Maak zelf ook eens een Avant Garde track

Door Roland Kuit:
"Avant-garde is niet alleen iets anders doen wat je niet gewend bent.
Bij Avant-garde wordt gekeken of iets vernieuwend is voor het muzikale veld, niet alleen voor jezelf."

Die is raak!

Wel met de kanttekening dat 'muziek' maken op een wijze die je niet gewend kan leiden tot Avant Garde of dat het dat al is zonder dat je het bewust bent.

Avant Garde maken omwille van de Avant Garde kan ook. Dan moet je wel veel weten over je voorgangers.

@Der Mantie:
De oorzaak van de dubbelpost lag eigenlijk anders:
Ik wilde een correctie aanbrengen binnen de EDIT tijd maar, kreeg een leeg veld. Na meerdere pogingen en de tekst nog in een buffer dacht ik dat het gelukt was. Bleek het een 'dubbelpost' te worden. Je kan aan de tweede post zien dat er taalfouten uit zijn gehaald.

Slechte grap?
Een grap was het allerminst!
Jij hebt vast niet de instructies opgevolgd ;-) en daarmee heb je gemist wat er spannend aan is.

Heb vanmiddag iets modernistisch in elkaar proberen te prutsen...

Misschien lijkt het nog teveel op muziek.. :-)

Mijn Garde Sceptique deuntje in wording:

http://soundcloud.com/scepticist/just-a-loop-98
http://soundcloud.com/scepticist/just-a-loop-98

Misschien iemand nog tips voor het verdere productieproces?

Als je geen tijd hebt om een track bij te dragen is dat niet erg, ls je wel tijd maakt om alleen maar te praten irriteer ik me daaraan.

:-P

Ik geloof je meteen. Dacht eerder aan een paranoïde dronkenmans actie maar dit zegt wellicht meer over mij... Al ben ik geheelonthouder :)

Ik durf het eigenlijk niet aan ben bang dat ik misselijk en duizelig op de grond neer klap.
Dat gebeurd mij geen tweede keer. :D

@Der Mantie:
De oorzaak van de dubbelpost lag eigenlijk anders:
Ik wilde een correctie aanbrengen binnen de EDIT tijd maar, kreeg een leeg veld. Na meerdere pogingen en de tekst nog in een buffer dacht ik dat het gelukt was. Bleek het een 'dubbelpost' te worden. Je kan aan de tweede post zien dat er taalfouten uit zijn gehaald.

Slechte grap?
Een grap was het allerminst!
Jij hebt vast niet de instructies opgevolgd ;-) en daarmee heb je gemist wat er spannend aan is.

Jongens toch, wees nu een even eerlijk.

Ik dacht dat deze draad was opgestart ter definitie van wat Avant-garde muziek is.
Het moet niet verzanden in een draad van, ondanks erg leuke, bijna 'middle of the road' niemendalletjes. Een paar uitzonderingen nagelaten. Avant-garde betekend niet 'anders', het staat voor 'cutting edge'. Geldend voor andere compositie regels en/of manieren van klankgeneratie/processing.
Zowel in mijn inzending voor de contest, en nu ook hier, heb ik aangegeven waarom en wat er vernieuwend aan is. Mijn track hier heb ik laten verwijderen.
Dit hier heeft het iets van dat men de klok hoort, maar niet weet waar de klepel hangt.
Ik wilde deze draad serieus nemen, maar op deze manier mag deze draad dit predicaat 'Avant-garde' niet dragen en omdat het niveau helaas mij steeds weer teleurstelt zal ik deze 'polder model avant-garde' dan ook niet meer volgen. Het komt niet boven het maaiveld uit. Experimenteel - ja ; Avant-garde - nee.

het zou pas echt avant garde zijn dus als we met de missende klepel toch muziek maken met de klok :)
ik denk dat iedereen wel moet doen wat Roalnd zegt anders halen we zijn hele avant garde identiteit op het firum omlaag met de niemendalletjes, dat zou echt zonde zijn.
mss een knipoogje, glimlachje.. zo maar een ideetje hoor :)
betekent avant garde nou uptightness dus? leip

het zou pas echt avant garde zijn dus als we met de missende klepel toch muziek maken met de klok :)

