Fanless geluidarme audio PC DAW

Lt_picard

Stamgast
Dag allemaal,

In mijn studio gebruik ik een audio PC die ik een jaar of 5 geleden bij Music Store aangeschaft heb van de reeks ‘silentmaxx’.
Bij de beschrijving stond de vermelding geluidarm. Bij het ingebruiknemen van het toestel was ik zeer teleurgesteld over het geluidsniveau dat de computer zelf produceert.
De PC is aan de binnenzijde van geluiddempende mousse voorzien. Naar mijn mening haalt dit weinig resultaat. Het geluid van de fans van de PC is zeer aanwezig in de ruimte.
Met een app op mijn smartphone meet ik een geluidsniveau van 30 dB op een afstand van een meter.

Ondanks de voorzorgen om de PC geluidarm te maken door de fabrikant stoort het lawaai me nog steeds om volgende redenen :

• Bij het opnemen met een condensator microfoon (Rode NT-1A) kan je het computer gezoem gewoon horen als je de vocals alleen laat horen en wat luider zet. Ik heb helaas geen vocal booth in een afzonderlijke ruimte.
  • Het is een gezoem op een constante frequentie dat gaat irriteren als je meerdere uren na mekaar in de studio zit.
  • Als je bij laag volume wil opnemen/mixen om je gehoor niet te vermoeien zit het geluid van de computer zeer aanwezig in het geluid wat je waarneemt. Het beïnvloed zelfs de beslissingen die je neemt tijdens het mixen.

Op internet heb ik info gevonden over fanless pc’s :

http://www.stealth.com/fanless_computing.htm
http://www.quietpc.com/sys-a43-z68

Is er iemand die hier ervaring met zulk een fanless pc en me een systeem kan aanbevelen om te gebruiken als DAW, audio pc?
De pc’s die Music Store in zijn gamma heeft zijn dus voor mij niet stil genoeg.
Hier zijn waardes opgegeven tussen 20 dB, 30 dB en zelfs 35 dB die geadverteerd worden als geluidarm.
Ik zoek naar 0 dB.

Iemand tips?

Wat je kunt doen is een kast on je pc heen bouwen, met geluidsdempend materiaal aan de binnenkant. Werk perfect

Wat hier boven staat. Zelfde principe voor een studioruimte. Kamer in een kamer.

PC-in-a-Box-Copy.jpg

Maar daar moet je toch nog een cooler hebben om luchtstroming te verzorgen? dan heb je nog herrie..

Die rigs uit die eerste link zullen wel erg prijzig zijn maar die in die tweede link kan iets interessants zijn.. maar niet meer leverbaar helaas.

In deze link staat e.e.a. van de componenten los.. Zou het gewoon door iemand laten bouwen, is volgens mij het goedkoopst en kun je ook zelf bepalen wat erin komt..
Of je moet een uitwijkmogelijkheden heebben richting een andere kamer idd, dat blijft de meest voordelige optie.. :)

Je kunt kijken (als budget klein is) naar een 2e hands MacPro (als je mac trekt).
Of, als je meer centen hebt, de nieuwste MacPro.

Qua pc zou ik het niet weten. Maar, toen ik nog met pc's werkte heb ik ooit een kast eromheen getimmerd met iso materiaal erin. Resultaat was behoorlijk bedroevend en ook wordt die kist behoorlijk warm..

Zat ik ook al aan te denken ja.. laptops zijn ook stukken stiller dan de gemiddelde desktop maar ik vind zo'n fanless tower toch wel een oplossing..
Zelf zou ik ook wel weer een computer willen in dezelfde ruimte als de microfoon.

Heb een beetje rondgekeken nog net. (Voor de tweakers onder ons *D)

Dat grote koperen ding (passieve cpu cooler) wat je in die PC uit de ziet is ook hier te bestellen..
https://www.megekko.nl/product/1994/377309/CPU-Luchtkoeling/Nofan-CR-95C-Copper---Passive

Voeding zonder coolers (fanless CPU) zijn er ook van andere fabrikanten voor veel minder geld.
En de budget manier om de temperatuur laag te houden in de behuizing is natuurlijk gewoon de zijkant van je behuizing er niet op zetten.. :) Sowieso lijkt die cooler qua inbouwdiepte een probleem te zijn in standaard behuizingen..

