welke microkorg is het vetst?

davidvunk

I'm the king of rock
welke microkorg is het vetst?

ik kom er nu 6 verschilende tegen

microkorg
micrcokorg v.4
microkorg v.5
microkorg xl
microkorg xl+

ben benieuwd.... ik maak techno disco italo wav electro acid hehe

hoe herken je de generaties? Serial?
Eens kijken wat hier in de kast ligt, dan...

Ik kan enkel de Microkorg XL en MS2000 (zelfde als Microkorg) vergelijken.
Voor mij is de XL het "vetst";
Door de hogere polyfonie van 8 noten kan je beter sounds layeren en schitterende klanken maken. De engine van de XL klinkt volgens mij ook warmer.

Bij mij precies andersom janman
Ik heb de oudste microkorg en de radias zelfde sound enginge als de xl

De radias klinkt helderde en wat meer gerafineerd
Mooie groote pads en goeie superzaagen door de
Osc 1 unsion mode + de globale unsion
Goeie bak voor spacespounds en meer effecten
Het laag klinkt anders dan de oude microkorg
Kan diep zijn maar gelikter
De drive/waveshaper is erg tof die reagert op
Ingangs volume en heeft een hoeveelheids fucntio

Ik vind zelf de microkorg lekkerde klinken
In het laag
De klank is rauwer en harder
Hier geen distortion hoeveelheid aleen aan/uit
De sound van de microkorg is hoorbaar anders
Soms juist goed (afhanklijk van de song)
En soms wil je anders.

Nou weet ik niet behalve polyphonie wat ze bij
De mikrorg xl er uit hebben gehaald
Maar de radias/(xl) heeft 6 virtual patches
Mod matrix en heeft meer bronnen en doelen beschik baar
Dan de oude microkorg die heeft er 4 en minder doelen

De lfo's van de microkorg zijn beperkter maar kunnen
Beter worden gebruukt voor audiorate modulatie
Om dat deze een hogere frq kunnen geven dan die vam de radias/xl
Bijv voor filter fm. (keytrack naar lfo2frq 48) (lfo2 naar filtercut)
Op de radias/xl kan dit niet

Maar op de radias/xl hebbem de lfos meer functies
Zoals wave shape instelling (zaag naar trapetje enzo)

Als ik kon kiezen zou ik de oude microkorg haalen en de xl
Haha.

Het beste is denk ik dat je gaat luisteren naar de synths en
De gene haalen die jij het mooist vind klinken

Ik kan enkel de Microkorg XL en MS2000 (zelfde als Microkorg) vergelijken.
Voor mij is de XL het "vetst";
Door de hogere polyfonie van 8 noten kan je beter sounds layeren en schitterende klanken maken. De engine van de XL klinkt volgens mij ook warmer.

Andersom inderdaad. Zoals bij de meeste synths wordt de klank juist steeds meer hi-fi. Zie Virus bijv. De Virus B is een stuk warmer dan de Virus Ti. Of de Roland JV-2080 vs de Fantom XR.

ik heb de xl+
de sounds zijn niet super inspirerend
maar ik gebruik hem dan ook voornamelijk als midi controller :D
daar is hij uitermate geschikt voor omdat hij zo compact is

soms gebruik ik hem om even wat sounds in een song uit te proberen als 'schets' en ik vervang ze later meestal door plugins
je kan snel door veel 'bruikbare' geluiden scrollen.. wel handig

de rhodes sounds zijn best overtuigend maar ik gebruik toch liever software daarvoor
ook kan je er wel lekkere basjes uit halen, heb ik wel eens gebruikt. klinkt best 'warm'.
de toetsjes spelen ook beter dan de oudere modellen
het is verder wel een cheap ass ding met gammele knopjes en plastic feel

ik zou denk ik toch liever een oud modelletje willen omdat ik die ook lekkerder vind klinken dus als iemand wil ruilen..

Laatst gewijzigd:
De algemene consensus is toch dat de ouwe microkorg wat meer charmanter is, misschien is het psychisch maar ik vond die XL ook niet zo heel denderend in vergelijking met de ouwe.

Maar XL kan ook dingen als pianos etc. met ingebouwde PCM golfvormen (toch?)

