How to make a Legowelt track

Ik heb er eentje opgeduikeld. Ben dit weekend even bij familie en daar vond ik zo'n ding. Zojuist met spiritus alles schoongemaakt.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/18680315/casette.png

Het mooie is dat dit ding mic in en headphone out 1/4" jacks heeft en dat het geluid er direct doorheen gelust kan worden zonder het op te hoeven nemen. Ik kan hem dus direct tussen external gear en Ableton hangen, en dat geeft een forse kleuring van het geluid; dik laag en wat compressie afhankelijk van hoe hard ik instuur. Omdat ik niet opneem lijkt me dat niets met de tape te maken hebben maar met de amp of iets dergelijks.

Via koptelefoon de mic inspreken en opnemen levert veel minder ruis op dan via telefoon of macbook minijacks, dus met een beetje geluk is dat bij synths en drummachines met (gebalanceerde) jack kabels ook zo.

Er is opzich aardig wat ruis maar dat valt te verwachten denk ik. Vermoedelijk ook omdat het een mic input betreft. Kwestie van accepteren als 'charme' en een gate als het te erg wordt.

Het enige wat ik nog niet voor elkaar krijg is een casette opnemen zonder dat het een 'overdub' scenario is. Ik neem nu iets op en het wordt als extra layer aan de tape toegevoegd in plaats van dat het een cleane opname is. Ik las dat dat iets met de playheads te maken kan hebben waarop ik die heb schoongemaakt, zonder soelaas. Toevallig iemand tips om dat te verhelpen? Kan het aan de casette zelf liggen of meer verotte playheads van dat appraat? Ik heb er op dit moment maar eentje bij de hand dus kan dat niet testen.

Laatst gewijzigd:
Ik neem ook altijd veel audio op en ga daar dan mee lopen spelen en knippen en editen, maar om die audio weer in de simpler te stoppen krijg je erge leuke resultaten mee (deed ik eigenlijk nooit).. off-grooves idd

thanks voor die tip danny :)

Laatst gewijzigd:
wat ook cool is, samples of wat synth ge-jamm opnemen op een cassette en dan samplen en een toefje low pass filter met een klein resonantie heuveltje erop zetten.

Vandaag de casette recorder mee naar Amsterdam genomen en uitgeprobeerd. Dit is een Poly-61 opgenomen op cassette en daarna door een Moog filter..

Vervolgens even snel dit slappe aftreksel van Secret Cinema's Chiga-go ermee gemaakt.

Omdat ik het placebo effect wilde uitsluiten heb ik wat geluiden direct en via cassette opgenomen. Het klopt inderdaad dat er wel degelijk een merkbaar verschil is. Deze route geeft wat goed klinkende compressie en kleuring mee. Daarnaast is het sowieso een leuke werkwijze :koffie:

ff een vraagje.. met die ABL2 in note mode.. hoe doe je dan een accent?

Of kan dat alleen in pattern mode?

http://audiorealism.se/phpBB2/search.php
Moet volgens mij ook nog ergens een manual zijn denk ik.

Daar had ik uiteraard al gezocht en ook flink gegoogled hierover.. kon niets vinden.
In de manual kon ik ook niets vinden.
Voordat ik me weer op een ander forum moet inschrijven.. zal vast wel iemand hier weten.

ik meende in de Legowlet track accenten te horen terwijl die in note mode gemaakt is.
Smackos?

Leuk filmpje :)

zo'n tascam heb ik een half leven geleden ook eens een paar dagen mee mogen spelen en inderdaad, de equalizer is érg leuk :)

-C-

Daar had ik uiteraard al gezocht en ook flink gegoogled hierover.. kon niets vinden.
In de manual kon ik ook niets vinden.
Voordat ik me weer op een ander forum moet inschrijven.. zal vast wel iemand hier weten.

ik meende in de Legowlet track accenten te horen terwijl die in note mode gemaakt is.
Smackos?

Ik weet niet if dat hier zo is, maar bij clones is vaak in je velocity alles hoger dan 100 een accent.

Ik weet niet if dat hier zo is, maar bij clones is vaak in je velocity alles hoger dan 100 een accent.

Dank Chinetti
Het werkt!

Ik had al met de velocity gepielt maar alleen zachter en merkte dat dat geen verschil maakte.
you made my day :halleluja

Ik herinner me de eerste keer ik dit zag. Was zo ontgoocheld dat t met daw en berg samples was gemaakt. En dan die 303 vst? Ik had echt de real thing verwacht. Na t zien van een andere video waar beide kamers met speelgoed aan de beurt waren geweest.
Een of andere reden in mijn hoofd vind t cooler om vd gear in een trek op te nemen. Dat heeft als gevolg dat ik enkel maar wat saaie jams heb natuurlijk, zelf. Ik kan er maar niet uitbreken om met samples te gaan werken ipv recht uit de gear... Vervelend. Misschien is dat gelijkaardig mierenneuken zoals met vinyl draaien en zelf beatmatchen tov usb sync dj'en hoor. Geen hond die t verschil merkt op de vloer.
Maar even dat buiten beschouwing gelaten: leerzaam filmpje hoor ben ook jaloers op die goeie beheersing vh engels
Kom je er eigenlijk zo mee weg, samplen van YT?

Hmm, in mijn ogen zie je het helemaal verkeerd. Het doel is een track maken, niemand geeft ene fuck hoe je het hebt gemaakt. Alleen de nerds willen dat weten. De rest wilt alleen drugs nemen en muziek luisteren.

Hmm, in mijn ogen zie je het helemaal verkeerd. Het doel is een track maken, niemand geeft ene fuck hoe je het hebt gemaakt. Alleen de nerds willen dat weten. De rest wilt alleen drugs nemen en muziek luisteren.

Inderdaad, ik denk dat hoe klinske het omschrijft een mooi voorbeeld is van voor jezelf een illusie maken dat dingen 'nodig' zijn. En het plezier hebben in gewoon de muziek zelf maken, ongeacht de spullen, naar de achtergrond verdwenen is.

Ik heb ook wel eens mensen in de studio die dan vragen van: oh dat volle laag in die baslijn, dat is zeker je Moog? Dan zijn ze extreem teleurgesteld als ze horen dat het gewoon NI Massive is. Terwijl dat het doel compleet voorbij schiet, want het klinkt gewoon goed. Begrijp me niet verkeerd, ik ben happy met al mijn gear, maar ik kan ook prima een track afleveren zonder hardware.

Nou is Legowelt verder niet helemaal mijn ding, maar het enthousiasme (en ook op z'n gemak) waarmee hij muziek maakt is wel aanstekelijk :okdan:

Ach ja morgen kunnen weer de Alvaro aka Nicky Romero demo's gedropt worden in Utrecht

Want het is het ene of het andere... het is onmogelijk om tracks te maken en toch interesse te hebben in technologie. En er zijn enkel nerds en de rest, niets ertussen.
Die ogen van jou zijn 1 bit, tijd voor een upgrade? :D

(Niet dat die post waar je op reageerde veel beter is)

Nou is Legowelt verder niet helemaal mijn ding, maar het enthousiasme (en ook op z'n gemak) waarmee hij muziek maakt is wel aanstekelijk :okdan:

Ja dat is ook wat mij trigggerde.. hij heeft mij met die video echt aan de gang gekregen.
Ik kwam heel lang niet veel verder dan plug-ins verzamelen en er een beetje mee pielen.

mappen vol met onafgemaakte nummers.

Nu krijg ik echt nummers af en dat komt mede door deze video

Back