Hulp bij Roland U220

Jan

beetje lid
Ha!

Ik ben net in het bezit van een U220 met 3 romcards, en ben helemaal nieuw in midi- en moduleland. Ik heb 'm aan mijn Yamaha P120 gehangen. Ik krijg er geluid uit, maar dat is alles, en het handboek is een redelijke ramp.
Weet iemand ergens een basale handleiding waar wel uit te komen valt, of is er iemand (in de omgeving van Utrecht ?) die mij een beetje op weg kan helpen?
Bedankt!

Jan

Nou, als je er al geluid uit krijgt is dat al een goed teken.

Roland's handleidingen zijn nooit echt vriendelijk geweest. Maar een U-220 werkt zoals een U-20 en da's dus een bekend principe. 4 sample-based-oscillators met aparte tuningmogelijkheden, als ik het nog goed herinner geen filters, envelopes per osc..

http://www.vintagesynth.org/roland/u20.shtml geeft ook wat info, en een link naar een nieuwsgroep die je met Google Groups zou kunnen bekijken.

Wat begrijp je specifiek niet? Wil je een multitimbrale setup maken, wil je de sounds editen, of...?

Ik wil sounds editen. Bij voorbeeld als ik het apparaat aanzet en de handleiding volg, kom ik bij acoustic piano 001. Daar komt geen geluid uit. 002 ook niet. 003 tm 064 done het weer wel. Verder zie ik hier en daar dry set, acoutic set en electric set voorbij komen, en die vind ik weer niet terug in de handleiding....
Ik wil uiteindelijk het apparaat gebruiken om extra geluiden te hebben die ik nu mis om wat muziek mee te maken, en een setje lekker weirde sounds voor theaterwerk..
Ik zal die U20 eens gaan bekijken in ieder geval. Bedankt!

Origineel geplaatst door Jan
Ik wil sounds editen. Bij voorbeeld als ik het apparaat aanzet en de handleiding volg, kom ik bij acoustic piano 001. Daar komt geen geluid uit. 002 ook niet. 003 tm 064 done het weer wel. Verder zie ik hier en daar dry set, acoutic set en electric set voorbij komen, en die vind ik weer niet terug in de handleiding....
Ik wil uiteindelijk het apparaat gebruiken om extra geluiden te hebben die ik nu mis om wat muziek mee te maken, en een setje lekker weirde sounds voor theaterwerk..
Ik zal die U20 eens gaan bekijken in ieder geval. Bedankt!

De bediening van die U220 is daadwerkelijk een ramp. Probeer jezelf het gebruik van de cursor-, value- en part-buttons eigen te maken. Je kan geluiden editen, maar de U220 heeft bijvoorbeeld geen filter. Wel een LFO en een ADSR.

Dat je bepaalde geluiden niet hoort kan zijn door instellingen van het midikanaal, de note-priority, het volume van het individuele geluid, de output-routing....

Die Dry Set en Aucoustic Sets enzo zijn drum sets met drumgeluiden die via midi aanspeelbaar zijn. Onder elke toets van je midiklavier zit dan een ander drumgeluid.

Het is dus echt een rotding om te bedienen. Twee adviezen als je de U220 serieus wil gaan gebruiken: stop veel tijd in het je eigen maken van het ding (door veel te klooien met de parameters) en vraag idd. iemand eens langs die het apparaat een beetje kent.

Bedankt!
Wel, wie woont er in of om Utrecht en is bereid....?

Jan

Oh ja, de U-220! Laat ik zeggen: mijn stem heeft-ie voor de verkiezing "most confusing user-interface EVER". :D
Wat geluiden maken betreft, kan ik je van harte een computer editor aanbevelen, zoiets als Sounddiver of een standalone editor. Tenzij je houdt van uitdagingen a-la blindschaken op 10 borden tegelijk, in dat geval is de 'directe' bediening van de U-220 echt iets voor jou! :geslaagd:

Ik begrijp dat je 'm pas hebt, en dan helpt het nogal als je 't ding eens een frisse initialize geeft.
Effe z'n brein wassen, als 't ware... dan staan ook alle MIDI / part instellingen meteen weer goed.
't is al weer een tijdje geleden dat ik dat zelf deed, dus ik heb 't even opgezocht op Synrise.

