How to make a Legowelt track

Wat ik geleerd heb van Smackos?

Synthesizers, synthesizers, synthesizers, synthesizers, synthesizers, synthesizers, synthesizers, synthesizers, synthesizers, synthesizers, synthesizers, synthesizers, synthesizers, synthesizers, synthesizers, synthesizers, synthesizers, synthesizers, synthesizers, synthesizers, synthesizers,synthesizers, synthesizers,synthesizers, synthesizers,synthesizers, synthesizers. :D

Die fluffy kick klinkt ineens heel erg 2015 op die tape :D

leuk filmpje hoor

haha das helemaal zoals ik vind dat je muziek moet maken; per ongeluk, niet georchestreerd, onverwachts en willekeurig.

1 ding begrijp ik niet helemaal in je workflow Smackos je maakt een geluid, je gebruikt een filter van de modulair en je doet bepaalde settings. Betekend dat je dus je nummer nooit meer kan editen, of moeilijk met twee nummers tegelijk bezig kan zijn...? Als je de settings veranderd voor een ander nummer kan het lastig zijn om weer precies het zelfde geluid te maken. Dus klaar is bij jou klaar en er kan niks meer aan veranderd worden kwa arrangement...?

Het arrangement gebeurd in ableton toch daar kan het toch gewoon veranderd worden? Bepaalde elementen niet natuurlijk want het is zoals het wordt opgenomen maar dat is geen probleem, althans voor mij. En moet altijd alles zo zijn dat het weer veranderd kan worden? Op een gegeven moment is het wel goed toch en dan ga ja daar gewoon mee in zee. :koffie:

Pure chaos is het misschien ook niet, ik ben natuurlijk wel op de hoogte van bepaalde muziekale "theorieren" etc.

Die fluffy kick klinkt ineens heel erg 2015 op die tape

De uiteindelijke kick op de plaat is niet die uit het filmpje, het is toch maar een niet gesamplede meer punchy 909 achtig iets geworden

Ik herinner me de eerste keer ik dit zag. Was zo ontgoocheld dat t met daw en berg samples was gemaakt. En dan die 303 vst? Ik had echt de real thing verwacht. Na t zien van een andere video waar beide kamers met speelgoed aan de beurt waren geweest.
Een of andere reden in mijn hoofd vind t cooler om vd gear in een trek op te nemen. Dat heeft als gevolg dat ik enkel maar wat saaie jams heb natuurlijk, zelf. Ik kan er maar niet uitbreken om met samples te gaan werken ipv recht uit de gear... Vervelend. Misschien is dat gelijkaardig mierenneuken zoals met vinyl draaien en zelf beatmatchen tov usb sync dj'en hoor. Geen hond die t verschil merkt op de vloer.
Maar even dat buiten beschouwing gelaten: leerzaam filmpje hoor :) ben ook jaloers op die goeie beheersing vh engels :)
Kom je er eigenlijk zo mee weg, samplen van YT?

Het is toch gewoon een 2 seconden stemsampletje uit een serie van de jaren 70 daar gaat niemand zich toch zorgen over maken.
Maar ik begrijp je niet, er wordt toch met echte gear gewerkt? Die gear wordt gesampled in de sampler. En ik vind iets als ABL beter klinken dan menig hardware clone. :okdan:

^ maar is dit hoe je huidige workflow er zo'n beetje uit ziet of werk je bij elke track/project weer op een andere manier en 'gaat het zoals het gaat'?

En moet altijd alles zo zijn dat het weer veranderd kan worden? Op een gegeven moment is het wel goed toch en dan ga ja daar gewoon mee in zee. :koffie:

Volgens mij helpt het alleen maar dat je het in een keer goed moet hebben als je gaat opnemen. Niet goed, pech, try again. Leert je iig goed luisteren.

Moet er niet aan denken dat ik in het digitale deel van het productieproces nog bezig moet zijn met de klankbronnen zelf finetunen. Weg werkflow.

Ik snap het wel.. vroeger deed ik soms maanden over een nummer. En als ik het nu weer terug luister heb ik het duidelijk "overproduced". Het is goed om het gewoon te accepteren voor wat het is, anders is iets nooit af.

Het is duidelijk dat Smackos een tracker achtergrond heeft (Amiga).
Daar sample je eerst alles voordat je het in de tracker-sequencer stopt.