Een andere benadering is misschien om componenten te kiezen die minder vermogen opnemen.. dan kun je ook met een iets kleinere cooler toe..
Als videokaart kun je meestal de onboard wel gebruiken aangezien er bij voor audiotoepassingen nooit zoveel vermogen gebruikt wordt door de videokaart als bv gaming. En anders een videokaart met passieve koeling.
En natuurlijk als harde schijf een SSD kiezen. is stiller en meemt minder vermogen op.

Deze processor neemt de helft op van een gemiddelde processor en heeft toch nog wel redelijk veel rekenkracht https://www.megekko.nl/product/0/271119/Intel-Core-i7-6700T-Tray
Dan zou je ook wel met deze cooler hieronder toekunnen.. scheelt alweer qua inbouwdiepte..
https://www.megekko.nl/product/1994/377310/CPU-Luchtkoeling/Nofan-CR-80EH-Copper---Passive

Blijf me toch wel een beetje afvragen of het toch niet enorm warm gaat worden.. zelf heb ik er ook nog een paar UAD's en Powercore kaarten inhangen..
je wilt er natuurlijk niet in de zomer ineens achterkomen dat een paar onderdelen ineens fried zijn doordat je voor de 'nofan' keuzen bent gegaan.

Ik heb zelf vorige maand een nieuwe pc gebouwd en die maakt vrijwel geen geluid. Ik wilde een stille pc, maar deze heeft al mijn verwachtingen overtroffen. Fans zijn op zich niet zo erg, als ze maar groot zijn en langzaam draaien, dan hoor je ze bijna niet.

Als behuizing heb ik een Fractal Design R5 genomen, die is standaard ook geïsoleerd. In de case draaien standaard 3 fans, maar die hoor je echt niet.
Voor op de I5 CPU heb ik een Scythe Mugen 4 PCGH edition genomen en die verbaasde mezelf, want dit ding heeft 2 fans, maar maakt vrijwel geen geluid.
Ik gebruik de video kaart die in de CPU zit, dus ik heb geen aparte videokaart, waarvan de koelers altijd veel lawaai maken !

Als je vragen hebt, hoor ik het graag !

Inderdaad beter zelf bouwen, mijn pc uit 2004 is hartstikke stil en stiller dan de Mac pro die ik nu in de studio heb.

Zit een zalman voeding in, hoor je niet. Een super grote cpu fan ook van zalman die op maar 1000 toeren draait en je niet hoort en een video kaart passief gekoeld door een zalman sandwich om de videokaart heen. Daarnaast alle harddisks in rubberen ophangingen.

Pc doet nu dienst om quake en Unreal op te spelen.

In mijn PC'tje wat ik vorig jaar bouwde heb ik ook dezelfde Scythe Mugen 4 - PCGH Edition cooler gekozen.. geloof dat mijn voeding momenteel het meeste herrie maakt..

Daarnaast blijf je natuurlijk nog coolers voor de luchtstroming in je tower nodig hebben.. het scheelt idd wel om het toerental laag te houden en voor grote coolers te kiezen..

Maar mijn ervaring is dat je met zo'n condensator mic die een tokkelende gitaar of ander instrument met weinig geluid moet opnemen, je toch altijd die 'hum' blijft horen.
Als ik met mijn hoofdtelefoon opzit en de mic aan, hoor ik soms auto's op straat of ander geluid uit de buurt wat me normaal nooit opvalt.

Daarnaast alle harddisks in rubberen ophangingen.

Dat is idd ook een goed punt.. HD's kunnen ook zo'n irritante zoem veroorzaken als je ze vastzet in je behuizing.

Laatst gewijzigd:
Mijn PC mag zoveel herrie maken als ie wil. Heb hem met open kast in een andere kamer staan.

