How to make: 80's synths

ben_jamin

DISTANZ - ELEKTRON FANBOY
Beste,

Kan iemand mij synthetisch uitleggen hoe ik tot de hoge synth klanken kan komen zoals:

Joy Division - Love will tear us apart (refrein)
Gary Numan - Cars
John Foxx - Underpass
New order - Blue monday
Tubeway - Are Friends Electric
Neon Judgement - Tv Treated (hoge synth in refrein)

Ik heb een Sledge 2.0 synth met 3 oscs waarvan de eerste de PPG wavetables bezit, 3 LFO's en beperkte FM mogelijkheden. Ook een Waldorf Streichfett voor strings.
Ik begin soms bij een brass of string preset maar wil het eigenlijk zelf goed snappen from scratch. Ik kom al wat in de buurt met meerdere lagen Saw en Square, chorus en reverb en wat vibratonop alle oscilators. Iemand nog goeie tips? Ik besef wel dat die mannen karaktervolle synths hadden die ik moeilijk kan nabootsen maar toch... Misschien wat PWM op de square?
Vooral Are Friends Electric en Tv treated (meer lead sound?) wil ik zo goed mogelijk namaken. Vaak speel ik poly maar die melodiën zijn toch vaak gewoon mono of niet?

Dit is misschien niet het antwoord waar je op zit te wachten maar Native Instruments heeft een reactor plugin die Monark heet. Daar zitten veel patches in die gebaseerd zijn op de klassiekers die jij noemt. Als je kijkt naar de settings van die patches zou je al een heel eind moeten komen denk ik.

Ik heb de monark en idd samen met die arturia vintage vst heb ik al enkele leuke presets. MAAR ik heb me wat gedistanceerd van het computer gebeuren :p ik zou het graag begrijpen met de hardware die ik nu heb.Wel een goed idee om daar eens af te kijken. Eens ik het goed begrijp kan met whatever welke synth eraan beginnen. In feite kom ik al aardig in de buurt maar het gaat vaak om details (modulatie, specifieke fx, ...).

Laatst gewijzigd:
Nee maar zo een leek ben ik nu ook weer niet. En engels is nog steeds niet altijd even gemakkelijk voor me. Het is trouwens jammer dat ik op men sledge geen EG voor de pitch heb en ook geen delay tijd op de lfos. Wat ik dan wel weer had op softsynths. Misschien maar inruilen voor een blofeld en monomachine. Komaan mannen, graag jullie bevindingen per nummer hierboven :p. Hou me bezig tis saai op het werk :p.

Tubeway - Are Friends Electric klinkt erg moog. Dus dat echt letterlijk namaken wordt inderdaad wat lastig (zonder software) zonder een moog.

Ik zou dit proberen en van daar subtiel verder klooien :)

2 squares (of 1 saw 1 square) op 16' en 8' oct, derde osc als sub osc gebruiken (denk dat je triangel het beste kunt proberen, anders sine. De-tunen van elkaar (met eventueel subtiele modulatie als dat kan). PWM mod. 24 dB filter, met een beetje keytracking. En dan goed in detail op zoek gaan naar de juiste cut off / resonance combinatie en keytracking. Verder klinkt het alsof de attack ietsje open staat (geen hele harde trancient), klein beetje release. En natuurlijk niet super strak spelen, maar een beetje lui en slordig soms ;)

Er is ook vast wel iets te vinden over hoe je op die synth de moog sound na kan bootsen enigszins.

Geeft rob papen nog cursussen sounddesign, of iemand anders?

Dat is ongeveer hetzelfde als in artikel 46 (string ensemble) op deze link http://www.soundonsound.com/sos/Feb03/articles/synthsecrets46.asp

Echter versta ik het op die pagina niet zo goed. Hij praat over PWM bij 2 SAW waves. Dat is toch enkel mogelijk bij SQUARE waves? Los daarvan, heb gedaan zoals u het zei, met 2 saws vind ik het vetter klinken dan met een square op OSC2. Maar met 2 saws heb ik uiteraard dgeen PWM modulatie.Ook detune kan ik niet moduleren op men toestel. Straks eens proberen op een Virus C misschien :p. Het lukt dus aardig maar zonder een goeie CHORUS klinkt het droog echt kil, met men zoom MS70 pedaaltje zo opgelost :D

Dat is ongeveer hetzelfde als in artikel 46 (string ensemble) op deze link http://www.soundonsound.com/sos/Feb03/articles/synthsecrets46.asp

Echter versta ik het op die pagina niet zo goed. Hij praat over PWM bij 2 SAW waves. Dat is toch enkel mogelijk bij SQUARE waves? Los daarvan, heb gedaan zoals u het zei, met 2 saws vind ik het vetter klinken dan met een square op OSC2. Maar met 2 saws heb ik uiteraard dgeen PWM modulatie.Ook detune kan ik niet moduleren op men toestel. Straks eens proberen op een Virus C misschien :p. Het lukt dus aardig maar zonder een goeie CHORUS klinkt het droog echt kil, met men zoom MS70 pedaaltje zo opgelost :D

Ik zie geen reden waarom je geen PWM zou kunnen doen op zaagtandjes. Krijg je wle een soort rare hybride golf, maar dat zal best ok klinken :) Kwestie van de harmonische componenten op een andere manier mixen.

