Ik zou best willen weten waar dit over ging

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Roland...expansionboard....oscilloscoop
als er nu geluidjes bij de plaatjes zaten was wel vet geweest

Ik vond vooral die osciloscoop plaatjes errug vet. Kan je ook es zien waarom alle synths anders klinken.

wel interresant om te zien dat alle modelen hun golfvormen anders benaderen..
8)

ah! deze oscilloscoop-scans kwamen ook al op de Nord Modular mailinglist voorbij, en daar had onze Haagse modular expert Rob Hordijk het volgende over te zeggen..leek me wel interessant ook voor hier..:

The different looking waveforms don't necessarily have to sound that
different. They are undoubtedly sampled at the line output of the synths and
had to go through all the other circuits as well.

In fact at the internal outputs of the oscillators the waves in general are
pretty accurate, unless they are made by one of those dreaded DCOs that make
little stairs instead of smooth ramps. Then the signal goes through at least
a filter, a VCA and some output buffer. The AC coupling used between these
circuits acts as a highpass filter causing slight phaseshifts that can
dramatically alter the appearance of a waveform without significantly
altering the harmonic content. Then there is the dreaded (or blessed)
nonlinearities of the OTA circuits used in both filters and the VCA. Often
there are clipping diodes in the filter to reduce the high level of the
resonant peak. Also there might be small feedback capacitors in both filters
and VCA to prevent the circuit from radiofrequency oscillations, these work
as lp filters. Some synths have bass/treble controls or equalizers on their
output, you don't want to know how those can affect a waveform. Then there
might be overdrive present, e.g. the Rogue has an overdrive range on its
output level slider but others have it without printing it on the box.
On the MS20 square waveform you can see the effect of the HP part of its
HP/LP filter on the waveform.

The thing that imho makes the most difference is that the Modular has much
more high in its waveforms. The transients (corners) in the NM waveforms are
slightly enhanced, which makes the NM sound ultrabright. This little
enhancement makes the filters excite more with high resonances. But it can
also make the NM sound colder.

The trick I use to make the NM sound much warmer and much more analog is to
use a filter with a notch at 12kHz. Such a filter is patched by a static
12dB filter set to around 6.64kHz and adding a bit of the HP output to the
LP output (mixersettings LP:127 HP:90-102). This suppresses the transient
enhancements, masking the ultrabright very high harmonics and instantly
giving more depth to the sound.
Using a bit of feedback on this filter will boost the lower frequencies a
bit, you can even add a clipper in this feedback path to create a subtle
'korny' overdrive effect in the low.

Three patches to clarify things. Switch position one is clean, two has only
the notch, three has the extra low boost and four has the added clipper. My
favourite is position three. If you play a while and then go back to
position one I think that you clearly understand my point, position one then
suddenly sounds like you took your NM with you in the shower. Don't get me
wrong, in many cases I really like the ultrabright sound of the NM, but to
do 80s stuff this kind of filtering I suggest makes the NM imho much closer
to e.g. OB8, P5 and Jupiter strings and PWM sounds.

Play with the level of the HP in the mixer module and you can clearly hear
what the notch does to the sound. (provided you have good monitors)

So imho there is no need for specific vintage waveforms to choose from,
there is already enough one can do to get a specific sound. :-))

Have fun,
Rob

hoe kan je het nou met Rob oneens zijn? die gozer heeft echt ongelovelijk veel ervaring met zowel digitale als analoge synths..tot in de componenten, en daarom is ie ook geweldig goed in het bouwen van erg goed klinkende patches voor de nord modular..

blijkbaar moet je echt tot in de componenten weten hoe analoge synths zijn gesoldeerd om dat weer in een digitale modulaire setup toe te kunnen passen... damn, als je al die truukjes leest op de nord modular ML dan voel ik me behoorlijk onwetend...ik maar gewoon een extra laag getunede oscillator als suboscillator gebruiken, terwijl roland in de SH101 bv daar heel andere componenten voor gebruikte om het zo goed koop mogelijk te houden, en daar komt een heleboel van de analoge charme van synths vandaan blijkt....maar dan moet je dus wel eerst weten hoe ze het in eerste instantie hebben gebouwd om het in digitale vorm na te bootsen..

Olaf

Ik heb het stukje van Rob gelezen en heb daar de volgende vragen over:

1) Wat zijn OTA circuits?
2) Wat zijn NM waveforms?

1) Wat zijn OTA circuits?
2) Wat zijn NM waveforms?

1) geen idee ;)

2) daar begon de hele thread mee, hoe de "perfecte digitale" waveforms die de nord modular oscillators genereren wat meer van de analoge afwijkingen konden krijgen..de golfvormen dus die de NM oscillators genereren

Olaf

O ja... NM = Nord Modular

Ik snap het niet helemaal, eerst willen ze een perfecte saw/square proberen te maken met analoog spul, dan lukt dat met digitaal spul en vervolgens blijkt de niet perfecte saw/square beter te klinken en moeten er weer allemaal trucjes verzonnen worden om de niet perfecte saw te krijgen.... waar zijn we nou helemaal mee bezig??

