How to make: 80's synths

nou , laat mar eens horen dan....

en alle varianten hier werken wel, maar is natuurlijk geen pwm, maar gewoon wave shaping.
klinkt wel als zodanig, maar is wel wezelijk een andere methode.

:mega:

PWM en resonantie zijn geen sterke punten van de Wavestation. Maar over het algemeen zijn alle functionele klanken ermee te maken, zij het in een aangepaste vorm. Dit geldt voor de meeste synthesizers. Je hoeft niet persé een Steinway mee te nemen voor een piano en een Juno voor een Juno. Een piano is digitaal beter te versterken. De Juno was in 1984 al achterhaald. Hoeveel karakter dat bakje ook heeft: een gefilterd zaagtandje met chorus is ook uit een andere synth te halen.
Overigens heb ik de Wavestation als bijna 20 jaar niet meer, dus een opname zal een beetje lastig zijn.

Hoe moest je nu weer 80 synth's maken ? want ik blik niet meer door....

Er is wel een leuke tutorial met presets van Sonic Academy:

How to make synthwave with Timecop 1983:
http://www.sonicacademy.com/Trainin...rowave-with-Timecop-1983-in-FL-Studio.cid7920
Er worden wel vooral presets gebruikt maar die vond ik best leerrijk.

En een template voor DAW's: Logic Templates Back to 80s:
http://www.logic-templates.com/product/back-to-80s-logic-pro-x-template
Bestaat ook voor Ableton en Cubase maar klinkt meer naar heel slechte jaren 90 muziek voor mij.

Een korte omschrijving van PWM: het moduleren (continu wijzigen) van de arbeidscyclus (duty cycle) van een signaal.
De arbeidscyclus is (volgens Wiki) "het percentage van een periode waarin het signaal actief is."
En "actief" betekent: uitwijking niet-nul.
Het veranderen van de arbeidscyclus betekent dus dat een groter of kleiner deel van de periode op non-actief, d.w.z. op nul wordt gezet.

Dat is precies wat in mijn voorbeeld hierboven gebeurt en daarom is dat een voorbeeld van PWM.
Wel is bij PWM het signaal meestal blokvormig. Maar het kan in principe ook een sinus of elke andere golfvorm zijn.

ik snap helemaal wat je bedoelt.....:D
alleen het gaat hier om Pwm, de eerste P is hier belangrijk, staat voor Pulse, en is per definitie een soort van blok....

soms moet je wel een steinway meenemen voor ene piano
en soms wel een juno voor een juno
is dat nou echt zo moeilijk om te begrijpen?
en wat zijn functionele klanten eigenlijk

Een slecht versterkte Steinway klinkt slechter dan de slechtste digitale piano.
En wat de Juno betreft: ik heb hem nog niet nodig gehad. Met een Wavestation, 05R/W, of JV-80, S3, of S30 kom ik er goed genoeg mee in de buurt. Het publiek hoort het verschil toch niet. Het klinkt zelfs beter dan het origineel, want toen hadden ze nog geen galm en andere effecten.

ik snap helemaal wat je bedoelt.....:D
alleen het gaat hier om Pwm, de eerste P is hier belangrijk, staat voor Pulse, en is per definitie een soort van blok....

Die P staat inderdaad voor Puls,en zo heb ik me dat ook altijd voorgesteld. Tot vandaag... ;)Kijkend naar dat YouTube filmpje van #17 (https://youtu.be/i_tIDPxs9oQ) realiseerde ik me dat de functie, operatie, die PWM vervult los gezien kan worden van het signaal waarop het wordt toegepast, geheel volgens de definitie van de duty cycle. In de klanksynthese (en ook telecommunicatie) is dat signaal inderdaad altijd een puls. Het enige dat ik wilde zeggen is dat dat geen noodzaak is; sterker nog, de timbre modulatie is bij gebruik van een sinus, i.p.v. een puls, veel ruimer, vanwege de veel grotere, of subtielere, spectrale verandering. Want een pulstoon met frequentie f heeft in het hoorbare frequentiegebied Fh/f boventonen (waarin Fh de hoogst hoorbare frequentie voorstelt). Pas je dus PWM toe op een pulsvormig signaal, dan verandert het aantal boventonen niet; alleen hun onderlinge sterkten veranderen - en dus het timbre. Maar gebruik je een sinus, dan kan het aantal boventonen schommelen van 1 tot Fh/f. Daarnaast veranderen ook de sterkteverhoudingen voortdurend. Die grotere speelruimte kan muzikaal interessant zijn.

