ICTers gezocht!!!

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

justin

Shauna
Kan iemand me mischien a.u.b in het kort en duidelijk vertellen wat nou precies de specs van een computer inhoud.
Wat is hun functie en gaat het om de snelheid of het geheugen,of iets anders.
:)

Voorbeeld van divers geselecteerde onderdelen.

Dus wat houdt bijv. in een : (1) Asus P4c800?(875 chipset/800 mhz FSB)? wat houd mhz,chipset etc in en wat is het en functie?

,, ,, een : (2) CPU P4 2.6 Ghz?/800mhz? wat is het?en functie? etc.

,, ,, een : (3) 2x PC3200?/256 Meg wat is het?en functie?etc.

,, ,, een : (4) HD Western Digital 80gig?/8 meg cache? wat is het?en functie?etc.

Ben ik iets vergeten los van videokaart,geluidskaart.

Dit zijn ongeveer wel de standaar dingen van een computer niet?r wat is de functie van deze onderdelen,en wat houden ze in. Welk onderdeel heeft te maken met geheugen of snelheid? En wat hebben ze onderling metelkaar te maken?
Gaat me niet om het merk,maar gewoon om de onderdelen zelf.

IK hoop dat er iemand is die dit mij aub kan vertellen in het kort en niet te ingewikkeld.

Bedankt:halleluja

Laatst gewijzigd:
Oke neem deze. ben er al iets uit. Wat houd deze in dan?

Processor : AMD Duron 1.3 Ghz?
Geheugen : DDR 265 mb? 266 mhz?
Moederbord: Shutlle AK32A?
Harddisk: 6.4 Gb Oke deze weet ik,heeft met het geheugen te maken van de harde schijf.

Maar de andere onderdelen dan? zoals de 256mb met 266mhz? dat snap ik niet gaat het nou om geheugen of snelheid?
en de de amd processor 1.3mhz? wat bedoelen ze daar mee? En het moederbord? Moet je een processor altijd los op een moederbord monteren?

En wat hebben ze onderling metelkaar te maken?

Hoop dat iemand alsnog deze vraagjes even kan beantwoorden,dan word het al iets duidelijker. :)

Origineel geplaatst door justin
Oke neem deze. ben er al iets uit. Wat houd deze in dan?

Processor : AMD Duron 1.3 Ghz?

De µ_processor is van het merk AMD (American Micro Devices als ik het nog goed voorheb) en heeft een kloksnelheid van 1.3 GHz. Dit is de snelheid waarmee µ_instructies uitgevoerd worden.

Geheugen : DDR 265 mb? 266 mhz?

Het geheugen (type DDR) is 256 mb groot en kan aangesproken worden aan een snelheid van 266 MHz. Het wil niet zeggen omdat je µ_proc 1.3 GHz aankan, alles van je PC dit kan. Je hebt verschillende bussen die meestal aan een tragere snelheid werken.

Moederbord: Shutlle AK32A?

Tja ... een moederbord van Shuttle, type AK32A ... niet meer of niet minder dacht ik zo.

Moet je een processor altijd los op een moederbord monteren?

:confused: Sommige µ_procs zijn op het moederbord gesoldeerd, zeker vroeger (386SX en zo), maar er zijn ook vele moederborden waarbij de processor in een ZIF-socket (Zero Insertion Force) zitten. Deze kan je dus 'los' op een moederbord monteren. Ik zou daar wel wat mee oppassen ... IC's zijn gevoelige componenten en schade door electromagnetische ontlading is niet ondenkbaar.

En wat hebben ze onderling metelkaar te maken?

Moederborden en processoren worden min of meer op elkaar afgestemd alhoewel dit niet steeds noodzakelijk is. Het hangt af van welke chipset, de ondersteuning van je processor, de snelheden die het kristal van je PC kan genereren (1 of meerdere snelheden) enz. Het best is om steeds de combinatie moederbord-µ_proc aan te schaffen ipv beiden apart.

Het kan zijn dat ik hier en daar wel wat mis zit ... m'n kennis valt terug op de jaren '90 maar ik denk wel dat de grote lijnen nog correct en tegenwoordig van toepassing zijn.

Hoop dat je er iets aan hebt.

:doei:

Oke! Snap het nu in grote lijnen wel.