Ik heb hier 3 "classic" microkorgs, een nieuwere die goud gekleurdd is en met bruinige kit-kat zwarte toetsjes, die een andere power knop heeft en automatisch uit gaat na een tijdje misschien is dat ook een verschil in de v.4 v.5 ?

Ik ben wel benieuwd of er nog meer verschillen zijn
Ik vind het na meer dan 10 jaar nog steeds een fantastische synth, echt een werkpaardje met een mooie fuzzy sound en kleurrijk geluidsspectrum.

Misschien ook even kijken naar een Korg MS2000 dat is min of meer dezelfde synth maar dan met veel meer knoppen
daar heb je ook 2 versies van de normale (blauwe) en de zwarte (MS2000B) en allebei hebben ze een rack versie, verschil is niet zo groot tussen de blauwe en zwarte, alleen de plek van de microfoon ofzo en zwarte kleur. De MS2000 heeft ook een supercoole 3 kanaals analoge sequencer die je aan heeeel veel synth functies kunt moduleren.

Gaan ongeveer voor 400 euro zoiets mooie synth ook hoor

korg_ms2000b.jpg

Zowiezo zijn de Microkorg en MS2000 uitermate geschikt voor die disco electro wave etc. sound

Laatst gewijzigd:
De 'classic'/originele MicroKorg (en MS2000...zelfde engine en output circuit) klinkt het beste...maar dat is al eerder genoemd zag ik.

Ik vind ook de ouwe microkorg het mooist klinken. Deze klinkt het meest "vintage" vind ik, maar kan ook erg digitaal klinken.
Ook de ouwe microkorg heeft de mogelijkheid om voor osc1 DWGS waves te kiezen, waardoor je er ok toffe piano/rhodes/organ sounds mee kan maken.

Een ander voordeel van de ouwe microkorg vind ik, boven de xl en zelfs de ms2000,m dat ALLE paraqmeters makkelijk te bedienen zijn. Dat wil zeggen: je moet even wennen aan de edit-matrix, maar daarmee is echt alles dan ook te bedienen. Dit in tegenstelling tot de xl en de ms2000, waarbij er ook veel via het scherm moet gebeuren.

Heb zelf zowel de ms2000, de ouwe microkorg en een r3 gehad. Heb nu nog enkel de ouwe microkorg....

die engine is volgens mij hetzelfde in alle modellen.
Ik denk dat die houten zijkantjes toch iets doen met je hersenen

Nope...not true. De originele deelt met de MS2000, de XL met de R3...
En dan is de engine nog maar 1 onderdeel, je hebt ook te maken met hardware verschillen zoals bijv gebruikte DAC etc

KLopt:

generatie 1: microkorg is een afgeslankte ms2000 (geen mod-sequencer, geen alternate scales, geen split keyboard en nog een paar andere zaken)

Generatie 2: microkorg xl is een afgeslankte r3 die op zijn beurt weer een afgeslankte radias is.

generatie 1 is 4-polyfoon
generatie 2 is 8 polyfoon

generatie 2 heeft een hoop meer opties, maar wordt daardoor ook weer wat minder overzichtelijk om te editen, zeker in de microkorg variant. grootste verschil voor mij is dat je op de originele MK "blind" kan editen: de patch-=matrix gaat op dn duur wel in je hoofd zitten, en je pakt dan "op de tast" wel de juiste combinatie van edit-select en de juiste encoder/pot.

Bij de r3 viel me tegen dat je veel meer naar het scherm aan het kijken bent (zal ook wel zo zijn op de mk-xl). Ten eerste omdat er veel meer parameters zijn (die ken je niet zo snel uit je hoofd), en ten tweede omdat veel "minder belangrijke" parameters bij generatie 2 zijn verstopt achter een sub-page van het menu, dus niet direct in de edit-matrix.

Daardoor merk ik dat ik op de originele mk veel vaker start vanuit een "init patch" om een nieuwe sound te maken.

Zou ik de generatie 2 engine willen hebben dan vind ik de micro-verp[akking daarvoor niet zo geschikt en zou ik eerder voor en radias gaan, tenzij je zelden je geluiden edit en met name wil spelen op de mini-keys.

Back