Initialize U-220: MARK und JUMP gemeinsam drücken.
Testfuncties U-220: Aktivieren des Testmodus durch gemeinsames Drücken von JUMP und VALUE UP. Danach können folgende Modi gewählt werden: Prezedenztest durch Drücken von JUMP und CURSOR LEFT. Globaltest durch Drücken von JUMP und CURSOR RIGHT. Im Globaltest können folgende Einzeltestroutinen durchgeführt werden:

JUMP und EDIT: Test des LCD und der LEDs
JUMP und DATA: RAM-Test
JUMP und EXIT: PCM-Karten-Test
JUMP und ENTER: PCM-ROM-Test
JUMP und PART LEFT: Schalterfunktionstest
JUMP und PART RIGHT: Test der MIDI-Verbindung
MARK und EDIT: Wandlertest
MARK und DATA: Tontest 1
MARK und EXIT: Tontest 2
MARK und ENTER: Test der Effekte
MARK und PART LEFT: Speicherinitialisierung
MARK und PART RIGHT: Wechsel der interen Sounds und Presets
MARK, JUMP und EXIT: Beendigung des Testmodus

En je kan ook nog een MIDI file met SYSEX downloaden om de factory patches er weer in te krijgen.
Kijk even hier voor de download en meer info...
Succes!

viking.gif

Laatst gewijzigd:
tis alweer een tijdje geleden dat ik een u220 en u20 heb gehad.
allebei lastig te doorgronden.
Ze klinken overigens wel erg goed.

de u220 heeft een verwarrende menustructuur, evenals een u20, maar er is wel uit te komen.
de voorbeelden in de manual gewoon uitvoeren, en zien/luisteren wat er gebeurt.

verder heb je een performancemenu en een patchmenu.

in performance kan het zijn dat je aan moet sturen op verschillende midikanalen, om deze volledig te benutten.
misschien dat je daardoor niet alles hoort.

in patchmode moet je elk geluid kunnen horen.

bij de 4 drumsets kan het zijn dat er niet onder elke toets een geluid zit.
Als je de latinpercussionkaart hebt is dit wél het geval.

wat ik je kan adviseren is
opnieuw de fabrieksinstelling laden, en dan toch de handleiding doorspitten.
Als je eenmaal bekend bent met de Rolandterminologie kan je erg veel uit de module halen.

welke soundcards heb je?
de effectkaart is erg leuk, en de latinpercussiion is een must voor volledige drumset.

Vins.

Ik ga zeker de fabrieksinstellingen er weer in proberen te plakken. Dat was bijvoorbeeld iets dat ik in de handleiding niet ben tegengekomen, en wel uitgebreid naar heb gezocht. bedankt voor de tip. En die pagina van de U20/220 is denk ik ook een juweeltje!
Hopelijk krijg ik dat reinitalisen met mijn macje wel voor elkaar.
En als cards heb ik rockdrums, orchestral winds en sound effects.
Als ik dat allemaal door heb ga ik eens proberen te begrijpen wat multitimbral inhoudt en of dat voor mij ook de moeite waard is. (Ik heb tijdelijk een RD500 staan en wil daar ook wel eens wat mee proberen, maar dan moet ik langzamerhand naar een klein mixertje gaan zoeken geloof ik) Maar goed, voor het zover is ben ik wel een paar weken verder verwacht ik...

Jan

Origineel geplaatst door Jan
begrijpen wat multitimbral inhoudt

Oh, dat kan ik je zo ook vertellen. Normaal gebruik je een synth in 'patch' mode - d.w.z., 1 sound gelijk onder je vingers, op 1 midi kanaal. Multi-timbraal wil zeggen dat je per midikanaal een aparte patch kan uitzoeken en het meer als een 'orkest' gebruikt. Je krijgt zo 6 synthesizers op een rijtje - maar je moet de effecten en polyfonie van 't ding wel met de andere kanalen delen.

En ik maar denken dat het bespelen van de toetsen de grootste klus is....
Het lijkt wel een universtaire studie. ':geslaagd:'
In het weekend ga ik hetallamaal eens proberen, als het weekend lang genoeg is. Dit forum (jullie dus) is meer dan geweldig!!!

Jan

Back