Toch vermoed ik dat mijn deuntje een eeuw geleden vast wel tot de avant garde gerekend kon worden.. :-)

Sommigen zijn nog zoekende, slaven van het contemporale die rammelen aan de boeien van opgelegde structuur en vorm. Dit rammelen is wat we horen in deze composities - hunkerend naar vrijheid maar als een vos in een klem die probeert zijn eigen poot af te bijten, getekend door pijn en onmacht. Keer hen niet de rug toe, maar reik hen de gereedschappen aan om zich te kunnen bevrijden en ook de sprong naar voren te kunnen maken om gezamenlijk de grenzen van het alledaagse te doorbreken en te verleggen.

er bestaan op z'n minst twee soorten avant-garde:

een binnen dit Forum en een:

daarbuiten!

:dubbel:

"Kijk maar wat er hier gebeurde als voorbeeld. Hier zie ik niets van dat alles:
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=194338 "

@Roland Kuit
Die draad heb je mede zelf om zeep geholpen omdat je vond dat het te weinig om jouw inzending ging terwijl het een boeiende draad was naar aanleiding van jouw inzending.

De woorden "ook eens" in het topictitel was al een goede indicatie.
"Maak zelf ook eens een ...."
vul maar in.

Mijn bijdrage, hoewel met een gekscherende tekst omkleedt, was serieus bedoeld.

In de kern is het onderzoek dat ik in begin tachtiger jaren deed en uitbouwde naar complexere golfvormen/stukken.
Het effect van fasedraaing als men het hoofd beweegt tijdens het luisteren naar geluid en de rijkdom aan timbre die dan kunnen ontstaan. Deze kunnen ook gesimuleert worden en opgenomen in een compositie waardoor er weer een dubbele laag ontstaat.

Mooi geschreven von Naphoven. Anders dan wat fjoes denkt, dat het een soort avatar is. Jaren vol experiment vormt een mens.

misschien weet je niet helemaal goed wat ik denk en/of was ik niet helemaal duidelijk.
waarom het mij om gaat is dat er weer gelijk zo'n zware drukkende deken ligt over een luchtig maak-zelf-s-een-track topic...
een topic geboren uit de discussie uit jouw inzending draad lijkt me.
mss juist om ietsje minder te lullen en lekker gewoon n beetje te doen.
dat het niet aan je standaard voldoet kan ik heel goed begrijpen en mijn bijdrage bijvoorbeeld was gewoon dito's opusje door wat peNdalen, idd niks avant garde aan.
maar daardoor zeker niet minder interessant om te uisteren dan lover bytes of zo wat MIJ betreft..
Van mij mag t allemaal wat luchtiger, knipoogje, live and let live.
inmiddels is wel duidelijk wat avant garde is en lijkt me dit een aardig topic voor lui om gewoon s wat de wereld in te slingeren wat ze normaal nooit maken, lekker avant garde voor henzelf. prima toch? een klein beetje afstand om het gevaar dat we onszelf allemaal een tikkie te serieus gaan nemen te proberen te vermijden.
misschien is mijn opvating over deze draad helemaal verkeerd, dat kan ook natuurlijk.
ik vind nappers kleurrijke woorden iig wel top. mss moet hij zich daar meer op focussen om zo zn OB6 GAS te negeren :D

Laatst gewijzigd:
Ik zie deze draad als een piste in het circus des levens waar eenieder zijn kunsten kan vertonen. De een als clown, de ander als acrobaat of virtuoos. Er is voor iedereen plaats, het een is niet minder dan het ander. Uiteindelijk staan we allemaal enige tijd in de spotlights en zal voor ons allen ook het doek uiteindelijk weer vallen. Gebruik die tijd om te doen wat goed voelt, wat moet vanuit een innerlijke drang om te komen tot schoonheid en duiding.

Back