geheugen slokken zullen, en daardoor toch meer ram geheugen zal nodig zijn, cq inschakeling van Virtueel geheugen.

hallow, mag ik nog een vraag aan het geheel toevoegewn, hoe zit het met reason, merk je met reasonveel verschil tussen 512 of 1024 ?

en ik heb de vreemde ervaring dan mij P3 550 na het upgraden naar 512 alleen meer minder is gaan presteren (kwa reason vooral)

Origineel geplaatst door sander
Ookal zou win9x tot maar een bepaalde grens geheugen kunnen gebruiken, dat betekend niet
dat je proigramma's er dan geen gebruik van kunnen maken. (bijv autocad).

Geloof je dit zelf?

Beetje raar dat in deze thread zoveel mensen lopen te blaten zonder dat ze weten waar ze het nou over hebben.
Je douwt gewoon er geheugen bij en het werkt of werkt niet. Aan theoretisch gezwam hebt je niets aan want als dat mobo niet meewerkt of je OS dan ben je mooi de l*l. Dat reepje kun je altijd weer terug brengen bij de winkel waar je het gekocht hebt en je geld terug krijgen.

Als je nu nog Win9x gebruikt lijkt me upgraden van hardware zowieso zinloos. Schakel dan over naar een nieuw OS. Als voor de hardware die je nu hebt nog geen 2000/XP drivers hebt kun je net zolang op Win9x blijven werken totdat hij kapot gaat en als je tegen die tijd geen geld hebt om een nieuwe computer te (willen) kopen dan heb je gewoon pech.

Blijkt gewoon dat MS (oftewel M$) expres ervoor heeft gezorgt dat je niet boven de 512Mb met Win9x meekon en dan over moet schakelen naar 2000/XP. Ik zou daar niet te lang over nadenken en gewoon kiezen. Niets doen of meegaan.

Ik heb bijv een PIII 600 en had er een reepje van 128Mb bijgezet en hij ziet maar de helft. Nog geen ramp want als dat op is dan draai ik die reep gewoon om. ;)
Maar m'n 2000 draait nu wel wat lekkerder. Alleen wordt het m'n nieuwe webserver en gaat die oude Pentium d'ruit.

Je moet gewoon met hardware meegroeien. Da's de hele kunst van die PC's dat je blijft kopen. Maar dat wist je toen je d'r aan begon.

peta ??

Eeh, mwoah ik weet niet...HAVO is al wat jaartjes geleden =(

ik wilff een nieuwe vraag in deze thread gooien (ik weet niet waar ik m anders kwijt kan)
processor: AMD Athlon barton of Thorougbred wat is het verschil ? en wat betekent dat voor audio gebruik ?

niemand enig idee over de verschillen tussen de verschillende AMD procersoren en de gevolgen daarvoor voor audio gebruik (AMD athlon XP/MP Barton/Thorougbred ik kan er weinig over vinden aangaande audio

Back