How to make: 80's synths

OK, kan het filmpje hier nog even niet kijken, maar ben benieuwd! Ik was in de veronderstelling dat het bij triangles en sinussen weliswaar kan, maar dat het effect niet heel erg uitgesproken is. Bedankt voor de kijktip! :okdan:

Klopt hoor. Bij een sinus hoor je het nauwelijks (had over het woordje sinus heen gelezen sorry). Bij een triangle hoor je het wel subtiel ;)

Hij laat het in het filmpje helaas niet met sinus horen.

pwm betekend pulse width modulation, betekend dus pulse breedte modulatie.
dus ongeacht welke golfvorm je erin propt, de uitgang is in principe een pulse.
al het andere werkt misschien wel een beetje, alleen is het dan geen pwm meer.

:mega:

Het PW/PWM effect is het beste hoorbaar op een zaagtand of blokgolf vorm omdat deze golf vormen bijna, zo niet alle, frequentie harmonischen met zich meedragen ten opzichte van de basis toon. Bekijk het audiosignaal van je synth op een scoop of in spectrum analyse software om te zien hoe dat werkt. Very interesting :eureka:

Laatst gewijzigd:
Precies, het effect is daar niet hoorbaar. Wil niet zeggen dat het niet kan, je hebt er alleen weinig aan in praktisch opzicht.

Dat is tenminste zoals ik het begrepen heb maar ik laat me graag corrigeren, mocht ik het fout hebben. Ik ben hier ook om te leren.
Ik ben hier niet om fulltime les te geven. Zeker niet als massa forumleden onzin blijven uitkramen, welke anderen dan weer verder gaan verspreiden. Een eeuwige bezigheid. :D
Kom een cursus volgen of zoek het op de juiste manier op.

Het enige zinnige antwoord dat ik in deze topic ben tegengekomen is dat van J. Baars.

Ik ben hier niet om fulltime les te geven. Zeker niet als massa forumleden onzin blijven uitkramen, welke anderen dan weer verder gaan verspreiden. Een eeuwige bezigheid. :D

Het enige zinnige antwoord dat ik in deze topic ben tegengekomen is dat van J. Baars.
Jammer dat je er zo over denkt, dit forum leek me een prima plek om kennis te delen. Ik probeer voor zover mijn kennis strekt behulpzaam te zijn en wellicht heb ik het dan af en toe aan het verkeerde eind. So be it. Ik hoop dan dat er dan forumleden zijn die dat corrigeren zodat ik en anderen daar ook weer van kunnen leren en het verspreiden van verkeerde informatie juist tegengegaan wordt. Fijn voor je dat je precies weet hoe alles werkt.

kennistegel.jpg

Vooral Are Friends Electric (...) wil ik zo goed mogelijk namaken. Vaak speel ik poly maar die melodiën zijn toch vaak gewoon mono of niet?

Zoek even op Polymoog 'Vox Humana' preset, want dat is dus de typische Gary Numan sound.
Polymoog (er zijn twee versies, Keyboard en Synth) is een relatief dun klinkende (want parafone) divide-down synth - een soort uitgebreide string synth (dus zeker geen dikke Minimoog) maar wel kenmerkende chorus / resonator sound.
Een veel gezochte sound die relatief lastig na te maken blijkt, dus vaak dan maar wordt gesampled...
(En ja, ik weet - veel Numan is Polymoog Keyboard en die mist dus de resonator)

Meer in het algemeen: de vroege jaren '80 poly sounds zijn hetzelfde soort divide-down stringsynths.
Solina / ARP Omni, VP-330, Elka Rhapsody, Logan String Melody etc.
Er zijn specifieke softsynths die dat aardig na kunnen doen. DCAM Amber vind ik zelf leuk, maar er zijn er meerdere (ook gratis).

Laatst gewijzigd:
Jammer dat je er zo over denkt, dit forum leek me een prima plek om kennis te delen. Ik probeer voor zover mijn kennis strekt behulpzaam te zijn en wellicht heb ik het dan af en toe aan het verkeerde eind. So be it. ...
Ik ook, dacht ooit flink anders, maar ervaar het o.a. hier reeds lang ... en niet als enig blijkbaar. (Ik zou zeggen : Kennis is macht maar delen (op www) is ergernis.)

Het enige jammere aan dit alles is, dat velen te snel kennis beweren te hebben. Twijfelen durven ze niet meer, want dat is ego-losing.

Dus eigenlijk heel sympathiek van je. Chapeau.
En alsnog excuses voor mijn vorige post waarin ik behulpzaam pretendeerde te wezen.

Het is een combinatie van gevoel en ervaring. Je weet wat de zaagtandjes doen in jouw synth. Dan moet jouw gevoel ervoor zorgen dat je met de juiste klank komt.

Het enige jammere aan dit alles is, dat velen te snel kennis beweren te hebben. Twijfelen durven ze niet meer, want dat is ego-losing.

Je hebt mij door....

Ik ook, dacht ooit flink anders, maar ervaar het o.a. hier reeds lang ... en niet als enig blijkbaar. (Ik zou zeggen : Kennis is macht maar delen (op www) is ergernis.)

Het gekke is, dat je wel de tijd hebt/neemt om jezelf op een voetstuk te plaatsen in plaats van anderen in dit topic te corrigeren, dan wel je kennis te delen. Vind het een gek verhaal.

Wat nog jammer is, is wanneer mensen niets meer durven te zeggen, omdat er anderen zijn die continu roepen dat het onjuist is, zonder het correcte verhaal uit te leggen. Soms begrijp je iets niet 100% goed zonder dat je het weet. Erg fijn als dan iemand je corrigeert, of gewoon lekker niets zeggen ;). Er van uitgaan dat men die correctie niet zal aannemen is ook best apart... Zou graag horen wat je in mijn verhaal niet vindt kloppen (ja ik voel me aangesproken en ja, ik leer heel graag).