OTA

OTA

OTA = Operational Transconductance Amplifier

Als ik me niet vergis gewoon een OpAmp dus..

Origineel geplaatst door wiener303

Ik snap het niet helemaal, eerst willen ze een perfecte saw/square proberen te maken met analoog spul, dan lukt dat met digitaal spul en vervolgens blijkt de niet perfecte saw/square beter te klinken en moeten er weer allemaal trucjes verzonnen worden om de niet perfecte saw te krijgen.... waar zijn we nou helemaal mee bezig??
Check de harmonische van een perfecte square... Vervolgens een filter met cutoff erover... Dus de bovenste harmonische weg. Hoe ziet de golfvorm er dan uit? Geen perfecte blokvorm meer. :) Perfecte vormen zijn brak.

Nog een vraagje: Elk filter klinkt karakterestiek. Waar komt dat door.. Doordat hij een andere slope heeft? Een andere Resonance curve? Oneffenheden in de slope? Ofwel... Weer geen perfect theorie plaatje wat een moog filter lekker laat klinken.

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Nog een vraagje: Elk filter klinkt karakterestiek. Waar komt dat door.. Doordat hij een andere slope heeft? Een andere Resonance curve? Oneffenheden in de slope? Ofwel... Weer geen perfect theorie plaatje wat een moog filter lekker laat klinken.

dat heeft ten eerste met het filter design te maken..moog gebruikt een gepatenteerd ladder-design om de 24dB te halen, en omdat het allemaal om analoge componenten gaat die met elkaar interacten krijg je bepaalde karakteristieken....

verder kun je op moogs bv de filters ook oversturen..dus wat er in gaat....dat wil ook erg veel meehelpen om extra harmonischen te genereren waardoor het filter beter "pakt" ....

ook willen envelopes op de filter erg veel verschil uitmaken....kijk bv naar hoe de TB303 de filter envelope moduleert, dat gaat behoorlijk bizar...

verder uit bovenstaande verhaal:

"Often there are clipping diodes in the filter to reduce the high level of the resonant peak. Also there might be small feedback capacitors in both filters and VCA to prevent the circuit from radiofrequency oscillations, these work as lp filters."

olaf

Jullie zijn echt Nerds!!!! ;)

Man, geen wonder dat chicks dit niet trekken.
Ik vind het wel interessant enzo, maar

WHO THE FUCK CARES!!

Wat boeit het nu hoe je muziek eruit ziet!

Ik ben heel tweeslachtig als het op dit soort dingen aankomt. De ene keer vind de Willie wortel in mij het allemaal machtig mooi al die technologie en de andere keer walg ik ervan: Het enige wat telt is wat uit je speakers komt, de rest is ondergeschikt daaraan. De laatste tijd neig ik steeds meer naar die laatste kant.

Aah sod it!! Ik geef al mijn gear weg en koop een mondharmonica...
Iemand nog een studio? 8)

eerst die mixen af! dan koop je maar een mondharmonica ;)

Olaf ubernerd ;)

Met een mondharmonica kun je fokking veel. Met je hand bijvoorbeeld een lp filter simuleren. :)

Het gaat inderdaad om de muziek, maar het is erg boeiend om een beetje meer te weten achter de praktijk. Als je achter een modular zit wil je eens wat proberen en daarvoor heb je theorie nodig.

WHO THE FUCK CARES!!

Verschil moet er zijn.. ik doe elektrotechniek omdat ik van synthesizers hou.

Ook zal ik bijvoorbeeld nooit een distortion kopen van 200 piek(of wat die dingen ook kosten) als ik dat effect ook kan krijgen door een signaal tegen de voedingsspanning van een opamp te laten clippen. "Wow, wat klinkt dat lekker met al die harmonischen" zeggen ze dan.:)

Origineel geplaatst door wiener303

nee het is zoals craz al zei, het karakter word bepaald door de onevenheden in het signaal. waarom klinkt een tb 303 zo vet, en waarom klinkt een analoge synth niet zoals een precies het zelfde model van die zelfde synth. doordat ze gebruik maakte van componenten die een bepaalde afwijking hebben(tolerantie) en de tb en nog veel meer van dat soort dingen hadden hele goedkope onderdelen met een grote tolerantie..

de kunst van virtueel analoog is juist om die tolerantie na te maken, zonder dat het nagemaakt klinkt. de eerste virtueel analoge dingen (voornamelijk softsynths) maakte gebruik van loops daar door klonk het niet echt perfect..

sommige synths maken bijvoorbeeld gebruik van een 555 ICtje
dit is een oscilator die bedoelt is om als stuurspanning te fungeren voor klokjes, simpele computers enz.
de blok die daar uit komt klinkt nergens naar maar door alle componenten waardoor het signaal heen gaat krijgt krijgt het geluid zijn karakter...

maar waarom klinkt bv een poly800 zo ONvet? ;)

Olaf

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back