Dus 256 mb geheugen betekent bijv.dus hoeveel programmas of plugins de computer tegelijkertijd kan gebruiken.(en tijdelijk in zijn geheugen kan opslaan)

en 266 mhz betekent dus de snelheid waarmee hij bijv de programmas opent en de snelheid om strak bijv 15 audiosporen tegelijk af te kunnen spelen?

1.3 ghz processor heeft te maken hoe snel de processor leest en schrijft naar bepaald stations.(Heeft dus niets met geheugen te maken)?

6.4 gb Hardisk is gewoon hoeveel programmas ,applicaties etc je op de computer kunt opslaan op de hardeschijf.

Oke dus

mhz,Ghz beduid dus de snelheid aan.
Mb,GB, beduid dus het geheugen aan.

En wanneer er over Bit word gepraat heeft dat in elk onderdeel van de computer dezelfde betekenis? net zoals mhz,ghz?.

bijv fat van 16 en 32 mb

Oke! Bedankt nog danny

Klopt dit te bevestiging wat ik allemaal vertel in grote lijnen?:)

Helaas klopt er niets van...

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Helaas klopt er niets van...

Hoe bedoel je,probeer je me op het verkeerde been te zetten? leg eens uit dan?

1 hz zou betekenen dat per seconde 1 stroomstootje over een kabeltje gaat. als je dus een bussnelheid hebt van 266 mhz kan je moederbord 266.000.000 keer per seconde het verschil zien van wel stroon of geen stroom.

dit is dus de snelheid waarmee de informatie over het moederbord gaat.

een bit is de informatie die hier overheen gaat dit kan 0 of 1 zijn (0=geen stroom, 1= wel stroom) er gaan 8 bits in een byte, 1024 byte's in een kilobyte, 1024 kilobyte's in een megabyte, 1024 megabyte's in een gigabyte. (duurt iets te lang om dit uit te leggen, het is gewoon zo)

snelheid van je bus is dus 266mhz, proccesor is 1,3 ghz. dit betekend dus dat de informatie met 266 mhz je processor binnenkomt, aan de hand daarvan gaat de processor rekenen met 1,3 ghz. als hij informatie klaar heeft word dit weer met 266mhz op het moederbord gezet om ergens anders naartoe te gaan.

dit is is dus het technische verhaal erachter, misschien heb je er iets aan

Origineel geplaatst door justin
Dus 256 mb geheugen betekent bijv.dus hoeveel programmas of plugins de computer tegelijkertijd kan gebruiken.

Ja ... maar in die 256Mb zit ook het operating system, dus dat geheugen dient niet enkel en alleen voor je pgm's.

en 266 mhz betekent dus de snelheid waarmee hij bijv de programmas opent en de snelheid om strak bijv 15 audiosporen tegelijk af te kunnen spelen?

Neen ... 266 Mhz duidt op de snelheid waarmee je RAM-geheugen kan uitgelezen of ernaartoe geschreven worden. Het aantal sporen die tegelijkertijd kunnen afgespeeld worden heeft daar niet alleen mee te maken. Het is een combinatie van µ_proc, RAM en ook de software zelf.

1.3 ghz processor heeft te maken hoe snel de processor leest en schrijft naar bepaald stations.(Heeft dus niets met geheugen te maken)?

De 1.3 GHz heeft niets met het schrijven naar stations te maken. Als je met stations je floppy bedoelt ... daar dient de FDD-controller voor.

Je moet het zo eens proberen te bekijken: beschouw een programma. Dat programma is in een bepaalde programmeertaal geschreven (C++, perl, Pascal, Basic, ...). Wij kunnen de instructies verstaan. Als er in een programma 'printf' staat, kunnen we wel inbeelden dat het gaat om een afdruk (naar printer, scherm of wat dan ook ... maar het is een afdruk).

Een µ_proc verstaat dit niet ... die verstaat enkel 1 en 0. Daarom wordt een programma GECOMPILEERD. Dit is als het ware het vertaalwerk van een 'hoge' programmeertaal zoals C++ die de mensen verstaan, naar een binaire code die verstaanbaar is door de µ_proc. (NB: Eén instructie uit zo'n hogere programmeertaal, zoals de printf-instuctie uit C++, bestaat uit veel meer µ_instructies).

Het is nu die binairecode, bestaande uit µ-instructies, die door de µ_proc één voor één uitgevoerd worden. DIE snelheid waarmee DIE uitvoering gebeurt, dat is de processorsnelheid.