Inderdaad wat karstieman en anderen al zeggen, zelf een desktop in elkaar klussen die een ldc niet oppikt is echt niet zo moeilijk (meer)

Ongeveer zo:

*Fractal r5 behuizing
*stille cpu koeling
*passieve of semi passieve voeding
*geen gpu kaart of passieve gpu
*geen hdd's maar alleen ssd's erin, scheelt direct in geluid maar nog meer indirect in geluid want worden veeeel minder warm dan hdd's
*met een goed mobo zoals Asus zet je in de uefi instellingen de puntjes helemaal op de i wbt fan snelheden / temperaturen.

Die Fractal behuizing is wel erg cool ja.. letterlijk :) Heb in mijn situatie, waar ik 'n UAD en 'n Powercore wil gebruiken toch twijfel ik toch niet beter gewoon de deksels eraf kan laten en geen fans gebruiken..

Zat hier nog even een test te bekijken van wat behuizingen..
http://nl.hardware.info/reviews/574...ew-verfijning-testresultaten-geluidsproductie

Die Aerocool lijkt me ook wel wat.. kun je tussen wat takes door even laten afkoelen en dan gelijk zelf ook een drankje pakken.

Die Aerocool lijkt me ook wel wat.. kun je tussen wat takes door even laten afkoelen en dan gelijk zelf ook een drankje pakken.
http://www.youtube.com/watch?v=ndGIO2nqX9I

Ziet er idd leuk uit. Maar in een nieuw systeem met een beetje moderne uefi bios is dit puur overlappende functionaliteit die je dus waarschijnlijk niet gebruikt omdat de uefi bios dit soort zaken beter kan finetunen.

mja.. het leek me wel een fijn idee om even snel de temperatuur met een boost omlaag te kunnen brengen.. :)
Kun je met die 3 stapschakelaar die op de Fractal zit de coolers ook uitzetten eigenlijk? (met gevaar voor CPU enzo natuurlijk)

Vraag me ook af of geen CPU fan hebben geen gezeur gaat geven.. het niet willen opstarten wegens geen werkende processorkoeling dus..

Ik heb zo'n 2 jaar terug een (vrijwel) fanless PC samengesteld. Daar zat o.a. deze fanless voeding in:

https://www.afuture.nl/productview.php?productID=671104

Wel prijzig, maar dan heb je daar dan ook geen geluid van.

Verder ook een fanless videokaart (ik doe niks met video, dus basic was goed genoeg voor mij):

https://www.afuture.nl/productview.php?productID=3767

En een hele stille CPU koeler:

https://www.afuture.nl/productview.php?productID=968246

Zijn uiteraard al producten van een tijdje terug, maar zelf samenstellen is dus ook een optie. Alleen kost het een hoop tijd.

Inderdaad wat karstieman en anderen al zeggen, zelf een desktop in elkaar klussen die een ldc niet oppikt is echt niet zo moeilijk (meer)

Ongeveer zo:

*Fractal r5 behuizing
*stille cpu koeling
*passieve of semi passieve voeding
*geen gpu kaart of passieve gpu
*geen hdd's maar alleen ssd's erin, scheelt direct in geluid maar nog meer indirect in geluid want worden veeeel minder warm dan hdd's
*met een goed mobo zoals Asus zet je in de uefi instellingen de puntjes helemaal op de i wbt fan snelheden / temperaturen.

Dit.

Er zijn voedingen waarbij de fan alleen maar aanslaat in 'noodgevallen', niet bij normaal gebruik.
Je kunt er waarschijnlijk mee weg komen om bij b.v. de genoemde Fractal kasten de meegeleverde ventilatoren niet eens te gebruiken (gewoon eruit halen). Dan is de enige ventilator die overblijft die van de CPU.

@ T-CM11: Geforceerde lucht kan warmteuitwisseling bevorderen, dat snap ik.. maar da's in een gesloten kast.
Het idee achter die PC in de OP is een grote heatdispencer van een goed geleidend materiaal op de CPU + een hele grote opening om de warmteuitwisseling te bevorderen.
Met die heatdispencer en een kast die voldoende open is zou je hetzelfde moeten kunnen bereiken.. dat idee een beetje.

Back