Ik had zelf toevallig een dingetje geschreven wat dit deed op een patchblock (met 4 sine-waves, want lui) en dat klonk eigenlijk helemaal niet zo fantastisch op zichzelf. Maar het is natuurlijk wel een andere input in je filter :)

Geef eens een fatsoenlijke reactie en gedraag je niet altijd zo apart, er zijn talloze mensen die zich daar aan storen voor het geval dat je het nog niet wist.
Heb je niets beters te doen, ga apparaten repareren :eureka:
Probeer je je forum hits op deze onzinnige manier op te krikken of zo :?

Kan iemand mij synthetisch uitleggen hoe ik tot de hoge synth klanken kan komen zoals:

Gary Numan - Cars
John Foxx - Underpass
New order - Blue monday
Tubeway - Are Friends Electric

Ik ken al die nummrts uit m' broekzak en daar zit mert laag dan hoog in.
Leads zijn meest mrt een Minimoog of Odyssey gespeelt, string en brass sounds komen van een Polymoog.
Zoals Synergist aangaf kom je met Monark die (vst Minimoog clone) al aardig in de buurt.

Echter versta ik het op die pagina niet zo goed. Hij praat over PWM bij 2 SAW waves. Dat is toch enkel mogelijk bij SQUARE waves? Los daarvan, heb gedaan zoals u het zei, met 2 saws vind ik het vetter klinken dan met een square op OSC2. Maar met 2 saws heb ik uiteraard dgeen PWM modulatie.
Misschien artikel 47 ook even lezen, daar staat het wat verder uitgelegd:
In other words, you can mix two simple sawtooth oscillators, and, if one is frequency-modulated slightly with respect to the other, you will obtain a sound that is all but identical to that of a single, pulse-width modulated, pulse-wave oscillator. Sure, the waveform looks different, but the sound is the same.
PWM kan met alle soorten golfvormen alleen het effect wat het heeft is bij de ene golfvorm meer uitgesproken dan bij de andere. Bij blokgolven is dat het duidelijkst, vandaar dat de meeste synths vaker alleen daarop PWM als modulatieoptie hebben.

... PWM kan met alle soorten golfvormen alleen het effect wat het heeft is bij de ene golfvorm meer uitgesproken dan bij de andere. Bij blokgolven is dat het duidelijkst, vandaar dat de meeste synths vaker alleen daarop PWM als modulatieoptie hebben.
Hmm, laat eens horen hoe PWM klinkt bij een sinus, of een driehoek of... ruis ? :?

Hmm, laat eens horen hoe PWM klinkt bij een sinus, of een driehoek of... ruis ? :?
Precies, het effect is daar niet hoorbaar. Wil niet zeggen dat het niet kan, je hebt er alleen weinig aan in praktisch opzicht.

Dat is tenminste zoals ik het begrepen heb maar ik laat me graag corrigeren, mocht ik het fout hebben. Ik ben hier ook om te leren.

Precies, het effect is daar niet hoorbaar. Wil niet zeggen dat het niet kan, je hebt er alleen weinig aan in praktisch opzicht.

Dat is tenminste zoals ik het begrepen heb maar ik laat me graag corrigeren, mocht ik het fout hebben. Ik ben hier ook om te leren.

Zie het filmpje. Wel hoorbaar :)

Je veranderd letterlijk de pulse wijdte dus dat hoor je wel. Zelfs op een triangle (gaat bijna als een sine klinken). PW op andere waveforms lijkt ze een beetje te morfen in een andere waveform qua sound. Best leuk denk ik om te modulaten. Op een sine zal het vast het minst hoorbaar zijn.

Zie het filmpje. Wel hoorbaar :)

Je veranderd letterlijk de pulse wijdte dus dat hoor je wel. Zelfs op een triangle (gaat bijna als een sine klinken). PW op andere waveforms lijkt ze een beetje te morfen in een andere waveform qua sound. Best leuk denk ik om te modulaten. Op een sine zal het vast het minst hoorbaar zijn.
OK, kan het filmpje hier nog even niet kijken, maar ben benieuwd! Ik was in de veronderstelling dat het bij triangles en sinussen weliswaar kan, maar dat het effect niet heel erg uitgesproken is. Bedankt voor de kijktip! :okdan:

Back