Tussen haakjes, over ontopic gesproken, Hanz (#34), het code-blok van #33 is een concreet antwoord op titel van topic: PWM is echt '80, en de code is echt "how to make".

Met één osciltator kun je misschien geen Juno nadoen, maar in een moderne synth kun je wel verscheidene oscillators combineren, met wat meer filtermogelijkheden en met meer mogelijkheden om te experimenteren.

http://soundcloud.com/hanz/intellijel-shapeshifter-phase-modulation

In bijgevoegde eenvoudige demo gebruik ik de Intellijel ShapeShifter digitale oscillator (in Eurorack formaat).
Ik begin met een kale blokgolf op de (hoorbare) A-oscillator. Hierop laat ik een simpele looping envelope de Phase Modulation diepte van de (onhoorbare) B-oscillator moduleren. (B-oscillator gebruikt een simpele zaagtand op identieke frequentie als de blokgolf).
Hoorbaar is dat dit resulteert in de bekende PWM-sound.

Vervolgens verander ik via de Shape functie traploos de golfvorm van de A-oscillator, je hoort o.a. zaagtand, triangel en sinus langskomen.
Je hoort hiermee dus het effect dat vergelijkbaar is met PWM, maar dan op andere golfvormen.
Valt me op dat de PWM op de zaagtand zo ongeveer klinkt als op de Roland Alpha Juno, waar zoals bekend waar 'PWM op zaagtand' kan worden gekozen. Waarschijnlijk een soortgelijke implementatie.

Tot slot verander ik voor de grap ook nog (traploos) de golfvorm van de B-oscillator, van zaagtand naar sinus en terug.
Op het moment dat zowel de A als de B oscillator op sinus staan, hoor je zo'n typisch kenmerkend 'DX-7' geluid. Ook helemaal '80s natuurlijk, dus geheel on-topic. :D

Laatst gewijzigd:
http://soundcloud.com/hanz/intellijel-shapeshifter-phase-modulation

In bijgevoegde eenvoudige demo gebruik ik de Intellijel ShapeShifter digitale oscillator (in Eurorack formaat).
Ik begin met een kale blokgolf op de (hoorbare) A-oscillator. Hierop laat ik een simpele looping envelope de Phase Modulation diepte van de (onhoorbare) B-oscillator moduleren. (B-oscillator gebruikt een simpele zaagtand op identieke frequentie als de blokgolf).
Hoorbaar is dat dit resulteert in de bekende PWM-sound.

Vervolgens verander ik via de Shape functie traploos de golfvorm van de A-oscillator, je hoort o.a. zaagtand, triangel en sinus langskomen.
Je hoort hiermee dus het effect dat vergelijkbaar is met PWM, maar dan op andere golfvormen.
Valt me op dat de PWM op de zaagtand zo ongeveer klinkt als op de Roland Alpha Juno, waar zoals bekend waar 'PWM op zaagtand' kan worden gekozen. Waarschijnlijk een soortgelijke implementatie.

Tot slot verander ik voor de grap ook nog (traploos) de golfvorm van de B-oscillator, van zaagtand naar sinus en terug.
Op het moment dat zowel de A als de B oscillator op sinus staan, hoor je zo'n typisch kenmerkend 'DX-7' geluid. Ook helemaal '80s natuurlijk, dus geheel on-topic. :D

Interessant voorbeeld, Hanz :okdan:
Phase distortion heeft inderdaad wel enige gelijkenis met zowel PWM als met FM, maar is toch niet hetzelfde. De overeenkomst zit voornamelijk in de mogelijkheid om formantpieken te maken en dan te laten schuiven. Zie Engelse Wiki: "Phase distortion synthesis".
Ik vond ook een artikel hierover in Computer Muisic Journal (dat ikzelf nog moet lezen); het focust op de digitale modellering van een analoog circuit: http://eprints.maynoothuniversity.ie/4104/1/VL_New_perspectives.pdf.

Iedereen is het het hier met elkaar eens hoor, behalve dan met Mark-T. :D

@Mark-T
Wat kan jij uit je nek lullen man. :)

Het is een combinatie van gevoel en ervaring. Je weet wat de zaagtandjes doen in jouw synth. Dan moet jouw gevoel ervoor zorgen dat je met de juiste klank komt.

ben ik het wel mee eens eigenlijk
mooi
( uitspraak van die dag geweest ?)

Even voor de goede orde:

Gary Numan - Cars: hoge lead = Polymoog Vox Humana patch, ik denk gelayered met Odyssey. Minimoog en/of (meerdere?) Odysseys doen ook mee in de rest van de song. Die wobble drone is volgens mij een Minimoog maar kan ook Odyssey zijn.