Het verhaal is bijlange na niet volledig, maar ik probeer het zo begrijpelijk mogelijk te houden.

6.4 gb Hardisk is gewoon hoeveel programmas ,applicaties etc je op de computer kunt opslaan op de hardeschijf.

Idd :okdan:

mhz,Ghz beduid dus de snelheid aan. ->Hz is de eenheid van geluid, het AANTAL trillingen per seconden of in het geval van een PC het aantal pulsen per seconde. Per puls kan een instructie uitgevoerd worden, dus inderdaad snelheid van verwerking

Mb,GB, beduid dus het geheugen aan. -> Idd. 1 Gigabyte is 1024 Mb ... 1 Megabyte is 1024 Kb en 1 Kilobyte is 1024 byte ( ... en 1 byte is 8 bits bv 1100 0101) en een bit blijft een bit ... of ie nu in het moederbord steekt, op de harddisk ronddwaalt of op weg is naar je geluidskaart ;)

:doei:

Ik kan je wel uitleggen wat het allemaal betekent, maar ik weet niet of je er iets van gaat snappen...

Eigenlijk moet je eerst weten wat een PC is. Dat is dus een soort computer (well duh...) met een modulaire opbouw of whatever...
De basis van je PC is je Moederbord (MB). Op dit bord zit de CPU, het geheugen en de IO-bus.
De processor (CPU) is de magische chip die alles verwerkt. Hoe performanter deze is, hoe hoger de rekenkracht van je PC. Let wel op : De kloksnelheid van een CPU is absoluut niet rechtevenredig met de performantie (of eigenlijke snelheid). Een bepaald soort CPU kan bijvoorbeeld voor een bepaalde instructie maar 3 clock-cycles nodig hebben, terwijl een andere er acht clock-cycles over doet... De kloksnelheid bepaald hoeveel clock-cycles per seconde de CPU doet.
De chipset van je moederbord bepaald hoe de communicatie tussen de verschillende delen van je computer werkt. Hier kom je dan termen als "externe kloksnelheid" en FSB (front-side-bus) tegen.
De externe kloksnelheid is eigenlijk gewoon de kloksnelheid waarmee de CPU instructies en data uitwisseld met de bus en het geheugen via de "brug".
De kloksnelheid van de front-side-bus (FSB) bepaald eigenlijk de snelheid waarmee de "brug" alle input/output communicatie doet. Dit heeft dus invloed op hoe snel alle input/output van je PCI-/AGP-/ISA-kaarten, hard-disk-controllers, USB-controller, ... kortom alle randappartuur, verwerkt wordt.
En de kloksnelheid van je geheugen bepaalt hoe snel je geheugen met de "brug" (bridge) kan communiceren. Misschien kan het soms wel wat verwarrend zijn dat er in hedendaagse computers van 2 bruggen gesproken wordt (north- en south-), maar trek je daar niet te veel van aan. Ik weet het als hum...expert... ook soms allemaal niemeer wat die dingen allemaal doen.

De configuratie die je opgegeven hebt is een zeer zwakke configuratie voor een nieuw systeem.
Een Duron is het goedkopere en kleine broertje van de Athlon en is meer bedoeld voor bureau- en gezins-pc's en niet echt voor zware multimedia- en muziek-toepassingen.
Als je AMD wil gaan, kies dan voor een straffe Athlon van de eerste keer en een goeie stabiele chipset en liefst geen VIA-chipset voor muziek-toepassingen. VIA-chipsets zijn ok voor gamer- en office-pc'tjes, maar geven soms compatibiteitsproblemen bij pro-audio-hardware zoals veel low-latency audio-kaarten.
Zorg ook dat je 512Mb RAM hebt!
En 6,4Gb harde schijf is gewoon veel te weinig vandaag de dag! Standaard steekt m'n tegenwoordig toch al 80Gb. Als je met audio wil werken, zou ik zelfs eerder voor 120Gb of 150Gb gaan.

Enfin, ik hoop dat ik je heb kunnen helpen... ;)

Ja om nou helemaal alles uit te gaan leggen over de basiswerking van een computer.

Koop Seagate Barracuda, liefst de V maar andere zoals de 7200.7 met 8 MB cache zijn ook goed als HD's.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back