Het is nog steeds een goede manier van werken.

Het is duidelijk dat Smackos een tracker achtergrond heeft (Amiga).
Daar sample je eerst alles voordat je het in de tracker-sequencer stopt.

Het is nog steeds een goede manier van werken.

Ik heb ook een tracker achtergrond.... Mijn eerste EP heb Ik zelfs met OctaMED gemaakt (1995 op See-Saw) maar als je 1 ding niet moet doen is het je synths samplen. Je hebt maar 4 sporen van 8 bit audio. Dus je laat alles zoveel mogeljk midi!

Verder sampelde ik me helemaal suf op platen en cd's van de bieb.

Laatst gewijzigd:
Wat is die track in het begin eigenlijk? Hersensmeltende spacy vortex muziek om op te trippen.

Ik heb een paar maanden geleden op basis van die video een Poly-61 aangeschaft. Ik ben al een tijdje aardig fan van Legowelt's geluid; zijn muziek werkt regelmatig als katalysator voor mijn inspiratie. Er zijn genoeg manieren waarop ik zijn muziek kan prijzen (melodieus, warm, volledig eigen sound, quirky, etc.), maar wat mij wellicht het meeste inspireert is dat hij exact datgene lijkt te belichamen wat mij in eerste instantie in techno/electronische muziek heeft aangetrokken: de vrijheid om een soort eigen universum te creeren, net zoals dat met b.v. cinematografie ook kan.

Ik kom niet zo heel vaak op synthforum, zie ik net dat Legowelt == Smackos :).

Danny, mocht je dit lezen: ik vraag me af wat voor aandeel die portastudio heeft op jouw overall geluid? Is de compressie van zo'n portastudio echt zo'n meerwaarde op wat de vele (goede) simulerende plugins kunnen bereiken?
En zo ja, denk je dat dit met oude consumer-grade apparaten net zo goed werkt?

(De reden dat ik het vraag is omdat alles wat vintage/tape/reel/saturation/analoog/etcetera is natuurlijk al een tijdje gehyped wordt – daar zit een kern van waarheid in maar natuurlijk ook een factor marketing, gadetry en nostalgie. Er zijn genoeg analoge synths die prut zijn en genoeg digitale/software synths die warm klinken).

De discussie over de workflow vind ik trouwens ook verfrissend. Mijn grootste valkuil is/was het eindeloos blijven tweaken omdat alles te tweaken is. Op een gegeven moment een realisatiemomentje gehad dat dat funest was voor mijn output. Sinds ik daar aan werk maak ik steeds meer af en daar leer je een hoop meer van dan blijven steken op 40% van een track en verzanden in "niet-creatieve" processen.

Het was natuurlijk ook een beetje voor de show die portastudio ;), het is een beetje iets "als het nodig is" soms heeft een track net een beetje dat nodig wat die portstudio kan geven ofzoiets. Ik gebruik hem eigenlijk niet zo heel vaak hoor. Ik denk dat het niet eens het tape geluid is op de portsatudio maar de EQ van de ingebouwde mixer en dat die het op 4 kanalen zet waardoor je gewoon een breder geluid krijgt.
Deze week had ik hem nog gebruikt om dat mijn DAW crashte als die een track wilde renderen dus speelde ik de track gewoon af in de DAW en nam hem op op de Portastudio.

Gewoon op een normale cassetterecorder opnemen en dan digitalisern in je DAW en het een beetje oppikken met een multiband compressor en/of EQ werkt ook goed.

:koffie:

Je krijgt ook bandcompresie als je op tape afmixt. Het heeft wel degelijk invloed.
Ik heb ook wel tracks afgemixt op een videorecorder.. ik heb er nog eentje met goede hi-fi kwaliteit.
Beetje hetzelfde resultaat.
Zo'n Revox is natuurlijk helemaal goed.

De Tascam 464 Portastudio heb ik helaas niet meer. Is een fijn ding en idd.. goede EQ.

tascam_488_portastudio_mixer_recorder.jpg

het klinkt mss wel lekker
maar verder vind ik er erg weinig aan
ik mis een beetje bevlogenheid die wel bij het talent zou passen wat mij betreft:)

wat ook cool is, samples of wat synth ge-jamm opnemen op een cassette en dan samplen en een toefje low pass filter met een klein resonantie heuveltje erop zetten.

Back