Gelukkig nieuwjaar ! :biertje:

... en Hanz.

Bij synth's verstaan we onder "de golfvorm" meestal: één enkele periode van een periodieke toon.

Pulswijdtemodulatie kun je zien als een techniek waarbij een gedeelte van die periode simpelweg wordt afgekapt en vervangen door stilte.

Meestal wordt dat toegepast op een pulstoon. Als precies de helft van de periode wordt afgekapt ("duty-cycle 50%"), heb je een blokgolf.

Pulswijdtemodulatie kun je in principe toepassen op elke golfvorm. Het effect daarvan op bijvoorbeeld een sinusgolf is veel ingrijpender dan op een pulstoon. Dat kun je altijd direct zien aan het spectrum: het spectrum van een sinustoon bestaat uit slechts één lijn. Pas je slechts een heel klein beetje pulswijdtemodulatie toe op een sinus (bijv. duty-cycle 99,99%) dan ontstaan er in principe oneindig veel spectraallijnen, dus boventonen, ook al zullen die zeer zwak zijn.

Hier een WaveWizard code voorbeeld waarin een variabele PWM wordt gemaakt op een sinus. De code heeft dus hetzelfde effect als wanneer je de output van een sinustoongenerator door een PWM-effect haalt, waarbij je de duty-cycle geleidelijk afneemt van 100% naar 50%.

Code:
Declareer f; w; duty; N1; N2
Wis buffers
  Wis buffer (F1...F32, S1, S2, S3)    S1  |  S2  |  S3

f    = 100
w    = 2*pi*f*Ts
duty = 1

!--------------------------------------------------
FOR k = 0 TO 1000
  N1 = duty * Fs/f
  N2 = Fs/f
  Bewerk signaal
    n0        0
    n1        N1
    Bewerking S1[k*N2 + n] = 8000 * sin(w*n)

duty = duty - 0,0005
NEXT k

WAV Opslaan
  WAV Naam PWM_Sinus.wav
  bron     S1[0]
  duur     10*Fs

Hieronder de output van de scoop / spectrum-analyzer van WaveWizard
attachment.php

.

Attachments

• PWM_sinus.jpg
    PWM_sinus.jpg
    73,3 KB · Bekeken: 99
  • PWM_Sinus.mp3
    391,8 KB · Bekeken: 98
Volgens mij drijven we af van de vraag van TS.
Maar als de discussie nu is: kan je PWM-achtige effecten krijgen met andere golfvormen...

In ieder geval, de post hierboven doet me eerder denken aan soort sync-effect dan aan PWM.
Het inbrengen van stukken 'stilte' lijkt me ook niet echt hetzelfde effect, maar goed, wat weet ik ervan...

Alternatief: met fasevervorming (niet ver verwijderd van FM, maar da's een andere discussie) bereik je hetzelfde als PWM op blokgolven, dus ook op andere golfvormen. De hieronder beschreven methode lijkt me goed te doen op 'n modular synth. Moet je echter wel vrij precieze (digitale / wavetable) oscillators gebruiken.

http://electricdruid.net/phase-distortion-synthesis/

272117d1326644053-vbrazil-systems-aether-system-one-modular-schematics-lfo.jpg

Laatst gewijzigd:
In Omnisphere kun je volgens mij zelfs PWM op samples doen, maar geen idee hoe dat 'onder de motorkap' verder werkt. Klinkt meer als een soort faseverschuiving ofzo.

Het is vooral heel veel luisteren en experimenteren. Geef mij een Wavestation, een mp3-speler en een koptelefoon en ik maak bijna elke klank na. Onbescheiden? Nee, want ik heb het al gedaan. Al was het toen geen mp3-speler, maar een cassetterecorder. Het is luisteren en draaien aan de knoppen.

nou , laat mar eens horen dan....

en alle varianten hier werken wel, maar is natuurlijk geen pwm, maar gewoon wave shaping.
klinkt wel als zodanig, maar is wel wezelijk een andere methode.

Het inbrengen van stukken 'stilte' lijkt me ook niet echt hetzelfde effect, maar goed, wat weet ik ervan...

Een korte omschrijving van PWM: het moduleren (continu wijzigen) van de arbeidscyclus (duty cycle) van een signaal.
De arbeidscyclus is (volgens Wiki) "het percentage van een periode waarin het signaal actief is."
En "actief" betekent: uitwijking niet-nul.
Het veranderen van de arbeidscyclus betekent dus dat een groter of kleiner deel van de periode op non-actief, d.w.z. op nul wordt gezet.

Dat is precies wat in mijn voorbeeld hierboven gebeurt en daarom is dat een voorbeeld van PWM.
Wel is bij PWM het signaal meestal blokvormig. Maar het kan in principe ook een sinus of elke andere golfvorm zijn.

nou , laat mar eens horen dan....

en alle varianten hier werken wel, maar is natuurlijk geen pwm, maar gewoon wave shaping.
klinkt wel als zodanig, maar is wel wezelijk een andere methode.

PWM en resonantie zijn geen sterke punten van de Wavestation. Maar over het algemeen zijn alle functionele klanken ermee te maken, zij het in een aangepaste vorm. Dit geldt voor de meeste synthesizers. Je hoeft niet persé een Steinway mee te nemen voor een piano en een Juno voor een Juno.
Overigens heb ik de Wavestation als bijna 20 jaar niet meer, dus een opname zal een beetje lastig zijn.

Back