Gary Numan - Are Friends Electric: lead = Minimoog. FX synth = Arp Odyssey.

En een leadgitaar met power chords en slidende basgitaar erbij en synths dik gemaakt met oa gitaaramps, dus vele layers vette boel op elkaar.

De term PULSE zorgde hier voor enige verwarring denk ik. Aangezien er een Pulse Wave bestaat. Pulse is echter ook gewoon "a single vibration or short burst of sound, electric current, light, or other wave." volgens de officiële definitie.

Of die 'single vibration' nu een sine, triangle of square is maakt dus niet erg veel uit.je kunt de wijdte van die pulse moduleren.

Even voor de goede orde:

Gary Numan - Cars: hoge lead = Polymoog Vox Humana patch, ik denk gelayered met Odyssey. Minimoog en/of (meerdere?) Odysseys doen ook mee in de rest van de song. Die wobble drone is volgens mij een Minimoog maar kan ook Odyssey zijn.

Gary Numan - Are Friends Electric: lead = Minimoog. FX synth = Arp Odyssey.

En een leadgitaar met power chords en slidende basgitaar erbij en synths dik gemaakt met oa gitaaramps, dus vele layers vette boel op elkaar.

Bedankt!

Underpass van John Foxx is een CS80 overigens. Ben de naam kwijt van de plugin fabrikant die ze nabootst, dus moet je even zelf achter gaan.

Blue Monday is een combo van Emulator choirs, en een Voyetra 8, een soort van rare neef van de Jup 8. UVI heeft een Emulator plugin, en voor de Voyetra achtige klanken, goh geen idee. Haal een echte in huis? :maffia:

Joy Division is de Arp Omni 2, UVI heeft een hele catalogus aan string synths.

Underpass van John Foxx is een CS80 overigens. Ben de naam kwijt van de plugin fabrikant die ze nabootst, dus moet je even zelf achter gaan.

Underpass is vooral een ARP Odyssey en de strings schijnen toch echt een Polymoog te wezen (en zo klinkt het me ook, zeker de allereerste paar seconden intro). Wellicht een Elka Rhapsody stringsynth in het hoog. CR-78 drumcomputer.
Polymoog is trouwens ook zichtbaar in de videoclip...

Blue Monday is een combo van Emulator choirs, en een Voyetra 8, een soort van rare neef van de Jup 8. UVI heeft een Emulator plugin, en voor de Voyetra achtige klanken, goh geen idee. Haal een echte in huis? :maffia:

Blue Monday is vooral een Moog Source en Emulator, Oberheim DMX drums natuurlijk. Let wel dat de Emulator geen Emu library schijnt te gebruiken maar een choir sample van Kraftwerk's Uranium. En dat is op z'n beurt weer een Orchestron (soort Mellotron). Plugin hier http://www.gforcesoftware.com/products/orchestron
Strings schijnen overigens uit de Prophet 5 te komen, en daar zijn genoeg plugins of hardware alternatieven voor te vinden (o.a. de Prophet 6 die aardig tussen de Prophet 5 en Voyetra 8 moet kunnen passen wegens de "SSM-like" filters)

Overigens, "Synth Britannia" al gezien? Precies dit genre natuurlijk...

Laatst gewijzigd:
Underpass is vooral een ARP Odyssey en de strings schijnen toch echt een Polymoog te wezen (en zo klinkt het me ook, zeker de allereerste paar seconden intro). Wellicht een Elka Rhapsody stringsynth in het hoog. CR-78 drumcomputer.
Polymoog is trouwens ook zichtbaar in de videoclip...

Blue Monday is vooral een Moog Source en Emulator, Oberheim DMX drums natuurlijk. Let wel dat de Emulator geen Emu library schijnt te gebruiken maar een choir sample van Kraftwerk's Uranium. En dat is op z'n beurt weer een Orchestron (soort Mellotron). Plugin hier http://www.gforcesoftware.com/products/orchestron
Strings schijnen overigens uit de Prophet 5 te komen, en daar zijn genoeg plugins of hardware alternatieven voor te vinden (o.a. de Prophet 6 die aardig tussen de Prophet 5 en Voyetra 8 moet kunnen passen wegens de "SSM-like" filters)

Overigens, "Synth Britannia" al gezien? Precies dit genre natuurlijk...

Vreemd, meen duidelijk een CS80 hebben te zien en zien bespeeld worden voor die underpass klank. :? Zie wel vaker andere synths bespeeld worden in video's, om zeg maar mensen op een verkeerd spoor te brengen dat ze niet zullen worden nagebootst. En idd een Moog Source voor het basje van Blue Monday.

Back