Shruthi - bouwen of is het wat beters?

Terracide

Superheld
Ik ben een aantal jaar geleden gestopt met muziek maken en heb alles verkocht. Ik ben me op andere hobbies zoals arcadekasten en flipperkasten gaan richten en dat heeft er voor gezorgd dat ik nu prima kan solderen, en met eagle printjes kan maken.

Nu is er toch weer wat gaan kriebelen en ik ben nu aan het kijken of ik iets leuks kan gaan bouwen. Niet te duur en iets wat instant fun is. En ik ben tegen zo'n Shruthi aangelopen in mijn onderzoek. Dat kastje lijkt me wel wat en dan met name de XT variant. Ik zou het liefst iets willen waarmee ik geen PC nodig heb, dus een sequencer erin is handig. Maar als ik goedkoop een sequencer kan bouwen is dat misschien ook leuk. Maar een synthje met effectjes is dus ook handig aangezien ik niets meer heb. Ik ben gisteren mijn zolder op gekropen en zag dat ik nog een Novation SL25 midikeyboard heb en een Roland VM3100 mixer. En meer is er niet meer!

Ik ben er al zolang uit dat ik zover achterloop, dat het verder inlezen mega veel tijd kost. Misschien hebben jullie suggesties voor mij? Ik heb ook die modulaire modules gezien maar ik ben bang dat dat vele honderden euro's gaat kosten voor je dan echt wat hebt. Dus een all-in-one heeft de voorkeur.

Een shruthi is een superleuke synth voor weinig als je hem zelf bouwt. Tegenwoordig niet meer te koop bij mutable instruments maar wel via tube ohm. http://www.tubeohm.com/TubeOhm/Shruthi.html

Maar als je handig bent met eagle enzo: Alle sourcefiles staan op github en je kan de pcb's zo ook zelf (laten) maken.

Maar een shruthi is een monofone synth en is geen all one one groovebox. Nummers maken met alleen een shruthi zal je niet lukken. Dan zou je toch meer aan een grooveboxen van bv korg roland of yamaha moeten denken. Maar die zijn natuurlijk niet DIY. Ik ben nog geen enkele DIY synth tegengekomen die een hele groovebox is in die zin dat je er hele nummers op zou kunnen maken.

De goedkoopste/simpelste manier om nu weer te beginnen lijkt mij de korg volca sample. Kost echt geen drol en je kan er snel eenvoudige geinige dingen op maken.

Wat synth DIY betreft is de modular (eurorack) wereld heel groot en vol op in beweging. Maar tel er gerust nog een 0 bij op. En modular muziek maken is ook echt een andere tak van sport die je wel moet liggen. Maar ik zie wel ergens een connectie tussen grote modular systemen en flipperkasten :D

1 pcb maken wordt wel heel duur, dan bestel ik er gewoon 1. Ben nu alleen aan het twijfelen over een XT of een gewone. Hoeveel duurder zou de BOM zijn voor een stel extra POTs. Wat is er nog meer wat duur is aan een XT? En een beetje jammer is dat ik geen case kan printen voor een XT. Met zon kleine lukt dat nog wel.

Ja weet dat het geen groovebox is. Dacht erover om een simpele mpc500 te kopen (had vroeger een grote MPC) om die als sequencer te gebruiken.

Van de MPC hoor ik altijd dat je de 1000 moet hebben en niet de 500 .. maar het fijne weet ik daar niet van.

Maar samen met een MPC heb je zeker wat aan een shruti...
Grof geschat denk ik dat je tussen de €50 en €100 duurder uit bent aan de bom voor een XT ligt er een beetje aan hoe goedkoop je kan en wil scoren. De case wordt natuurlijk ook groter/duurder.

De shruthi werkt ook zonder de XT versie al heel makkelijk. Maar de XT is ook zeker de moeite waard. Als ruimtebesparing geen issue is en geld ook niet teveel zou k voor een XT gaan.

Voor beide kan je vrij makkelijk een plexi case laser snijden (in je lokale fablab). Daar zijn ook veel ontwerp files voor beschikbaar.
Er zijn soms ook mooie metalen cases beschikbaar via Adrian op het MI forum. Maar ben zelf al wel een half jaar aan het wachten op de XT case.

Als je het leuk vind om te knutselen kan je ook een eurorackje beginnen met DIY spullen erin. Je kan een case maken van karton of hout en daar vanalles aan sequencers / oscs / filters / fx inhangen.
Maar een shruti (xt) is wel een leuk ding, maar niet standalone. De sequencer is niet erg handson, dat is echt stapje voor stapje programmeren. Klinkt wel goed overigens hoor!

