bepalen volume song

jeetn

Stamgast
Ik werk met ableton

hoe bepaal je nu het volume van een song (cd kwaliteit)

Is daar een universeel antwoord op.

Dat is niet zo heel erg moeilijk. pak een referentie track erbij die de loudness heeft die je zoekt. Ik stuur de referentie track altijd naar een aparte ingang van mijn monitor controller, en zodoende kan ik beide tracks met een druk op de knop a/b en. Een goede limiter doet de rest.

Als je zelf masteren gaat wil je naar de 0dB. Hoe hard je het wilt laten klinken bepaal je tijdens het msteren.
Er zijn veel trucjes om je mix harder te laten klinken, maar ik weet niet of je dat nou bedoelt.

In principe mote je track voor je gaat masteren zo hard staan dat er nog headroom ( speling) over is voor het masteren.

Correct me if i'm wrong wie dan ook, maar ik laat mijn tracks altijd rond de max -07dB tijdens het jammen. daarna dus masteren tot 0dB.

Dus als je gedaan hebt met masteren moet die 0 db zijn.

Momenteel zijn al mijn songs de één luider dan de ander en dat is niet juist als je bvb een cd brand hé

dus dacht ik dat er een algemene richtlijn moest zijn of een controle bij eind mix

Dus als je gedaan hebt met masteren moet die 0 db zijn.

Momenteel zijn al mijn songs de één luider dan de ander en dat is niet juist als je bvb een cd brand hé

dus dacht ik dat er een algemene richtlijn moest zijn of een controle bij eind mix

Er is nooit een echte richtlijn, maar zoals al beschreven: Gewoon levelen met een referentie track, en je limiter harder insturen tot het even hard is. Ja, het valt om als je mix niet goed is, maar dat is in feite de hele truc. Een mastering studio doet exact hetzelfde met je track om de juiste loudness te behalen, en nog een aantal dingen meer.

Een master is altijd maximaal 0db als het goed is, anders clipt ie. Ik maak mijn masters zelfs altijd -0.3db. Dat klinkt op de een of andere manier altijd beter op youtube.

Maar als je nou geen referentietrack hebt ?

In geval van de topic starter is dat geen probleem, dan pak je de luidste track die je geproduceerd hebt, en refereert de rest daar aan.

Ik heb nog nooit meegemaakt dat een muziekstuk niet te refereren is aan een ander werk. Een referentie track voor loudness kan van alles zijn. Maak je synth muziek: Zoek een synth track online en luister. Idem met alle andere mogelijke soorten muziek.

Back