Wat ook een leuk (polyfoon) bouwprojectje is, is de Audiothingies P6

http://www.audiothingies.com

Ziet er leuk uit, heb hem gebookmarked ga hem vanavond verder onderzoeken, wel leuk dat ie polyphonic is.

@SB-SIX ik denk dat het dan allemaal wel erg duur wordt. Wil het een beetje simpel en goedkoop houden. Het is allemaal maar om te spelen....

@Shiftr ja die mpc1000 kan je alternatieve firmwares opzetten en een harddisk maar voor wat ik wil doen is de prijs erg belangrijk :)

Ik vind de combi Rm1x en yamaha A3000 nog steeds fantastisch. Samples haal ik overal vandaan..en zet ik om naar akai-formaat dat de yamaha ook kan lezen. Die volca sample lijkt me ook wel wat idd.

De Shruthi is simpel om te bouwen en de documentatie is echt ontzettend goed.

Tja, uiteindelijk kost zelfbouw ook veel euro's - je rekent alleen vaak je eigen tijd niet als zodanig mee :)

Shruthi bouwen ben je met een beetje ervaring en zonder haast zo'n 4 uurtjes mee zoet. Als je zelf de onderdelen bij elkaar zoekt kan het ook weer iets goedkoper en ben je ook zo weer een avondje of misschien 2 mee bezig.
Ik heb hier trouwens een old crow CS-80 filter PCB voor de shruthi liggen.... De verzendkosten waren zo hoog dat ik er maar 2 heb besteld zodat ik die kon splitten met iemand hier in NL. Voor de CS80 filter zijn niet de fantastische Mutable Instruments bouwbeschrijvingen beschikbaar dus voor iemand die weet wat hij doet....

Zo moeilijk kan het niet zijn zolang er geen smd delen opzitten want dat vind ik lastig daar neem ik altijd eerst een biertje bij om niet te trillen. Past zon filter in een standaard kastje bij een Voiceboard of is het een vervanging?
Man ik wil echt die old crow minius bouwen! Zal ik gewoon een pcb bestellen voor op het schap? :)

Edit: hoeveel goedkoper is het om zelf de onderdelen te sourcen van de Shruthi zelf? Iemand een idee?

Laatst gewijzigd:
Edit: hoeveel goedkoper is het om zelf de onderdelen te sourcen van de Shruthi zelf? Iemand een idee?
\

Ligt er helemaal aan wat en hoe je dat wil....

Nadeel van zelf sourcen is dat bij sommige dingen onvermijdelijk verzendkosten komen... En dat vaak niet alles op 1 plek te krijgen is....
www.reichelt.de is 1 van de goedkoopste met goede kwaliteit onderdelen maar relatief kleine catalogus en niet alle onderdelen voor een (standaard) shruthi. (vooral de switches)
www.mouser.com heeft het grootste assortiment is iets duurder maar daar kan je denk ik alles in 1 keer bestellen en hebben gratis verzendkosten bonen €65,-

verder kan je natuurlijk nog veel goedkoper via ebay enzo dingen uit china laten komen als je daar het geduld voor hebt.

Je hebt natuurlijk ook keus in verschillende kwaliteit onderdelen. Zo kan je bij buydisplay: http://www.buydisplay.com/default/erm1602sbs-6
een schermpje kopen voor $1,85
Maar ik kan je aanraden om voor het scherm wat meer uit te geven en bv bij mouser een newhaven te kopen voor €10,88

En ik kan je ook aanraden om in het https://www.muffwiggler.com/forum/viewforum.php?f=17 forum te verdiepen voor je aan old crow projecten begint. Daar is echt alle info...

@Shiftr bedankt! Ik heb zelf een mainboard ontworpen en daar heb ik spullen altijd bij TME.EU gekocht omdat het daar veel goedkoper is. Maar idd ze hebben nooit alles wat je nodig hebt. Ik was al wat op dat forum aan het lezen, das een goed forum!

ohja tme.eu heb ik zelf nog nooit besteld maar ik vergeet die vaak... moet ik ook eens wat vaker op kijken...
Mocht je trouwens een btw nummer hebben. Dan kan je bij farnell een account maken en is alles gratis verzending. Ook als je 1 weerstandje besteld. Heb ik ook en is wel heel erg handig.... Maar ze zijn niet echt goedkoop in de onderdelen verder.

@shiftr:
Ja, leuk om via farnell een enkel weerstandje te bestellen. Als je het vóór 16:00 doet, dan staat UPS de volgende ochtend aan de deur met een hele grote envelop waar dat ene weerstandje in zit.
Met een beetje mazzel duurt het 3 dagen en komt het helemaal uit de states via een reeks aan vervoermiddelen. Die gasten sparen kosten noch moeite.

Back